Hirdetés:

Kék fény és sziréna, több ezer liter víz és hab, 21 tonna és 110 kilométer/óra, léghűtés és állandó összkerékhajtás, 192 lóerő vagy millió. Csupán töredéke annak a rengeteg impulzusnak, amit a Bicskei Önkéntes Tűzoltóságnál tapasztaltunk!

Bátran kijelenthetjük, hogy nem egy hirtelen összeállt brigád a Bicskei ­Önkéntes Tűzoltóság, hiszen 1881-ben alakult. Természetesen azóta a tűzoltók, eszközök és járművek lecserélődtek párszor, a lelkesedésük azonban töretlen. Jelenleg 13 település 34 ezer lakosának védelme, az M1 autópálya 22–56 kilométerszelvény közötti szakasza, illetve az egyes számú főút 24 kilométernyi szelete tartozik a BÖT elsődleges műveleti körzetéhez. Ritkán van idejük unatkozni, 2022-ben a 488 bevetésből 427-szer teljesen ­önállóan avatkoztak be. Rögtön az elején tanuljunk meg pár hasznos kifejezést, mert a tűzoltóautó hallatán minden jólelkű lánglovagnak feláll a hátán a szőr ­Bicskétől egészen Bostonig. Annál is inkább, mivel nem minden járművük ­képes ténylegesen és önállóan tűzoltásra, de mindegyik hatékonyan hozzájárul a sikeres munkavégzéshez. Mivel mai kandidátusaink német nyelvterületről érkeztek, esetleg ott vértezték fel őket a tűz elleni harchoz, ezért illik megtanulnunk a Tanklöschfahrzeug, röviden TLF kifejezést. Ennek hazánkban a tűzoltóságok alapvető és elsődleges járműve, a gépjárműfecskendő felel meg leginkább. Valójában rájuk gondolunk, amikor a tűzoltójárművekről beszélünk. Nemcsak oltani képesek, hanem felszereléseikkel a műszaki mentések lehető legszélesebb spektrumát is kiszolgálják. Ők a tűzoltás svájci bicskái!

Magirus-Deutz FM 192 D 11 FA TLF 16/25

Egyértelműen a barna pestis a harmincesztendős ulmi legnagyobb ellenfele. Terepen nem nagyon talál olyan akadályt, ami kihívást jelentene a számára. Ezt a magas építésmód, a jó artikuláció és terepszögek mellett az állandó összkerékhajtásnak, a hatfokozatú manuális sebességváltó optimális áttételezésének, a kétfokozatú osztóműnek, valamint a középső és hátsó differenciálzáraknak köszönheti. A 9,5 literes, hathengeres, 141 kilowattos (192 lóerő) dízelmotor paramétereiből látszik, hogy egyrészt atmoszferikus, másrészt egy végtelenül visszafogott, tartós erőforrásról beszélhetünk. Ráadásul léghűtéses, ezért nincs olyan klímazónája bolygónknak, ahol zavarba jönne. Nem véletlen, hogy a Szovjetunió a Deutz erőforrásokkal szerelt Magirus és Faun teherautók törzsvásárlójának számított, amit semelyik másik kapitalista gyártó sem mondhatott el magáról! Olyannyira, hogy a több mint tízezer nehéz-teherautóra szóló Delta-Projekt elnevezésű megbízás a Magirus-Deutz történelmének legnagyobb megrendelésként került a krónikákba. A szovjetek annyira elégedettek voltak a német haszonjárművek üzembiztonságával, hogy megvásárolták a V8-as Deutz F8L 413 erőforrás licencét is, ami aztán a jellegzetesen szögletes Ural-43223 motorházteteje alatt visított a tajga csendjébe. De térjünk vissza Bicskére! Annak ellenére, hogy a 12 tonna össztömegű gépjárműfecskendőjük már az IVECO-érában született, még teljes egészében a Magirus-Deutz konstrukció.

A léghűtéses dízelmotorral felvértezett járműveket a legszélsőségesebb, zord hőmérsékletek sem tudják megingatni. Elsősorban ennek köszönhették sivatagi és szibériai népszerűségüket a Magirus-Deutz, a Faun és a Tatra járművei is

Figyelemreméltó biztonsági úttörőt tisztelhetünk Louis Lucien Lepoix személyében. A hatvanas években nagyon korszerűnek számító fülke formatervezője egy, a járművezetővel ellentétes oldalon kialakított kis ablakkal csökkentette a holtteret. Speciális, többek között tűzoltósági járművek részére egészen 1987-ig gyártásban maradt az addigra már kevésbé modern buldogfülke. Az expedíciókon edződött világutazók körében is nagyon népszerűek a Magirus lakóautók. Ezek jó részét a tűzoltóságoknál megkímélt példányokból építették át. Bicskén ő a tartalékszer és tanulójármű. Végtelenül egyszerű és nagyszerű a konstrukciója, aki biztonságosan megtanulja vezetni, az a modernebb járművekkel is könnyedén boldogul. Legfeljebb 2500 liter vizet cipelhet magával, amiből a többiekhez képest komótos, csupán nyolc bar nyomású szivattyújával percenként 1600 litert fecskendez a tűzfészekre.

