Hirdetés:

Bő tíz esztendővel ezelőtt prezentálta második legnagyobb európai kishaszonjárművét a Ford. Megnéztük, mit tud kategóriája egyik legsikeresebb szereplője két év használatot követően. Bízhatunk benne, hozza még egykori formáját vagy önmaga árnyéka csupán?

Meg kell hagyni, kicsit drámaira sikerült a bevezető, de pont ettől szép a lelkiismeretes autós újságíró munkája. Hiszen nem könnyű szőrszálhasogatás nélkül használatból eredő nyomokat találni egy szinte újszerű, alig 15 210 kilométert futott vasnál. Annál is inkább, mivel a szemrevaló, 2021. szeptember 29-én forgalomba helyezett Transit Custom furgon eddigi életében nem egészen két esztendőt dolgozott. Ez még a munkanélküli segélyhez is alig lenne elég, nemhogy az anyagfáradáshoz! Így aztán beülve gyorsan ki is akartam szállni. No nem azért, mintha korábban tiszteletüket tették volna benne a rágcsálók és ennek orrfacsaró bűze most is ott terjengene a beltérben, hanem mert hirtelen azt hittem, használt helyett új verdába ültem. Azért a raktér oldalfalainak burkolatán tetten érhető, hogy nem munkanélküliként tengődött a Custom. A kétszárnyú hátsó ajtókat is rácsukhatták párszor a rakományra, amiről a farostlemezek apró harci sérülései tanúskodnak. De egészséges, használatból eredő karcokat találhatunk a válaszfalon is. Azonban a háromszemélyes utastér gyakorlatilag szalonállapotú. Ennél a furgonnál gyanakvás nélkül elhinném, hogy eddigi egyetlen nem dohányzó, orvosprofesszor asszony gazdája kizárólag a hajnali rorátékra menet használta a száraz éghajlatú, napsütötte Andalúziában.

Szinte egy tisztességes olajcseréhez szükséges futásteljesítményt sem sikerült összegyűjtenie eddigi élete során

Újat vagy használtat?

Hajszál híján, de még épp befér a hétjegyűek táborába a Custom nettó vételára. Ez pompás hír lehet azok számára, akik eddig új jármű vásárlásán törték buksijukat, ugyanis jelentős, 4 725 000 forintos árelőnnyel lehet határtalan munkavágyuk martaléka a kis Ford. Továbbmegyek, ebből az összegből a cikk írásakor érvényes, bruttó 585 forintos gázolajárral kalkulálva 8077 liter naftát vételezhetünk. Ezzel a Custom vígan elpöfögne több mint százezer kilométert, tehát két és félszer megkerülhetné a földet az egyenlítőnél, mire lenullázná a különbözetet! Úgy vélem, ekkora különbség esetén érdemes lemondani az idén nyáron érkező új generációról. Annál is inkább, mivel a ropogósan friss használt furgonunk kétliteres, közös nyomócsöves, 96 kilowattos (131 lóerő) dízelmotorja csendesen és a stop-start rendszerrel felvértezve, takarékosan teszi a dolgát.

Habár az Economy felszereltség jelenleg nem elérhető hazánkban, a középső Trend már tartalmazza azokat a legfontosabb kényelmi és biztonsági extrákat, amire a leggyakrabban szükség mutatkozik. Természetesen az összes funkció tökéletesen működött

A precízen és könnyedén kapcsolható, optimálisan áttételezett, hatfokozatú manuális sebességváltó közreműködésével kellően dinamikusan mozgatja a formás dobozt. Értelemszerűen üresen, mivel nem tudtunk testhezálló terheléssel szolgálni, hacsak nem habtestem közel másfél mázsájával. Nem, azon hangosan nevetett a 2040 kilogramm saját tömegű Transit Custom. Még ennél is határozottabban reagált a finoman adagolható fékrendszer, nincsenek felőle kétségeim, hogy a 3,2 tonnás össztömeggel is könnyedén megbirkózik. Bizony, a Custom terhelhetősége közel 1,2 tonna, ami elég nagy szabadságot enged a rakomány kiválasztását illetően. Egyik földim például egy teljes értékű, gördülő kovácsműhellyel bélelte ki a 6,8 köbméteres rakteret. Amikor már kívül-belül teleaggattuk rakománnyal, jól jöhet a 2,8 tonnás fékezett pótkocsi vontathatóságának lehetősége is. Ilyenkor a forgalmi engedély szerint a járműszerelvény megengedett együttes tömege legfeljebb 5240 kilogramm lehet. Természetesen nem úrvezetői jogosítvánnyal.

