Mercedes-Benz O 404: Csillagos komfortbusz
Hatalmas teher nehezedett a Mercedes-Benz mérnökeinek vállára. Látszólag lehetetlen feladatnak tűnt bármit is tervezni a világsikerű O 303 után. Így aztán vettek egy nagy levegőt, és olyan omnibuszt álmodtak, amilyet még nem látott a világ. Elszakadtak az előd részben az O 302 óta létező formavilágától és műszaki megoldásaitól. Az 1991-ben bemutatott Mercedes-Benz O 404 közelebb került a személyautók komfortjához, mint...
Raupen-Fuchs Volkswagen Transporter T1: Hernyótalpas hegylakó
Négytengelyes Volkswagen Transporter, két kormányzott tengellyel és féllánctalppal? Pedig a hatvanesztendős Raupen-Fuchs T1 nem áprilisi tréfa, csupán olyan gyakori, akár a Szent Grál. Nemrég felébresztették Csipkerózsika-álmából és most szebb, mint újkorában. Főszereplőnk a Volkswagen hannoveri gyárából indult hódító útjára 1962 májusában. Egy osztrák megrendelőhöz került, ahol azonnal munkára fogták. Már-már úgy látszott, hogy több ezer társával sorsközösséget vállalva szürke farmotoros...
Végállomás következik
Te tudod, hogy a pontmátrix kijelzők kora előtt hány szakma mestere kellett egyetlen univerzális viszonylatjelző elkészítéséhez? Sok ember komoly munkáját igényelte az ötvenes években, hogy az aktuális viszonylatot pontosan jelezzék a londoni utazóközönség számára. Szitanyomással festették fel a végállomások neveit, majd egy hosszú szalagra ragasztották fel ezeket egymás után. A videóban látható, hogy milyen sokan dolgoztak a buszok viszonylatjelzőin –...
90 éves a Fuso: Töretlenül virágzik
Első haszonjárművét kilencven évvel ezelőtt, 1932-ben mutatta be a Fuso. Mára a márka a Daimler Truck ázsiai portfóliójának sarokköve: több mint 170 országba szállít teherautókat és buszokat, így a cégcsoport eladásainak egynegyedét adja. Az ikonikus Fuso név eredete 1932 májusáig nyúlik vissza. Ekkor kapta meg a Mitsubishi első, B46 típusú busza a Fuso márkajelzést. Az egykori Mitsubishi Hajógyárában gyártott jármű...
Jeep DJ és Grumman Long Life Vehicle: Különc küldöncök
Minden kortárs művész olyan impresszárióról álmodik, mint a USPS! Az Egyesült Államok Postaszolgálata ott bábáskodott a kézbesítő járművek legtarkább paradicsommadarainak születésénél – a triciklitől a villamosig, a gördülő postahivataltól a repülőig. Megszokhattuk, hogy az USA történelme vékonyka cukormáz csupán az öreg kontinens országainak históriájához képest. Az Újvilágban semmi sem ódon és csak a legritkább esetben öregebb száz esztendőnél. Nos, az...
Chevrolet Turbo Titan III és Ford Big Red: Titánok harca
Sok száz lóerő, több ezer newtonméter, hatalmas méretek és tömeg, tízezres fordulatszámok, pokoli hőmérsékletek és fogyasztás, valamint futurisztikus megoldások egész sora jellemezte a hatvanas évek két legjelentősebb amerikai gázturbinás teherautóját. Atomkor, majd a sugárhajtás- és az űrhajózás kora! Minden rakétákkal vagy sugárhajtással repkedett, de minimum úgy nézett ki, mintha képes lenne rá. A hatvanas években soha előtte nem látott fejlődésnek...
Karosa 700: Karosa a város szélén
Svejkék véget vetettek az előd kultikus Janus-arcúságának, a Karosa 700 önálló hátfalat kapott. A formatervről azt is nyugodt szívvel elhinném, hogy a Vysoké Mýtó-i kiscsoportos technikaszakkör lurkói faragták baltával az uzsonnaszünetben. Ismered meg a Karosa márka történelmének első fejezetét is! Már a hetvenes évek első felében feltűntek a forgalomban a karakteresen szögletes prototípusok. Azonban a Karosa 700 sorozatgyártása csupán 1981-ben kezdődött....
25 éves a Mercedes-Benz Actros: Született győztes
Jeles jubileumát ünnepelte nemrég a Mercedes-Benz Actros, ugyanis betöltötte 25. életévét. A sikeres típus egyik kiemelkedő rekordja, hogy mind az öt generációja elnyerte az International Truck of the Year díjat, az egyiket kereken tíz éve. Sokat elmond a Mercedes-Benz Actros töretlenül meghatározó szerepéről a piacon, hogy az elmúlt negyed évszázad során ötször is megkapta a rangos International Truck of the...
DAF LF történelem: Nem vész el, csak átalakul
Éppen húsz éve nyerte el a DAF LF az International Truck of the Year díjat sokoldalúságának, vezetőközpontúságának és kedvező teljes birtoklási költségének köszönhetően. Ma is ezek a divatos szempontok! Modern és kényelmes középkategóriás teherautót fejlesztett ki a DAF, az új LF nagy rugalmasságot biztosított a különböző szállítási feladatokhoz. A belvárosi és regionális elosztástól a könnyű, ám hosszabb távú fuvarozásig sokféle...
DKW Schnellaster: Márka- és országépítéshez
Történelmi típuscsaládok szellemi őse, neves gyártók revitalizációjának bábája, nem mellesleg egy egész ország újjáépítésében részt vett. Ha ez nem lenne elég, a DKW Schnellaster a modern minibuszok ötletadója, és a villanyos kishaszonjárművek egyik pionírja is. Alaposan megtépázta kontinensünket, annak gazdaságát az előző évszázad első fele. A második világháború utáni újjáépítésből egyes országokban gazdasági csoda, máshol tervgazdaság született. Ezeket a természetes...