Mercedes-Benz Atego 1528 AF TLFA-4000

Bicskén ő az alfahím, a tűzoltóság első számú, de nem a legkorszerűbb járműve. Messze túlteljesítik kötelezettségeiket az önkéntes tűzoltók, hiszen csupán az egyes szert kellene bevetésre készen, ­felmálházva tartaniuk. Ezzel szemben van még két másik gépjárműfecskendő, ­három létrás és ugyancsak három vízhordó is a tarsolyukban, hogy az ­„apróságokat” ne is említsem. A lassan húszesztendős Atego pályázat útján, teljesen újként került Bicskére. A száztízmillió forintos vételár csupán tíz százalékát kellett önrészként befizetniük, ami ­röviddel az ezredforduló után is jó üzletnek számított. A 6,4 literes, 205 kilowattos (279 lóerő) dízelmotor számára nem nagy kihívás az állandó összkerékhajtású, ­középső, valamint hátsó differenciálzárral felvértezett Atego mozgatása. Abból az időszakból származik, amikor még nem tették kötelezővé a sebességkorlátozást. Így akár 140 kilométer/órás sebességre is gyorsulhatna. Természetesen ezt a magas tömegközéppont, illetve a nem száguldozásra tervezett fékrendszer miatt nem szokták kihasználni. Annál is inkább, mivel ez még a korai, rövid tengelytávú sorozatból való, ezért hajlamos a bólogatásra. Emiatt a későbbi változatoknál negyvenöt centiméterrel távolabb helyezték egymástól a tengelyeket. Az alumíniumfelépítményes Atego egyik ­érdekessége, hogy nem dupla, hanem szimplafülkés alvázra építkeztek az osztrákok.

Évek óta hatalmas a „Tűzoltó leszek” gyermekrajzpályázat sikere, hiszen a legjobb alkotások egy évig díszítik a tűzoltójárműveket

Ez bevett Rosenbauer-szokás, hiszen így a járművezető mögötti csapatszállító részt több különböző alapjárműre rádobhatják. Annak ellenére, hogy „csupán” a közepes méretosztályú, 15 tonna össztömegű gépjárműfecskendők közé tartozik, négyezer liter víz és 400 liter habképző anyag szállítására tervezték. Kifejezetten nagy teljesítményű a kombinált, normál és nagynyomású szivattyú, hiszen tíz baron 2400, míg negyven baron négyszáz liter vizet küld percenként a tömlőkön keresztül a parázsra. Persze a tűzoltók élete nem csak ­locsolkodásból áll. Minden bevetést követően a legközelebbi lehetőségnél feltöltik vízzel a gépjárműfecskendő tartányát, ezzel mindig biztosítva a szer menetkész állapotát. Pont emiatt van mindegyik járművön sűrített levegős starter, hogy azonnal üzemi légnyomással indulhassanak.
Az előírásnak megfelelően a szivattyúcsonktól mérve 7,5 méteres mélységből is fel kell tudniuk szívni a vizet, amennyiben azt a külső ellátás indokolja. Amikor csak tehetik ivóvizet tankolnak, hiszen az esetleges szennyeződések jelentősen károsíthatják a szivattyúkat.

IVECO-Magirus Trakker AD 190T 41W 4×4 TLF 4000

Elérkeztünk Bicske, valamint hazánk tűzoltójárműveinek egyik koronaékszeréhez! Négy év kemény munkájával, a bicskei önkormányzat és külső cégek, valamint mecénások segítségével gyűjtötték össze a páratlan tűzoltójármű 192 millió forintos vételárát. Az IVECO-Magirus Trakker gépjárműfecskendő tervezésekor olyan, szisztematikusan átgondolt koncepciót dolgoztak ki az önkéntes lánglovagok, amely több tekintetben jelentősen eltér a megszokottól. Emiatt például a málhatér kialakításakor is, többször szembementek a Magirus szakembereivel. Hiába akarták rájuk sózni a kis, nyolcliteres erőforrás erősebb kivitelét. A bicskeiek tudták, hogy az kevésbé jó kártyákkal indulna az örök életért. Ezért inkább a nagyobb lökettérfogatú, 12,9 literes Cursor 13 dízelmotor „leggyengébb”, 302 kilowattos (410 lóerő) változatával kérték az olaszt. A végeredmény annyira megtetszett a németeknek is, hogy gyorsan gyártottak belőle még kettőt, így jelenleg három példány létezik belőle az egész világon. Az IVECO Trakker AD 190 T 41W 4×4 megerősített alvázára építkezett a Magirus. Ezért a forgalmi engedélyben a 19,5 tonnás gépjárműfecskendő műszakilag megengedett össztömege 21 tonna. Az erőforrás 2100 newtonméteres forgatónyomatéka egy 16 fokozatú ZF automatizált sebességváltón keresztül jut el a kétfokozatú osztóműig, amely 40:60 arányban osztja el az első és hátsó kerékagy-áttételes tengelyek között.

