Hirdetés:

Tavaly tavasszal igen gyászos képet festettek hazánkban az új haszongépjárművek forgalomba helyezési adatai a 2020-as évre vonatkozóan, majd nyáron erőre kapott a piac és ősszel tovább nőtt a lendülete.

December végén így is közel húszszázalékos visszaesés mutatkozott a 2019-es eredményekhez képest, az év derekán ennél sokkal feketébb forgatókönyvekre is készültünk. Az 2020-as évben ugyanis összesen 25 944 új haszonjárművet helyeztek forgalomba hazánkban, míg a 2019-es év 32 182 új járműnek osztott rendszámot, ami összességében 19,4 százalékos csökkenést jelent.

Kishaszonjárművek

A legkisebbek kategóriájának eladásai több mint negyedével gyengültek a megelőző évhez viszonyítva. Itt a Dacia továbbra is megőrizte vezető helyét a Dokker típussal. A 2,5–3,5 tonna össztömegűek jobban állták a sarat, „csak” 12 százalékkal csökkent a piacuk. Részesedés tekintetében tovább növelte óriási előnyét a Ford, a Ranger éppúgy uralta a terepet a pickupok között, mint a Transit a furgonok körében.

Dacia Dokker
2,5 tonnáig
2,5 tonnáig
2019. db (piacrész %)2020. db (piacrész %)
Citroën383 (5,5)410 (7,7)
C3 Van68 (1,0)125 (2,3)
C4 Van3 (0,0)0 (0,0)
Berlingo312 (4,5)285 (5,3)
Dacia1563 (22,6)1122 (21,0)
Duster Van88 (1,3)127 (2,4)
Dokker Van1475 (21,3)995 (18,6)
Fiat Professional1069 (15,4)583 (10,9)
Panda Van32 (0,5)25 (0,5)
Fiorino Van275 (4,0)143 (2,7)
Doblò Cargo762 (11,0)415 (7,8)
Ford1084 (15,7)963 (18,0)
Fiesta Van147 (2,1)217 (4,1)
Transit Courier432 (6,2)328 (6,1)
Transit Connect505 (7,3)418 (7,8)
Giotti Victoria Gladiator1 (0,0)1 (0,0)
Lada 4×4 Pack131 (1,9)1 (0,0)
Mercedes-Benz Citan56 (0,8)42 (0,8)
Nissan88 (1,3)53 (1,0)
e-NV20054 (0,8)52 (0,8)
NV20034 (0,5)1 (0,0)
Opel507 (7,3)751 (14,0)
Corsa Van10 (0,1)0 (0,0)
Combo497 (7,2)751 (14,0)
Peugeot634 (9,2)462 (8,6)
208 Van132 (1,9)130 (2,4)
Partner502 (7,3)332 (6,2)
Piaggio Porter0 (0,0)9 (0,2)
Renault521 (7,5)138 (2,6)
Clio Sociéte239 (3,5)0 (0,0)
Kangoo Express282 (4,1)138 (2,6)
Toyota Proace City0 (0,0)275 (5,1)
Volkswagen Caddy887 (12,8)542 (10,1)
Összesen69245352
–22,7%

