Hirdetés:

Elmondjuk, mekkora merészség szükséges egy ötesztendős, közel százötvenezer kilométert futott Ford Transit Connect kishaszonjármű vásárlásához? Semennyi! Tegyük félre előítéleteinket, hiszen idehaza is rálelhetünk az igazira!

Beszállás után kétszer is ránéztem a kormánykerék mögötti műszerekre, mert nem akartam elhinni, hogy ezzel a kishaszonjárművel valaki már hasznot termelt. Pedig a Ford Transit Connect idén szeptemberben fogja betölteni ötödik életévét. Ennek ellenére 146 733 kilométerrel az órájában is szinte keresni kell a használatból eredő nyomokat. Belül újszerű, a motortér is makulátlan és pormentes. Természetesen nyoma sincs olajfolyásnak. A raktérben sem látszik olyan kopás vagy sérülés, ami szót érdemelne. Még alul is kiváló állapotnak örvend a Transit Connect, pedig ott egyébként a téli időszak intenzív csúszásmentesítése miatt gyakran a páresztendős járműveknél is ki szokta mutatni a foga fehérjét a barna pestis. Sebaj, gondoltam, majd vezetés közben belekötök a Ford Focus platformjára épült modulegyterű elfáradt és megkopott alkatrészeire fogható bizonytalan viselkedésbe. Sajnos ezúttal sem jártam sikerrel, csupán olyan dolgokat kifogásolhattam, amiket már új korában, a szalonból kigördülve is megtettem volna. De elég az ismerkedésből, induljunk végre!

Pompás műszaki és esztétikai állapotának köszönhetően bárhol megállja a helyét ez az ötesztendős kishaszonjármű

Erőltetett menet

Habár erős túlzás Radnóti Miklós szívszorító költeményére hivatkozni, mégsem éreztem azt az ifjonti lendületet, amit a ropogós külső és a kiváló állapot miatt vártam volna. A 1,5 literes, 88 kilowattos (120 lóerő), közös nyomócsöves dízelmotor ereje akkor sem vág hátba, amikor lendületbe jön a turbófeltöltő. Ilyenkor 270 newtonméterrel teszi próbára a tengelykapcsoló tárcsáját. Mindamellett, ha gyakorlottan és fürgén mozgatjuk a manuális sebességváltó karját, akkor nem válik gördülő útakadállyá a Connect. Értelemszerűen Tesla sem lesz belőle, persze ebben a kategóriában erre nincs is szükség. Alapjáraton, a kuplungot csúsztatva automatikusan gázfröccsöt ad a Ford. Ezért óvatosan kettesből is el tudunk indulni, habár ez a fokozat már túl hosszú áttételezésű az ilyen mutatványokhoz.

Habár a kis másfél literes dízelmotor nagyon kulturált, a hangja alapjáraton és gázadásra jobban beszűrődik az utastérbe, mint szeretnénk

Nincs is rá szükség, hiszen a precíz hatfokozatú vajpuhán kapcsolható, és az áttételezése is ideális a kis dízelmotor karakteréhez. Amennyiben a kezdő, esetleg nagyothalló sofőrök kettesben szeretnének átkrúzolni a belvároson, a Transit Connect készségesen sugallja nekik a következő fokozatot. A fürgénél kicsit gyorsabban haladva is biztonságban érezzük és érezhetjük magunkat. A négytárcsás fékrendszer nagy sebességről is határozottan lassítja az üresen bő másfél tonnás karosszériát, miközben tökéletesen adagolható az ereje. Az elöl MacPherson-rendszerű, hátul csatolt lengőkaros, csavarrugós futómű stabil úttartást tesz lehetővé, ráadásul rakomány nélkül sem mellőzi teljesen a komfortot. A kormányzás nagyon precíz és könnyű, de ezt el is várjuk a márkától. A kormánykerék picivel vékonyabb, mint ami kellemes lenne, ez némi megszokást igényel. Az elektromos és fűthető külső visszapillantó tükrök megfelelőek ugyan, de kicsit lehetnének nagyobbak és mutathatnának többet is a mögöttünk zajló eseményekből. Tudom, akkor növekedne a légellenállás és azzal együtt a fogyasztás is. Utóbbi ép ésszel és kombinált üzemben könnyedén kicsivel öt liter fölött tartható.

