Három részben beszámoltunk a hannoveri IAA haszonjármű-kiállítás 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépkocsi-újdonságairól, és most a kishaszonjárműveken a sor. Ezek között is az alternatív hajtásmódok kapták a főszerepet, élen az elektromos hajtással.
Hirdetés:

Citroën

Mi más állhatott volna a középpontban a Citroën standján, mint az új generációs Berlingo, amely elnyerte a 2019-es Év Kishaszonjárműve díjat. A korábban már részletesen ismertetett újdonságot többféle változatban is kiállította a gyártó az IAA-n. Emellett bemutatta a La Manufacture Citroën nevű új kiskereskedelmi értékesítési koncepcióját. Ennek lényege, hogy a professzionális ügyfeleket nemzetközileg egységesített formában, személyessé, kényelmessé és hívogatóvá tett környezetben fogadják a kereskedések, egyedülálló élményt nyújtva a vevőknek. A koncepció célja továbbá az, hogy a márka személyre szabott termékeket kínáljon a professzionális felhasználók igényeinek megfelelően.

 -

Citroën Berlingo

Fiat Professional

Nyolc kiállított járművel teljes típuskínálatát felvonultatta a Fiat Professional az IAA-n. A legtöbb gyártóval ellentétben azonban az olasz vállalatnál nem elektromos járművek, hanem sűrített földgázzal (CNG) üzemelő Natural Power modellek sorakoztak fel a dízelek alternatívájaként. A Ducato típust utcai büfékocsiként, műhelykocsiként, valamint lakóautók alapjaként is megtekinthették a látogatók. A CNG-hajtású modelleket pedig egy 3,0 literes, 140 lóerős motorral felszerelt Ducato Minibus, egy 1,4 literes, turbófeltöltős, 120 lóerős erőforrással felszerelt Doblò Cargo és egy 1,4 literes, 70 lóerős Fiorino képviselte. Ezenkívül a Garage Italia által tuningolt Fullback Cross Concept tanulmánypickup és az Irmscher által felpiszkált Talento Shuttle csalogatta az érdeklődőket a standra.

 -

Fiat Fullback Cross Concept by Garage Italia

Ford

Számos újdonsággal rukkolt ki a Ford az IAA-n. Először is itt leplezte le a megújult Transitot. A jármű kétliteres EcoBlue dízelmotorját továbbfejlesztették, így hét százalékkal csökkent a tüzelőanyag-fogyasztása, valamint az elektromos kormányrásegítő, a kis gördülési ellenállású gumiabroncsok és az aerodinamikai módosítások is mérséklik az étvágyát, akárcsak a GPS-adatok alapján a domborzathoz előrelátón igazodva vezetéstámogató tanácsokat adó rendszer. Szintén új a 185 lóerős, 415 newtonméter legnagyobb nyomatékú motorváltozat. Sőt, 48 voltos mHEV technológiájú részleges hibrid hajtási rendszerrel is fokozható a típus hatékonysága. Több ponton csökkentették a jármű tömegét, valamint már motoros mozgatású tolóajtó is rendelkezésre áll. Bővült és fejlődött a vezetéstámogató rendszerek választéka, valamint változott a külső megjelenés és a belsőtér, beleértve a műszerfalat is.

 -

Ford Transit Custom PHEV

Szintén az IAA-n mutatkozott be a Transit Custom PHEV hálózatról tölthető hibrid modell, amely ötven kilométert is megtehet tisztán elektromos üzemmódban. A hatótáv növelését pedig az 1,0 literes EcoBoost benzinmotor szolgálja. A padló alá beépített lítiumion-akkumulátor nem csökkenti a raktér méretét. Ezenkívül két új, házon belül kifejlesztett hálózatba kapcsolhatósági megoldást is bevezetett a Ford. A Ford Telematics webes alkalmazással segíti a flottaüzemeltetőket járműveik hatékonyabb használatában és költségeik optimalizálásában, míg a Ford Data Services lehetővé teszi, hogy más szolgáltató rendszerében is hozzáférhessenek a járművek üzemelési adataihoz. Mindemellett a Ranger Raptor sportos pickup is képviseltette magát a standon. A jármű kétliteres EcoBlue dízelmotorjának Bi-turbo változata 213 lóerő teljesítményt, illetve 500 newtonméter legnagyobb nyomatékot szolgáltat.

 -

Ford Transit

GAZ

Oroszország legnagyobb haszonjárműgyártója, a GAZ idén is több fontos újdonsággal érkezett Hannoverbe. A GAZelle Next közelebb került Európához, ugyanis már Euro 6-os dízelmotorral, hatfokozatú sebességváltóval, légzsákokkal és elektronikus menetstabilizálóval is készül. A Volkswagentől érkező kétliteres, 136 lóerős, 340 newtonméter legnagyobb nyomatékú motorjához saját fejlesztésű, mellékhajtóművel is kiegészíthető váltómű csatlakozik. Így tíz százalékkal csökkent a típus tüzelőanyag-fogyasztása, lényegesen javult a vezethetősége, valamint számottevően kisebb a zaj- és rezgésszintje. Sőt, a GAZelle Next már szimplaabroncsos hátsó tengellyel is elérhető. A kiállításon a típust fülke-alvázasként és zárt furgonként is megismerhették az érdeklődők.

 -

GAZelle Next Euro 6

Ezenkívül egy új minibusz is szerepel a GAZelle Next kínálatában, amely a 4,6 tonna össztömegű kivitel alvázára épül és 22 utast is szállíthat. Az 1,9 méter belmagasság, a panorámaablakok és az oldalajtó nyitásakor előbújó fellépő mind az utasok kényelmét szolgálja. A jármű hajtásáról 2,8 literes, 140 lóerős Cummins ISF dízelmotor gondoskodik. A GAZ egyre jobban igyekszik lépést tartani az iparági trendekkel, így már egy elektromos platformot is megalkotott, amelyre GAZelle Next furgonok, fülke-alvázak és minibuszok is épülhetnek. Az IAA-n egy 16 utas szállítására alkalmas minibuszt állított ki a gyártó. A Siemens villanymotorral hajtott jármű hatótávolsága száz kilométer, 220 voltos hálózatról 12 óra alatt tölthető fel az akkumulátorcsomagja, míg gyorstöltéssel fél óra alatt.

 -

GAZelle Next Vahtan

 

Az IAA Haszonjárművek 2018 kiállítás kapcsán korábban megjelent cikkeink a hivatkozáson találhatók.