ABT e-Line: Villanyra fel!
Csupán napok és némi tőke kérdése, hogy mosolyt csaljunk Greta arcára. Ugyanis ennyi idő alatt az ABT e-Line GmbH munkatársai villamosítják a dízelmotoros Volkswagen Transporter 6.1 kishaszonjárművünket. Bizonyára felmerült egyesekben, akiket megcsapott a spenót füstje és hirtelen kizöldültek, hogy mihez kezdjenek hatékony, erős, takarékos és 1200 kilométeres hatótávolsággal kecsegtető, dízelmotoros népautójukkal. Hát adják el és vegyenek egy zöld rendszámosat! Azonban...
Akkumulátorcsere: Új életre hívták
Míg a nehéz-teherautók még inkább a villanyos út elején járnak, addig az urbánus személyszállító haszonjárművek már sokat futottak e témában is. Az egyik első nagyszabású akkucsere-akció apropóján az újrahasznosítás döbbenetes számairól elmélkedünk. Elsők között csapott bele a nagyüzemű villamosításba a Transdev holland busztársasága, amikor 2016-ban 43 darab Citea SLFA–181 Electric csuklós buszt állítottak forgalomba Eindhoven városában. Rendeltetésüknek megfelelően hajtották a...
Hidrogéntüzelés: Hidrogénzöldítés
Még az üzemanyagcellánál is régebbi hidrogénfelhasználási ötlet, ennek ellenére még inkább gyerekcipőben jár ma: a hidrogéntüzelésű belső égésű motorok terjedését célozza az egykori LPG-megoldások mintájára tervezett utólagos átalakítókészlet. Bár az üzemanyagcellát már a XIX. század közepén feltalálták, az első kereskedelmi alkalmazására jó egy évszázadot kellett várni. Ezzel szemben Francois Isaac de Rivaz már 1806-ban is hidrogént égetett el a világ...
Hyliko üzemanyagcellás teherautó: Hidrogénezett, mégsem szőke!
Törékeny termetű, falfehérre sminkelt, tradicionális japán szórakoztató művészre gondoltam a Hyliko hallatán. Pedig a francia startupcég valódi hazafi. Igaz ugyan, hogy legutóbb a felkelő nap országának legnagyobb hidrogénszakértőjétől kértek segítséget. Immár a feltörekvő Hyliko is a hidrogénzabáló járművek földi helytartójától kap üzemanyagcellákat. A Toyota lassan a technológia beszállítójának is tekinthető, hiszen többek között a Kenworth, a Daimler Buses és a...
Arrival Bus: Megérkezik valaha?
Innovatív anyagok és felépítés, rugalmas gyártásban lokálisan születő „olcsó” villanybusz. Már csak az a kérdés, hogy sikerül-e piacra dobni a felhasználói élményre tervezett Arrival buszt még azelőtt, hogy a cég felélné minden tartalékát? Többször említettük, hogy a villamosítás jelentősen lecsökkenti a küszöböt az új szereplők előtt. Ám természetesen ettől még a telefonszámla hátoldalára gyönyörű járműveket tervező óvodásokból nem lesz egy...
HVS AlphaX önvezetéssel: Kettőt egy csapásra
Korunk két ígéretes fejlesztési területét, az önvezetést és az üzemanyagcellás hajtást kéz a kézben kapcsolja össze több brit, állami támogatású projekt. Ezek keretében a HVS járműveihez a Fusion Processing biztosítja az önvezető rendszert. Nem elég éghajlatvédelmi, illetve más fenntarthatósági célkitűzéseket hangoztatni és nagy mellénnyel különféle egyezményekhez csatlakozni. A kutatási és fejlesztési projekteket jelentős anyagi támogatással is segíteni kell, ugyanis a...
Toyota–Caetano H2.City Gold: Messzire elér
Tíz perc alatt 400 kilométerre feltankolható, és az üzemanyagcellája akár –25 Celsius-fokos hőmérsékletig külső energia nélkül is képes elindulni. Ezek alapján az extrémebb városi viszonylatokra is megoldást jelenthet a japán–portugál koprodukciós busz. Talán keveseknek csillan fel a szeme a Caetano név hallatán, azonban legtöbbünk találkozott már a portugál gyártó sikertermékével, csak „nem voltunk bemutatva egymásnak”. Ugyanis a jellegzetes formájú és...
Mercedes-Benz Sustaineer: A város porszívója
Sajnos megszoktuk, hogy a járművek környezetszennyezőek. De képzeljük el, hogy nem azok, sőt megtisztítják a városok levegőjét. Csendesek, biztonságosak és még a vezetőik jóllétét is biztosítják. Mindez nem csupán a mesékben elképzelhető. Igen, egyelőre csak egy elgondolás a Mercedes-Benz Sustaineer, viszont úgy tervezték meg, hogy akár sorozatgyártásba is kerülhet. Lássuk, mik ezek a megoldások, amik valóban ennyire fenntarthatóvá és úttörővé...
Hidrogéngyártás: Milyen színű a hidrogén?
Aki azt válaszolja a kérdésre, hogy színtelen, annak elméletben igaza van, de gyakorlatilag nagyon messze jár az igazságtól. Több mint fél tucat különböző színű változatát különböztetjük meg az ismert univerzumot legnagyobb mennyiségben alkotó elemnek! Akkor a legkönnyebb megérteni a hidrogénes szivárvány színeit, ha nem energiahordozóként gondolunk az egyes rendszámú elemre, hanem inkább energiatárolóként. Ugyanis valamilyen energiát mindenképpen muszáj belefektetni a...
Ads-Tec Energy ChargeTrailer: Gördülő töltőoszlop
Karácsony előtt Angliában a villanyautósok több helyen órákat álltak sorba a gyorstöltők előtt. Még évekig sokszor előfordul majd ilyen időszakos túlterhelés a világban, erre kínál megoldást a vontatható töltőállomás. Képzeljünk el egy olyan zöld közlekedést, amelyben nincs hatótávpara, akár egy távoli vízesés mellett is rendezhetünk koncertet, ugyanis a töltési lehetőség hiánya nem probléma többé. Tíz elektromos jármű tölthető egyszerre egyenként...