150 éves a Continental: Lovaskocsitól a munkagépekig
Érdekes végigtekinteni az autógumi fejlődésének néhány mérföldkövén, felidézve az idén 150 éves jubileumát ünneplő Continental újításait, például a profilos futófelületet, a téli és a radiális gumiabroncsot, s az első levegős traktorkereket. Milyen is volt 1871-ben a világ? Németország egyesítésének, nagyhatalomként megjelenésének ideje ez, a gőzgép (hajózás, vasút) fénykora. Automobil még sehol. Az ekkor Hannoverben alapított Continental kaucsuküzem lovas kocsik és...
1899 Daimler Motor-Geschäftswagen: Rézkorszaki szaki
Fakormány, nyitott váltókulissza, spéci hűtőradiátor? Benzinvérű testvéreim máris egy versenyparipára asszociálnak. Ha azt is kifecsegem, hogy bő öt lóerős, akkor egy gazdagon díszített, pakisztáni cukornádszedő kistraktor rajzolódik ki előttük. Dehogyis! Kérem tisztelettel, ma a Mercedes-Benz Sprinter őséről mesélünk! Kicsit elérzékenyültem, hiszen sosem érinthettem korábban firkász billentyűzetemmel 124 esztendős „vasat”. Márpedig ez a tökéletes műszaki állapotnak örvendő Daimler Motor-Geschäftswagen 1899-ben látta...
Ford Transit történelem: Ötvenes milliomos
Nyolcmillió darab készült eddig, fuvarostól bankrablóig milliók bízták rá magukat, nem egy példánya túllépte az egymillió kilométeres futásteljesítményt – több mint fél évszázados sikertörténet a Ford Transit.
A Kenworth C500, T800 és W900 gyártásának vége: Nyugdíjba vonulnak a nagymenők
Több legendás csőrős Kenworth érkezett el életpályája alkonyára több évtizednyi szolgálat után. Nyolcas méretosztályú nehézsúlyú teherautói közül több típus gyártását is leállítja a márka. Nehéz szívvel jelentette be a PACCAR tulajdonába tartozó márka, hogy leállítja hosszú életű ,1963 óta gyártott igazi klasszikus, W900 szériáját. Vele együtt lassan végéhez érnek, az építőipari monstrum, azaz a T800 és a masszivitásáról híres C500...
Korai Karosa autóbuszok: Csehszlovák konkurencia
Hazai utcaképünket kevésbé, gyermekkorunk boldogságát azonban évtizedekig meghatározták a csehszlovák autóbuszok. Elsősorban nem a Volán-vállalatoknál szorgoskodó példányok, hanem a két másfél voltos bébielemmel működő távirányítós másolataik. Generációk nemzeti önérzetét balzsamozta, hogy Magyarország autóbuszgyártó nagyhatalom. A közhiedelemmel ellentétben azonban nem csupán mi gyártottunk buszokat a KGST-országokon belül, hanem mindenki! A Karosa kiemelkedik közülük, hiszen csupán a csehszlovákoknak lehetett volna valódi esélye...
Ford hot rod tűzoltóautó: Szent Flórián csataménje
Bizony, még a tűzoltók védőszentje is büszke lenne Chuck Miller alkotására, amely újra feltüzeli a bennünk lakozó gyermeki rajongást. Sőt, még a babonák alaptalanságát is bizonyítja, hiszen 13-as lajstromszáma ellenére szerencsét hozott alkotójának.
Datsun 521 pickup 1971-ből: Cukorborsó
Ne tévesszen meg senkit a cím! Nem levesről és nem is főzelékről lesz szó, hanem egy igazi különlegességről: egy 1971-es Datsun 521 pickupról.
Repülőkkel táncoló
Főszereplőnk a hazai ipar egyik fénypontja, mégsem hallott róla szinte senki, és még kevesebben láthatták élőben munka közben. Pedig a Hódgép Aerotrak 18.02 repülőtéri vontatót 1985-ben Ipari Formatervezési Nívódíjjal jutalmazták. Az Ikarus 396 autóbusszal, valamint 720 milliliteres export konzerves üveggel egy időben. Angol kollégája „A bolygó neve: Halál” sci-fi mindenre elszánt csapatának szállítójárműveként is megállta a helyét. Ezek után magától...
Daimler Kardan-Lastwagen: Kardános kalandor
Ezernyolcszázkilencvenkilencet írunk, a helyi fuvarozást lovakkal, a távolságit pedig vasúton vagy hajóval végzik. A cannstatti Daimler-Motoren-Gesellschaft pedig máris patikába szalajtotta az univerzum legelső teherautójának harmadik változatát! Természetesen nem Kalmopyrinért indult az apotékába, hanem benzinért. Ugyanis abban az időben kizárólag gyógyszertárakban lehetett szikrára lobbanó tüzelőanyagot vételezni. Kúthálózatokra igazán nem mutatkozott nagy igény, hiszen a legelső, háromkerekű Benz Patent-Motorwagen is alig 13...
Daimler Trucks észak-amerikai évfordulók: Boldog születésnapot!
Ki tud elfújni 125 szál gyertyát? A Daimler Trucks Észak-Amerikában biztosan megpróbálkozik vele, hiszen idén két jelentős születésnapot is ünnepel két ikonikus márkája kapcsán. A Freightliner 75, míg a Western Star 50 éves ebben az évben.