Ford Ranger
2,51–3,5 tonnáig
2,51–3,5 tonnáig
2019. db (piacrész %)2020. db (piacrész %)
Alke ATX30 (0,0)1 (0,0)
Caselani Type-H0 (0,0)1 (0,0)
Citroën1135 (5,9)898 (5,4)
Jumpy359 (1,9)209 (1,3)
Jumper776 (4,0)689 (4,1)
Esagono Energia Gastone1 (0,0)0 (0,0)
Fiat Professional2010 (10,4)2213 (13,3)
Fullback5 (0,0)0 (0,0)
Talento84 (0,4)81 (0,5)
Ducato1921 (10,0)2132 (12,8)
Ford6515 (33,8)6078 (36,4)
Ranger2653 (13,8)2520 (15,1)
Transit Custom1084 (5,6)1109 (6,6)
Transit2778 (14,4)2449 (14,7)
Goupil8 (0,0)2 (0,0)
Hyundai H35021 (0,1)0 (0,0)
Isuzu512 (2,7)129 (0,8)
D-MAX456 (2,4)89 (0,5)
N-sorozat56 (0,3)40 (0,2)
IVECO Daily337 (1,7)238 (1,4)
Mahindra Goa0 (0,0)2 (0,0)
MAN TGE112 (0,6)110 (0,7)
Mercedes-Benz722 (3,7)735 (4,4)
X-osztály158 (0,8)158 (0,9)
Vito128 (0,7)116 (0,7)
Sprinter436 (2,3)461 (2,8)
Mitsubishi L200328 (1,7)308 (1,8)
Nissan672 (3,5)261 (1,6)
Navara611 (3,2)224 (1,3)
Cabstar61 (0,3)37 (0,2)
Opel608 (3,2)677 (4,1)
Vivaro352 (1,8)412 (2,5)
Movano256 (1,3)265 (1,6)
Paragan0 (0,0)1 (0,0)
Peugeot1033 (5,4)900 (5,4)
Expert133 (0,7)193 (1,2)
Boxer900 (4,7)707 (4,2)
Ram 15001 (0,0)1 (0,0)
Renault (Trucks)1783 (9,3)1564 (9,4)
Trafic335 (1,7)255 (1,5)
Master1433 (7,4)1301 (7,8)
Mascott0 (0,0)1 (0,0)
Maxity15 (0,1)7 (0,0)
Roelofsen1 (0,0)0 (0,0)
SsangYong Musso (Grand)26 (0,1)56 (0,3)
Toyota1650 (8,6)1632 (9,8)
Hilux1388 (7,2)1436 (8,6)
Proace262 (1,4)196 (1,2)
UAZ21 (0,1)9 (0,1)
Patriot/Cargo3 (0,0)1 (0,0)
Egyéb18 (0,1)8 (0,0)
Volkswagen1779 (9,2)873 (5,2)
Amarok347 (1,8)184 (1,1)
T6.1669 (3,5)255 (1,5)
Crafter763 (4,0)434 (2,6)
Összesen19 27516 689
–13,4%


Középkategória

A mindig is szűk középkategóriát jobban megtépázta a koronavírus miatti helyzet – míg a 3,5 tonna alatti szegmensek összesen 16 százalékot zsugorodtak, a 3,5–15 tonna közötti járművekből 38 százalékkal kevesebb fogyott. A 3,5–5 tonna össztömegű haszonjárművek méretosztálya több mint húsz százalékkal zsugorodott, de továbbra is minden második forgalomba helyezett példány egy Mercedes-Benz Sprinter volt. Az 5–10 tonnás tehergépkocsik piaca kereken megfeleződött 2019-hez képest, ahol az IVECO Daily megőrizte több mint ötvenszázalékos részesedését. A 10–15 tonna össztömegű tehergépjárművek szegmense több mint a harmadával esett vissza. Itt az MAN TGL minimális darabszámbeli növekedéssel számottevően növelte a piacrész terén mutatott fölényét – úgy, hogy az új generációja még meg sem érkezett hazánkba.

Mercedes-Benz Sprinter
3,51–5 tonnáig
3,51–5 tonnáig
2019. db (piacrész %)2020. db (piacrész %)
Ford Transit16 (11,9)17 (15,9)
MAN TGE3 (2,2)0 (0,0)
Mercedes-Benz Sprinter51 (38,1)50 (46,7)
Opel Movano0 (0,0)5 (4,7)
Renault Master49 (36,6)34 (31,8)
Volkswagen Crafter14 (10,4)1 (0,9)
Összesen134107
–20,1%