Nemcsak tudásában, hanem méretében is kiemelkedik a többi TLF közül a 21 tonnás IVECO-Magirus Trakker

Terepen, szükség esetén előbb a középső differenciálzárat, majd a hátsót, legvégül pedig az elsőt aktiválják. Ilyenkor akkor is mozgásképes marad az állandó összkerékhajtású IVECO, ha csupán egyetlen kereke rendelkezik megfelelő tapadással. Riasztáskor minden perc számít, megkülönböztető jelzéssel a nyolcvan kilométer/órás korlátozás 110-re emelkedik. Pillanatok alatt 5,5 méter magasra kitolható a fényárbóc, ami a 42 ezer lumenes fényerejével szinte nappallá változtatja a bevetés helyszínét. Miközben az elterjedt ötössel szemben kilenc kilovoltamperes (kilowattos) aggregátjával egyszerre több nagy teljesítményű eszközt is táplálhat. Az IVECO-Magirus olyan, mint egy gördülő szertár, meg sem kísérlem felsorolni a felmálházott felszereléseket. Maradjunk annyiban, hogy minden olyan oltó-, feszítő- és vágóeszközzel rendelkezik, amire szükség lehet. A legnagyobb kedvencem a szikvizes rekesz és a hűtőláda számára kialakított kihúzható tálca. Természetesen nem csupán a tűzoltók szomjúságát képes eloltani a Magirus!

A legénység a 3500 liter víz és kétszáz liter habképző anyag keverési arányát az adott tűz jellegéhez igazíthatja. A kombinált szivattyú 8-10 bar mellett percenként kétezer liter, negyven baros nagynyomású üzemben pedig 250 liter oltóanyagot képes a tűzre zúdítani. Hűvös éghajlatú országokban létkérdés a fűthető víztartány. Azonban hazánkban is jól jöhet zimankós húsvéti időjárás esetén a hervadozó leánykák humánusabb locsolásához. Nekem is kell egy, ki lehet bérelni?!

Hálásan köszönjük a Bicskei Önkéntes Tűzoltóság tagjainak, hogy ­immár 142 esztendő óta a tűzoltásnak és önzetlen ­segítségnek szentelik szabadidejük jelentős részét. Továbbá egyesületük elnökének, ­Polgár Viktornak és kollégáinak akészséges és ­kommunikatív hozzáállását!

Fogmaker automatikus tűzoltórendszer: Automatikus életmentő
Technika

Fogmaker automatikus tűzoltórendszer: Automatikus életmentő

Évente 10-15 autóbuszt megment itthon a pusztító lángoktól a Fogmaker tűzoltórendszere. Döntő részben a belső égésű motor környékén kap valami lángra, ez ellen hatékonyan véd több mint 2500 hazai buszt a svéd megoldás.

Mercedes-Benz Arocs: Felemás testvérek
Technika

Mercedes-Benz Arocs: Felemás testvérek

Ezer tonnát kell megmozdítani, esetleg olajfinomítót oltani vagy villámgyorsan járhatóvá varázsolni egy lápvidéket? Természetesen nem egy járművel, de mindháromra pompás választás a Mercedes-Benz Arocs. Jöjjenek a különleges csillagrombolók!

Auto e Moto d’Epoca 2023: Olaszos veteránok
Történelem

Auto e Moto d’Epoca 2023: Olaszos veteránok

Legutóbb már beszámoltunk Európa legnagyobb veteránkiállításának és -vásárának személyszállító haszonjárműveiről és traktorjairól. A mostani képriportunkban a kisáruszállítókat és a teherautókat gyűjtöttük össze.

6x6 Hiload tűzoltójármű: Lehűti a kedélyeket
Technika

6×6 Hiload tűzoltójármű: Lehűti a kedélyeket

Japán donorból szuper mobilis és modern tűzoltófelépítménnyel rendelkező járművet gyártott a brit Prospeed Motorsport cseh partnereivel. Nemcsak az elektromos autók tüzeire, hanem a szűk parkolóházakban fellobbanó hagyományos lángokra is felkészültek!