Hirdetés:

Szerencsére már régen vége azoknak az időknek, amikor ez „csak” egy haszonjármű jeligével félresöpörhettük a legalapvetőbb kényelmi extrák hiányát felhozó megjegyzéseket. Középső testvére után a legkisebb Transit is csatlakozott a valóban modern korhoz.

Aki az internetet egy kicsit is ismeri, az tudja, hogy nem szabad mindenkinek mindig mindent elhinni. Így van ez a modern, online navigációs rendszerekkel is. Ha odafigyelünk az előttünk álló útra, akkor nem hajtunk fel a sziklákkal szabdalt kecskehágóra. Nem akadunk el a mélyen nyomvályús földúton, mert felülbíráljuk a kapott információkat. De ha okosan használjuk ezeket a kütyüket, elárulják, hogy itt és most melyik menekülőutat válasszuk a zsúfolt belváros aprócska boltjaiban és hatalmas irodaépületeiben az italhűtőik szénsavas üdítővel feltöltésekor. Techközpontú korunkban elfogadottnak kell tekinteni a mindennapjainkat megkönnyítő kényelmi tételek létjogosultságát. Véleményem szerint a magánéletünkben a fényűzés apró, mindennapos megnyilvánulása például az, hogy nem muszáj elvetni és learatni a saját búzánkat, abból lisztet őrölni és kovászos kenyeret sütni. Azonban a munkánkban ezek elengedhetetlenek! Minden eszköz, rendszer és folyamat, ami segít a feladatainkat könnyebben, gyorsabban és jobban elvégezni, az felbecsülhetetlen érték. Amíg az emberi munka az egyik legnagyobb hozzáadott érték egy folyamatban, addig minden hatékonyságnövelő közvetlen előnyt jelent minden érintett számára.

Egy munkaeszköz legyen jó!

Ma már egyértelműen kijelenthető, túlléptünk a haszonjárművek első évszázadát meghatározó „legyen minél egyszerűbb, mert munkaeszköz” szlogen korán. Egy munkaeszköz legyen jó! Ez nem a szeletelt kenyér kérdése, ez a muszáj alapvetése. Ha utcáról utcára járunk internet-hozzáférést bekötni vagy éppen javítani, akkor hálát adunk a segédekért, amelyekkel könnyedén, pillanatok alatt beállhatunk az éppen felszabadult szűk helyre. Senkinek nem fáj, hogy a pittyegés miatt nem mentünk neki a másik autónak, nem azért, mert annyira érezzük a gépet. A jármű mellett másik fontos munkaeszközünk a mobiltelefon – ennek vezeték nélküli töltése és képernyőtükrözése értékes másodperceket spórol minden ki- és beszállásnál. A tett mindegyik helyszínén nyugodtan használhatjuk így a készüléket, hiszen az autóban folyamatosan gondoskodunk töltéséről.

És ezért örömteli az általános járműbiztonsági rendelet, amely a kishaszonjárműveknél az elmúlt két évben hozott új, komoly követelményeket. A Ford Transit Courier második nemzedékében alapáron jár az automatikus távfény is a kötelezően előírt sávtartó, abroncsnyomás-ellenőrző, hátsó parkolássegítő, táblafelismerő, éberségfigyelő, illetve védtelen úthasználókat is észlelő vészfékrendszer mellett. Felárért torlódásasszisztenssel felvértezett adaptív sebességszabályozó, másodlagos ütközésvédelem és holttérfigyelő segédek egész hada rendelhető. Azért fontos ez, mert általában súlyosabb a kimenetele a kishaszonjárművek baleseteinek a másik járművekre és a védtelen közlekedőkre nézve. Ráadásul ezek is mind olyan rendszerek, amelyek rengeteg stressztől kímélik meg a vezetőt, csökkentik mentális terhelését, ami nemcsak a biztonságosabb közlekedésben jelenhet meg, hanem a jobb munkájában is.

Hagyományos értékek

A sok műszaki újdonság a teljesen új elektromos-elektronikus architektúrának köszönhető. Az új fülkében két viszonylag kicsi képernyő uralja a műszerfalat, az általunk kipróbált belső égésű változatok nyolc col képátlójú képernyőt kapnak a középkonzolra. Az kívülről és belülről egyaránt rögtön érezhető, hogy az első generációnál nagyobb szélességében, magasságában és hosszában egyaránt az új Transit Courier. Megnyújtották a tengelytávot is és immár magasabban ülünk.