IVECO Daily
5,01–10 tonnáig
5,01–10 tonnáig
2019. db (piacrész %)2020. db (piacrész %)
Fuso Canter1 (0,5)1 (1,0)
Isuzu N-sorozat46 (22,3)25 (24,3)
IVECO108 (52,4)56 (54,4)
Daily99 (48,1)45 (43,7)
Eurocargo9 (4,4)11 (10,7)
MAN17 (8,3)12 (11,7)
TGE1 (0,5)6 (5,8)
TGL16 (7,8)6 (5,8)
Mercedes-Benz21 (10,2)8 (7,8)
Sprinter13 (6,3)4 (3,9)
Atego2 (1,0)4 (3,9)
Unimog6 (2,9)0 (0,0)
Volkswagen Crafter10 (4,9)1 (1,0)
Összesen206103
–50%

MAN TGL
10,01–15 tonnáig
10,01–15 tonnáig
2019. db (piacrész %)2020. db (piacrész %)
DAF LF29 (17,0)6 (5,5)
Isuzu F-sorozat8 (4,7)4 (3,7)
IVECO Eurocargo33 (19,3)22 (20,2)
MAN56 (32,7)56 (51,4)
TGL47 (27,5)51 (46,8)
TGM9 (5,3)5 (4,6)
Mercedes-Benz29 (17,0)13 (11,9)
Atego17 (9,9)13 (11,9)
Unimog12 (7,0)0 (0,0)
Renault Trucks D16 (9,4)7 (6,4)
Volvo FL0 (0,0)1 (0,9)
Összesen171109
–36,3%

Nehézkategória

Az igen meghatározó nehézkategória közel negyvenszázalékos gyengüléssel zárta az évet. A márkák sorrendje és piaci részesedése azonban nem rendeződött át számottevően. Immár 12. éve töretlenül vezet a DAF, jóval lemaradva követi nagyon közel egymáshoz a Volvo Trucks és a Scania. Majd jön a Mercedes-Benz, a Renault Trucks és az MAN szoros hármasa, majd az egyre erősödő Ford Trucks és végül szinte elenyésző részesedéssel az IVECO.

DAF XF
15,01 tonnától
15,01 tonnától
2019. db (piacrész %)2020. db (piacrész %)
DAF1127 (23,7)822 (27,8)
LF20 (0,4)2 (0,1)
CF55 (1,2)40 (1,4)
XF1052 (22,1)780 (26,4)
Demag2 (0,0)2 (0,1)
Ford Trucks182 (3,8)121 (4,1)
Cargo116 (2,4)31 (1,1)
F-Max66 (1,4)90 (3,0)
IVECO216 (4,5)41 (1,4)
Eurocargo20 (0,4)7 (0,2)
Stralis/S-Way112 (2,4)14 (0,5)
Trakker84 (1,8)20 (0,7)
Kamaz0 (0,0)2 (0,1)
Komondor0 (0,0)3 (0,1)
Liebherr1 (0,0)1 (0,0)
MAN620 (13,0)303 (10,3)
TGM92 (1,9)53 (1,8)
TGS174 (3,7)69 (2,3)
TGX354 (7,4)181 (6,1)
Mercedes-Benz551 (11,6)362 (12,3)
Atego7 (0,1)37 (1,3)
Antos6 (0,1)0 (0,0)
Unimog2 (0,0)0 (0,0)
Actros393 (8,3)199 (6,7)
Arocs143 (3,0)87 (2,9)
Econic0 (0,0)39 (1,3)
Rába H14-H2529 (0,6)0 (0,0)
Renault Trucks417 (8,8)318 (10,8)
D56 (1,2)25 (0,8)
C44 (0,9)5 (0,2)
T289 (6,1)282 (9,6)
K28 (0,6)6 (0,2)
Scania971 (20,4)470 (15,9)
P-széria48 (1,0)25 (0,8)
G-széria103 (2,2)24 (0,8)
R-széria575 (12,1)252 (8,5)
S-széria245 (5,1)169 (5,7)
Tatra T 1587 (0,1)5 (0,2)
Volvo Trucks638 (13,4)500 (16,9)
FL1 (0,0)1 (0,0)
FE2 (0,0)1 (0,0)
FM/FMX51 (1,1)39 (1,3)
FH582 (12,2)459 (15,5)
FH162 (0,0)0 (0,0)
Wecon0 (0,0)2 (0,1)
Összesen47612952
–38%


