Hirdetés:

Tucatnyi kőkemény versenynapon keresztül hajmeresztő tempóval hatalmas homokbuckákat másztak meg és igyekeztek óvatosan átlépni a sziklatengerek félelmetes élein. Íme, a 2021-es Dakar-rali haszonjárműves hősei!

Kettő, négy és még annál is több keréken összesen 193 jármű teljesítette a 2021-es Dakar-ralit. A terepralik királyának tavaly után idén második alakalommal adott otthont Szaúd-Arábia. Január harmadikán Dzsidda városában rajtolt a 286 jármű legénysége – az összesen 555 induló 49 országot képviselt! A közel 4800 kilométernyi gyorsasági 12 versenynapon oszlott el, a legrövidebb mért szakasz 225, míg a leghosszabb 511 kilométer volt. Szép kört rajzoltak az országban, Rijádot, a fővárost is érintve végül két héttel később értek vissza a Vörös-tenger partjára. Az összekötőkkel együtt közel nyolcezer kilométert teljesítettek az elnyűhetetlen pickupok és a legendás keleti teherautók, sőt még a régmúlt teherhordói is elkísérték modern utódaikat!

Autók

A három gyári autóval együtt összesen egy tucatnyi Hilux indult az indult az idei Dakaron

Az autók kategóriáját idén 180 kilométer/órára korlátozták és eleve lassabb tempójú gyorsokat jelöltek ki a szervezők, hogy közelebb kerüljenek egymáshoz az épített buggy-k és a szériaközelibb összkerekesek. Az osztályban Stéphane Peterhansel nyert, aki ezzel a 14. győzelmét zsebelte be. Ami számunkra érdekesebb, hogy a második helyen Nasser Al-Attiyah végzett, a katari hiluxos a szakaszok felét megnyerte. Lélegzetelállító adat, hogy a gyári Toyota-csapat három járműve a verseny során 106 defektet szenvedett el. Összességében döbbenetes időveszteséget jelent ez annak ellenére is, hogy a pilóták és navigátorok rendkívül gyakorlottak – mindössze másfél perc egy kerékcsere a szakaszon.

A cseh csapat a kategória kilencedik helyét szerezte meg a Ford Raptor RS Cross Country versenyautóval

Teherautók

A tatárföldi gyártó a sorban az ötödik, összességében a 18. győzelmét szerezte meg!

A 43. Dakar-ralin a 42 induló teherautóból 29 teljesítette sikeresen a kitűzött távot. Nem meglepő módon a dobogó mindhárom fokára a Goodyear-gumikon gördülő oroszok egy-egy legénysége állhatott fel, míg a negyedik Kamazzal a címvédő Andrej Karginov hetedik lett. Az egyenletes teljesítményének köszönheti az idei győzelmét Dmitrij Szotnyikov, aki egy kivételével minden szakaszon az első háromban végzett.

A negyedik helyet egy cseh privát csapat szerezte meg az IVECO Powerstar segítségével

Csőrösök folytatták mögöttük is a sort, ugyanis az ötödik helyen „a Praga” végezett

Hatodikként a szintén vörös MAZ futott be – vagyis a top tíz kereken fele orosz jármű

A nyolcadik helyen befutó Renault-támogatású csapat mindössze a második nyugati gyártó…

A tízes toplista két utolsó helyére pedig a Tatra Buggyra két teherautója fért még be

A Hinóval induló japán csapat a 12. helyre küzdötte fel magát a verseny végére

A háromtengelyes MAN versenykamion a 15. helyen végzett, a kéttengelyes szervizkamionként az utolsó befutóként teljesítette a versenyt

Az International Lonestar holland legénységének a harmadik gyorsaságit követően kellett feladnia a versenyt

Dakar Classic

Közel harminc jármű rajtolt az első ízben kiírt Dakar Classic kategóriában, amelyet a veterán versenyautókra való tekintettel átlagtartó versenyként hirdettek meg. A tapasztaltabb gépeknek is összesen egy tucatnyi, ám jellemzően „csupán” 200-300 kilométeres szakaszt jelöltek ki. Odafigyeltek arra, hogy még az aprócska léghűtéses boxermotorral felszerelt járművek is túlmelegedés nélkül teljesíteni tudják az útvonalat.

A Renault teherautó a klasszikus kategória harmadik helyén végzett – vérbeli sportemberként még a Peugeot 504 pickupot is kisegítették a bajból

A Mercedes-Benz dakaros fénykorából származó Unimog motorversenyzők szervizkamionja volt ifjúkorában – ám most is jól szerepelt, a nyolcadik helyet kaparintotta meg

Az MAN 41.460 belga legénysége közel húsz év után tért vissza ugyanazzal a járművel a Dakarra, a 16. helyet szerezték meg a kategóriában

Levágták a csomagtér tetejét, így a huszadikként értékelt Toyota Land Cruiser tulajdonképpen egy pickup, ugye?

Az utolsó előtti, 22. helyen végzett a Peugeot 504 pickup, ami a környéken a mai napig hétköznapi járgánynak számít. Csak az lehet a magyarázat, hogy annyi márkatárssal találkoztak útközben, hogy folyton meg kellett állni beszélgetni…

Dakar-élmény

Idén másodszor adtak lehetőséget a versenyből kiesett csapatoknak, hogy a „Dakar-élmény” keretében folytassák az utat. Így bár hivatalosan nem szerepeltek az értékelésben, közel húsz csapat mégis teljesíthette a teljes távot, és értékes tapasztalatokat szerezhettek. Ezzel hatékonyabban készülhetnek fel, hogy talán ők legyenek a dűnék következő lovagjai.

A Dakar-rali nem sétagalopp, finoman szólva sem mindenkinek problémamentes ez a két hét. Van aki tudja folytatni, de nem mindenki ilyen szerencsés

A nyitókép forrása: DPPI/J.Delfosse