Centenáriumát ünnepelhetjük anyanyelvünkben a szemét elleni harc leghatékonyabb fegyverének. A múlt század húszas éveiben jelentek meg Budapest utcáin a legelső kukásautók. De miért kuka a hulladéktároló edény? Nem amiatt, mert van hat fivére és szótlan!
Johann Joseph Keller és Jakob Knappich ezerkét esztendővel honfoglalásunk után, 1898-ban alapította a Keller und Knappich Augsburg – betűszóval KUKA – vállalatot. Eleinte acetiléngáz előállításával foglalkoztak, elsősorban a közvilágítás számára. Azonban a gyors ütemű villamosítás miatt az autogén hegesztés felé fordultak. Később sem engedték el a fémek összeolvasztásának technikáját, olyan innovációk fűződnek a nevükhöz, mint az elektromos ponthegesztés vagy a dörzshegesztés. A múlt évszázad húszas éveiben kezdtek felépítményeket gyártani. Legnagyobb érdemük a pormentes hulladékszállító felépítmény, valamint a hozzá tartozó, szabványosított tároló megálmodása.
Már 1928-ban megjelent Budapest utcáin a legelső „Kuka Müllauto”, amely Mercedes-Benz alvázon gördült. Az oldalára írt regényből azt is megtudhatjuk, hogy 12 köbméteres, nem billenthető és mechanikus a rakodása, valamint ürítése. Csupán ez az egy érkezett Germániából, a többit már a MÁVAG gyártotta licencben. Hamarosan a szemétszállítás és -tárolás szinonimájává váltak ezek a hasznos járművek. Ugyanis hős eleink a velük kapcsolatba kerülő tárolókat, sőt később az otthoni szemeteseket is egyszerűen lekukázták. A KUKA évtizedekre a piac legmeghatározóbb gyártójává lépett elő, ám 1983-ban bekebelezte a FAUN kommunális ágazata. Azonban a márkanév mai napig jól cseng. Ipari robotjaik a fogyasztói társadalom legkülönbözőbb kellékeit, többek között autókat szerelnek össze.
Kukatológia
Működésüket tekintve elsősorban tömörítőlapos és forgódobos hulladékszállító felépítményekről beszélhetünk a kukásautók esetében. Az utóbbi a korábbi, ugyanis már a legelső, pormentes kukás is egy hatalmas, forgó csigával aprította és tömörítette a hulladékot. Hazánkban a KUKA mellett, az alsó-ausztriai Stockerauban székelő Maschinen-Umwelttechnik-Transportanlagen GmbH (MUT) felépítményeivel felvértezett hulladékszállítók formálták leginkább az utcaképet. Rajtuk kívül a FAUN, Schörling, Stummer, Zöller, Farid, Haller, Terberg, BSS BOBR és hazánk büszkeségei, az Uniporm és Seres felépítmények is említésre méltók. Az ötvenes években kisebb forradalommal ért fel, az autóbuszok számára fejlesztett, alacsony alvázra szerelt Škoda 706 ROK kukásautók megjelenése. Csúcstechnikának számított, hogy nemcsak tömörítették a hulladékot, hanem felemelték és ürítették is az alumíniumból készült hengeres szeméttartályokat. Magyarországon a Škoda, LIAZ, Bedford, Csepel, Rába, IFA, KamAZ jelentették a múltat, a rendszerváltozást pedig a Steyr, Mercedes-Benz és MAN járművei hozták el számunkra. Manapság már IVECO, Renault Trucks, Volvo Trucks, Scania, DAF, valamint Isuzu kukásautókkal is találkozhatunk.
Szakmaválasztóknak!
Természetesen a modern szemétszállító járművek tervezésénél már a személyzet kényelmére is odafigyelnek. Gondoljunk csak a hazánkban is népszerű Mercedes-Benz Econic alacsonybelépésű fülkéjére! A tömörítés technológiája is annyit fejlődött, hogy egy kéttengelyes kukásautó átlagosan 44, háromtengelyes társa pedig a 25 köbméteres felépítményében akár hatvan köbméter szeméttel is megbirkózik.
Az istenért sem szeretném elvenni azoknak a gyermekeknek a lelkesedését, akik a harci szekerével hajmeresztő sebességgel száguldó Ben-Hur romantikája miatt akarnak kukássá cseperedni! Azonban tudniuk kell róla, hogy amint rááll valaki a hátsó fellépőkre, a szenzorok jelet küldenek a motorvezérlő elektronikának, ami nem engedi harminc kilométer/órás sebesség fölé gyorsulni a kukásautót. Ej, ha én ezt már óvodásként tudom, eleve mozdonyvezetőnek megyek!
A nyitóképen:MÁVAG-Mercedes-Benz alvázra szerelt KUKA felépítményes hulladékszállító 1934-ből
Fotó: Fortepan/Fadgyas Bence

A Bicskei Önkéntes Tűzoltóság szerei: TLF járművek: Önkéntes lánglovagok
Kék fény és sziréna, több ezer liter víz és hab, 21 tonna és 110 kilométer/óra, léghűtés és állandó összkerékhajtás, 192 lóerő vagy millió. Csupán töredéke annak a rengeteg impulzusnak, amit a Bicskei Önkéntes Tűzoltóságnál tapasztaltunk!

100 éves a Kenworth: Száz esztendő, ötszáz tonna
Krómtól csillogó szerelvényekre, hatalmas rönkszállítókra, vörös porfelhőbe burkolódzó országúti vonatokra és gigantikus fúrótornyokat cipelő, sivatagi járművekre gondolunk a centenáriumát ünneplő Kenworth hallatán.

Peugeot 203 C 8 Camionnette: Loire menti Camionnette
Szinte mindenki felkapja rá a fejét, mégsem tudják hová tenni. Hazánkban ismeretlen jelenség, Franciaországban és egykori gyarmatain azonban kultikus státusznak örvend a Peugeot 203.

IFA W50 LA/A/C: Expedíciós lassú jármű
András barátom szert tett egy régóta Svájcban turnézó IFA W50 expedíciós lakóautóra – én már ekkor tudtam, hogy keresetlen soraim célpontja lesz egyszer. Hiszen a szorgos keletnémet évtizedeken keresztül hazánk legnépszerűbb öttonnás típusának számított.

Fuso Canter történelem: Kenterbe verte a világot
Hatvan esztendővel ezelőtt, egy verőfényes, cseresznyevirágoktól illatos márciusi napon kigördült a gyárkapun a legelső Fuso Canter. A lovak fürgeségére, kitartására és erejére bazírozva nevezték el a vadászvágtáról, vagyis kenterről.

1899 Daimler Motor-Geschäftswagen: Rézkorszaki szaki
Fakormány, nyitott váltókulissza, spéci hűtőradiátor? Benzinvérű testvéreim máris egy versenyparipára asszociálnak. Ha azt is kifecsegem, hogy bő öt lóerős, akkor egy gazdagon díszített, pakisztáni cukornádszedő kistraktor rajzolódik ki előttük. Dehogyis!