Hárman csak fenntartásokkal, ketten azonban kényelmesen és asztalkával kényeztetve vehetnek részt a forgalomban

Bensőséges kapcsolat

A forgalmi engedély szerint háromszemélyes utastér helyett én inkább kettő plusz egyet mondanék. Mivel anyósunk oldalán legfeljebb két táplálkozási zavarral birkózó kőműves fér el egymás mellett. Nekik is olyan szorosan kell ülniük, hogy jobb, ha eleve testvérek. Ha máshol nem, itt gyorsan kialakulhat az osztályharc. Hiszen amíg az utasok nyomorognak, addig a sofőr dölyfösen pöffeszkedhet a magasságban is állítható, deréktámasszal felvértezett vezetőülésben, miközben a fenekét kellemesen melengeti a háromfokozatú ülésfűtés. Nem érdemes komolyabb adománygyűjtésbe fogni a didergő testvéreink javára. Ugyanis a digitális, kétzónás légkondicionáló berendezés hidegben is gyorsan kellemessé varázsolja a beltér temperatúráját, miközben hatékonyan veszi fel a harcot a párásodással szemben. De üljünk vissza a kispadra! Azt már tudjuk róla, hogy többedmagunkkal nem alkalmas ücsörgésre, de akkor mire lehet még használni? Például a középső rész háttámlájának lehajtása után praktikus asztalkának! A varázslat akkor jön, amikor már domborúra pakoltuk a rakteret, de még mindenképp el kell szállítanunk nagymama méretesre cseperedett, lantlevelű fikuszát a telekre. Ilyenkor a jobb oldali háttámla lehajtásával vagy az ülőlap felhajtásával választhatunk a helyszükségletnek megfelelően. Sőt, ha már lefektettük a támlát, akkor a válaszfal átrakónyílásának köszönhetően akár egy háromméteres táncrudat is bedobhatunk a Connect rakterébe. Természetesen nem a nagyi stafírungjából! Az sem mellékes, hogy az ülőlap alatt egy praktikus tároló is helyet kapott, ahová az apróságok mellett bőven befér az elakadásjelző háromszög is.

Érdekkapcsolat

Értem én, hogy a Connect csupán Trend felszereltségű, de a Ford pompásan megtervezett, valóban praktikus tablet- és telefontartója azért beleférhetett volna az alapcsomagba, mint a korábban tesztelt, két esztendővel fiatalabb Transit Custom furgonnál. Ennek hiányában a műszerfal tetején, a középkonzol felett csupán egy kis tárolóárok, illetve -tálca található. Innen a kemény műanyag felület miatt csak azok a tárgyak nem emelkednek az utastér légterébe, amelyeknek nincs felszállási engedélyük vagy legalább enyhén öntapadósak. Szerencsére telefonjainkat nem feltétlen kell ide parkolni, hiszen a vezeték nélküli töltés saját „barlanggal” rendelkezik a középkonzolon.

Terülj, terülj ajtócskám! Ahogy az lenni szokott, 180 fokra tárva semmi sem rögzíti a hátsó ajtókat

Szinte bárhonnan közelítünk hozzá, a tolóajtó, valamint a hátsó, 180 fokban nyíló kétszárnyúak, kényelmes hozzáférést biztosítanak a közel három köbméteres raktérhez. Az általam tesztelt, normál hosszúságú, bő hatszáz kilogrammal terhelhető Transit Connect egy Euro-raklapra van hitelesítve. Több paletta is befér, de azok már csak élükre állítva. Mindenesetre a hat masszív rögzítési pont segítségével mindet biztonságosan röghöz köthetjük. A túlságosan langaléta tárgyakat, illetve azokat, amik már nem találtak helyet maguknak a raktérben, simán feldobhatjuk a tetősínre szerelt gyári tetőcsomagtartóra. Feltéve, hogy könnyebbek, mint én. Fejmagasságban a raktérelválasztó fal erősen betüremkedik a raktérbe, ezzel némileg leszűkítve az oldalsó nyílást, azonban ebben a kategóriában ez általánosnak mondható. Cserébe legalább annyira burkolt, mint a berlini fal, azaz semennyire. Csupán egy nyers lemez, mégsem zajong túlságosan. A felső részén rácsozott, így az utastérből is benézhetünk a raktérbe. Ezt menet közben nem javasoljuk, mivel az ablaktalan hátsó ajtók miatt nincs középső visszapillantó tükör. Sajnos kamerával megspékelt, digitális tükörrendszer sem talált utat magának a Connect fedélzetére.