A 367 milliméterrel hosszabb tengelytávú változattal van dolgunk, ami közel egy köbméterrel nagyobb raktérrel kecsegtet

Örömmel láttam, hogy nem veszett még ki a játékos innováció a Ford mérnökeiből. Ugyanis a közel háromméteres raktér hosszúságát meghaladó tárgyak szállításakor a padló szintjén egy kis ablak nyitható az utastér felé. Ez eddig nem nagy dolog, másoknál is láthatunk hasonló mutatványt. Azonban olyat még nem láttam, hogy az átrakónyílás fedelének rögzítése a mágnesesség elvén működött volna. Ilyenkor az L2 modellnél egészen 3,4 méteres határig nyújtózkodhatunk, ami a raktérnél közel fél méterrel hosszabb értékes teret enged a létráknak, csöveknek és más langaléta tárgynak.

Az ominózus átrakónyílás, amit nyitott és csukott állapotában is mágnesek rögzítettek

Custom car

Megérdemelten habzsolta a hamarosan leköszönő Ford Transit Custom a nemzetközi kitüntetéseket. Röviddel megjelenése után 2013-ban, valamint a hibrid változatainak köszönhetően 2020-ban is hazavihették a legnagyobb elismerésnek számító International Van of the Year díjakat. Bizony ám, a 77–137 kilowattos (105–185 lóerő) teljesítménnyel elérhető, kétliteres dízelmotoros változatok mellett olyan is létezett, amelyiket enyhe hibrid rendszer támogatott. Sőt, mind közül az egyliteres EcoBoost benzinmotorocskával megáldott, hálózatról is tölthető hibrid változat számított a legérdekesebbnek, amely 92 kilowattos (125 lóerő) rendszerteljesítménnyel kecsegtetett és akár ötven kilométert is megtehetett tisztán elektromosan. Igazán nem érhette panasz a modellkínálatot sem, hiszen a Ford – nagyon ügyesen – vagány színárnyalatokkal és kalandvágyó felszereltségekkel hatott érzelmeinkre, hiúságunkra, valamint a szomszéd irigységére.

A beépített telefon- és tablettartóba több mérnöki munkaórát fektettek, mint néhány távol-keleti gyártó egy csuklós buszba

De akkor mindezek ellenére kinek éri meg mégis megvárnia az év második felében érkező új Transit Custom furgont? Elsősorban azoknak, akiknek a pénz nem számít – vagy esetleg összkerékhajtásra van szükségük. Netalántán annyira szívükön viselik kék bolygónk sorsát, hogy hajlandóak érte áldozatokat vállalni. A Ford nekik ajánlja az új, teljesen elektromos E-Transit Custom furgont, amely az ígéretek szerint külső segítség nélkül képes egy töltéssel 380 kilométer megtételére. Sőt, a polgári lakóövezetekbe is behajtási engedéllyel bíró Tourneo Custom változatába is bevezetik a villanyt 2024-ig.

Mindenki másnak azt ajánlom, hogy bátran fontolja meg a górcsövem alá került furgon hazagurítását. Mivel ez a használt Ford Transit Custom egy olyan, csalódásoktól mentes, újszerű állapotnak örvendő kishaszonjármű, aminek kopásmentes használati értékével és csábító vételárával egyszerűen nem lehet vitatkozni.

A tesztjárművet az MHC Mobility biztosította:
Kapcsolat: Holczer Péter +36 30 627 6307