Örökölte az előd két belső égésű, turbófeltöltéses motorját. Az egyliteres, háromhengeres benzinmotort 74 kilowatt (100 lóerő) vagy 92 kilowatt (125 lóerő), és egyaránt 170 newtonméter jellemzi. A 1,5 literes, négyhengeres dízel teljesítménye megegyezik a gyengébb benzinesével, ám 250 newtonméter a legnagyobb nyomatéka. A hatfokozatú kézi kapcsolású váltó helyett a legerősebb egység esetében hétfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált is választható. A dízel átlagfogyasztása 5,1-5,5 liter/100 kilométer, a benzineseké 6,5-7,3 liter. Feszesnek érződik a futómű hangolása, nem érezhető karosszériadőlés tempós kanyarokban sem. Szerencsére a váltója nem olyan hosszú, mint bátyjáé, így viszonylag fürgének hat. Erre csak ráerősít a rendkívül harapós fék – rövid a hasznos pedálút, ezért a finom adagolás alapos odafigyelést igényel.

Nettó 7,8 millió forint az alapára a második generációs modelleknek, az erősebb változat és a nyomatékosabb erőforrás egyaránt 200 ezer forint felárat jelent. Ez azt jelenti, hogy a kifutó nemzedéknél egymillióval drágább, de fél köbméterrel nagyobb a raktér és legalább ötven kiló pluszt cipelhet – jó értelemben. A cikk írásának pillanatában 65 ezer forint a megnövelt teherbírás felára, ez izmosabb rugókat és lengéscsillapítókat takar, ilyenkor a 680 kilogrammos terhelhetőség 845 kilóra kúszik fel. Ez pedig 260 kilót meghaladó terhelhetőségi előnyt jelent elődjével szemben. Na kérem, ilyen a modern munkaeszköz, ahol még a plusz kilók is hasznosak!

Az Euro NCAP tavaly szigorította a kishaszonjárművek vezetéstámogató rendszereinek tesztjét. Az új, 2023-as értékelésen a Transit Courier szerezte meg az egyetlen platinát, azaz a legmagasabb fokozatot

Ford kishaszonjárművek: Fenntartható dinamizmus
Bemutató

Ford kishaszonjárművek: Fenntartható dinamizmus

Boldog időket élhetünk, hiszen már nem csak feketében guríthatunk haza egy-egy faküllőst, mint Henry Ford idejében. Sőt, a Model T típussal ellentétben némelyik kékoválost kiemelkedően sportos, teljesen elektromos vagy hibrid változatban is kérhetjük!

Ford SuperVan 4.2: Gyorshegymászó
Motorsport

Ford SuperVan 4.2: Gyorshegymászó

Ahogy a krétás mancsú kétlábúaknak, úgy a négykerekűek számára is tartanak hegymászó versenyt. A Ford tavaly egy SuperVan 4.2 hiperfurgonnal állt rajthoz a legendás Pikes Peak felfutón, az ideire pedig egy szintén elektromos pickuppal készülnek.

Háromtengelyes ragadozó
Hírek

Háromtengelyes ragadozó

Ha létezik olyan dinoszaurusz, amelyről téves kép él az emberek fejében, akkor az a Velociraptor. Tökéletes bizonyíték erre, hogy a Ford és a Hennessey mérnökei is a valóságban egyébként kistestű hüllőt hívták segítségül, amikor a harmadik generációs F-150 Raptor legerősebb változatának nevet kerestek.

Nem fogyott, gyarapodott!
Háttér

Nem fogyott, gyarapodott!

Míg 2022-ben a legtöbb szegmens zsugorodott, tavaly mindegyik méret- és jármű-kategória gyarapodott, ami összességében 16 százalékos növekedést eredményezett! Ez igen szép eredmény úgy, hogy a 2023-as évet kemény infláció, egyre fokozódó nemzetközi helyzet és az ebből fakadó gazdasági bizonytalanság jellemezte.