Autóbuszok

Az autóbuszok piaca bő tíz százalékkal csappant meg tavaly. Részesedés tekintetében a Mercedes-Benz került az élre egy jelentős Conecto-flotta átadásának eredményeként. Egyelőre még sok bizonytalanságot tartogat a koronavírus-járvány alakulása az idei évre, azonban a piaci szereplők optimisták, a rendelésállományok bíztatók, így felfelé ívelő trendekre számíthatunk.

Mercedes-Benz Conecto
Autóbuszok
Autóbuszok
2019. db (piacrész %)2020. db (piacrész %)
BYD K7U/K9U0 (0,0)12 (1,9)
Credobus288 (40,5)111 (17,6)
Econell192 (27,0)50 (7,9)
Inovell95 (13,4)61 (9,7)
Optinell1 (0,1)0 (0,0)
Currus Aries46 (6,5)2 (0,3)
Dekstra Bus0 (0,0)7 (1,1)
evopro Modulo M108M/M168D9 (1,3)10 (1,6)
Feniksbus3 (0,4)0 (0,0)
Ford Transit51 (7,2)134 (21,2)
Güleryüz Cobra DD Sport4 (0,6)0 (0,0)
Ikarus 1250 (0,0)1 (0,2)
Isuzu Visigo/Novo0 (0,0)2 (0,3)
ITK MB REFORM 500/501 LE0 (0,0)21 (3,3)
IVECO26 (3,7)40 (6,3)
Daily21 (3,0)24 (3,8)
Evadys0 (0,0)2 (0,3)
Crossway4 (0,6)14 (2,2)
Magelys1 (0,1)0 (0,0)
Lenco Bearcat0 (0,0)6 (0,9)
MAN24 (3,4)29 (4,6)
TGE3 (0,4)3 (0,5)
Lion’s City0 (0,0)24 (3,8)
Lion’s Intercity10 (1,4)0 (0,0)
Lion’s Coach11 (1,5)2 (0,3)
Mercedes-Benz76 (10,7)187 (29,6)
Sprinter10 (1,4)6 (0,9)
Atego6 (0,8)0 (0,0)
Intouro0 (0,0)4 (0,6)
Conecto55 (7,7)173 (27,4)
Tourismo/410 02 RHD5 (0,7)4 (0,6)
Mercus MB Sprinter2 (0,3)1 (0,2)
Neoplan Tourliner52 (7,3)31 (4,9)
Otokar Sultan Mega0 (0,0)1 (0,2)
Renault Master4 (0,6)2 (0,3)
Scania4 (0,6)3 (0,5)
Touring1 (0,1)1 (0,2)
Irizar I63 (0,4)2 (0,3)
Setra108 (15,2)0 (0,0)
S 415 LE Business100 (14,1)0 (0,0)
S 515 HD2 (0,3)0 (0,0)
S 516 HD4 (0,6)0 (0,0)
S 531 DT2 (0,3)0 (0,0)
Solaris Urbino LE Electric0 (0,0)10 (1,6)
Swimbus0 (0,0)1 (0,2)
Temsa MD 7/MD 90 (0,0)2 (0,3)
VDL Futura FHD23 (0,4)0 (0,0)
Volvo Buses11 (1,5)19 (3,0)
Aries11 (1,5)4 (0,6)
89000 (0,0)15 (2,4)
Összesen711632
–11,1%

Adatok forrása: DATAHOUSE. A képek csupán illusztrációk.

Elemzés és táblázatok: Chilkó Szabolcs és Schermann Sándor