Tesztautónkhoz nem rendeltek bal oldali tolóajtót, de nélküle is könnyedén hozzáférhető a három köbméteres raktér

Összegzés

Összességében nagyon jó benyomást tett rám a Ford Transit Connect. Ahogy az már többször előfordult az MHC használtautó-kínálatának általunk is tesztelt példányaival, ezután sem érdemes már futni, mert gazdára talált. Érthető, hiszen nettó négymillió forintért árulták, ami a kiemelkedően jó állapot figyelembevételével kockázatmentes választásnak bizonyult. Főleg annak fényében, hogy jelenleg egy új Trend felszereltségű Transit Connect kishaszonjárművet 8 750 000 forintért vesztegetnek. Azonban kár keseregni, hiszen Eötvös Gábor, a legendás zenebohóc is megmondta: „Van mááásik!”

Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor változó geometriájú turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d-TEMP minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm³):1499
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):88(120)
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):270
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó. Önhordó dobozos acélkarosszéria, kétajtós, háromszemélyes fülke, raktér egy oldalsó tolóajtóval és kétszárnyas hátsó ajtóval
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék
Kormánymű:fogasléces, rásegítéssel
Futómű elöl:MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Futómű hátul:csatolt lengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Hankook Ventus Prime3 (elöl), Uniroyal RainExpert 5 (hátul) 205/60 R 16
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):4425/1967 (tükörrel 2137)/1860
Tengelytáv (mm):2662
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1568/1582
Szabadmagasság (mm):148
Fordulókör átmérője (m):11,7
Saját tömeg (kg):1563
Hasznos teherbírás (kg):612
Megengedett össztömeg (kg):2175
Megengedett tengelyterhelés elöl/hátul (kg):1225/1315
Vontatható pótkocsi tömege fékkel (kg):1500
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):52
AdBlue-tartály térfogata (l):17

Raktér hosszúsága alul/felül (mm):1740/1520–1770
Raktér szélessége alul/felül (mm):1535/1265 (vakablaknál 1645)
Kerékdobok közötti távolság (mm):1225
Raktér magassága (mm):1265
Raktér térfogata (m³):2,9
Rakodóperem magassága (mm):575
Hátsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):1100–1260/1150
Oldalsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):575–670/1135–1225

Fülke szélessége fej-/könyökmagasságban (mm):1290/1500
Fülke hosszúsága (mm):1010
Fülkepadló magassága a talajtól (mm):260
Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm):645–675/385–405
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):480/460
Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm):660/480
Vezetőülés állítási úthossza (mm):235
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):450/670
Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm):660/660
Fejtér (mm):1145–1195
Lábtér (mm):800–1000
Kormánykerék átmérője (mm):370
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):50/55
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:2,75
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):185–200
Kapcsolási úthossz az I. és a II. fokozat között (mm):130
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):171
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint lakott területen/lakott területen kívül/kombinált (l/100 km):5,2/4,4-4,3/4,7-4,6

A használt modell nettó alapára (Ft, áfa nélkül):4 000 000
Garancia:1 vagy 2 év kiterjesztett
Országos szervizhálózat tagjainak száma:35

2017 Mercedes-Benz Actros 1842 GigaSpace: Gigantikus tér
Teszt

2017 Mercedes-Benz Actros 1842 GigaSpace: Gigantikus tér

Akárcsak az örökölt étkészlet, ez is éveken át szolgálhat még egy kis suvickolás után. Tágas fülke lapul a használt háromágú csillag mögött, így akár nemzetközisként is megállhatja a helyét vagy másodkézből származó fényűző belföldezőssé válhat.

Citroën C3 1.5 BlueHDi Profi: A profi
Teszt

Citroën C3 1.5 BlueHDi Profi: A profi

Nagyképűnek tűnhet Jean-Paul Belmondo egyik legjobb filmjének címét kölcsönözni egy ennyire szerény francia számára. Azonban kétségtelen, hogy a Citroën C3 Profi egy professzionális kishaszonjármű. Lássuk, használtan is rászolgál-e a megelőlegezett bizalomra?!

MHC mobilitási nap: Hivatalos keresztelő után
Háttér

MHC mobilitási nap: Hivatalos keresztelő után

Nemrég érkezett a hír, immáron az Eurofleet Zrt. ügyfelei is megismerkedhetnek az MHC Mobility márkanévvel, hiszen mostantól már csak ezt használja a cégcsoport. A hivatalos átnevezés után néhány nappal ügyféltalálkozó rendezvényükön jártunk.

Itt elmondhatod a véleményedet!