Hirdetés:

Centenáriumát ünnepelhetjük anyanyelvünkben a szemét elleni harc leghatékonyabb fegyverének. A múlt század húszas éveiben jelentek meg Budapest utcáin a legelső kukásautók. De miért kuka a hulladéktároló edény? Nem amiatt, mert van hat fivére és szótlan!

Johann Joseph Keller és Jakob Knappich ezerkét esztendővel honfoglalásunk után, 1898-ban alapította a Keller und Knappich Augsburg – betűszóval KUKA – vállalatot. Eleinte acetiléngáz előállításával foglalkoztak, elsősorban a közvilágítás számára. Azonban a gyors ütemű villamosítás miatt az autogén hegesztés felé fordultak. Később sem engedték el a fémek összeolvasztásának technikáját, olyan innovációk fűződnek a nevükhöz, mint az elektromos ponthegesztés vagy a dörzshegesztés. A múlt évszázad húszas éveiben kezdtek felépítményeket gyártani. Legnagyobb érdemük a pormentes hulladékszállító felépítmény, valamint a hozzá tartozó, szabványosított tároló megálmodása.

Már 1928-ban megjelent Budapest utcáin a legelső „Kuka Müllauto”, amely Mercedes-Benz alvázon gördült. Az oldalára írt regényből azt is megtudhatjuk, hogy 12 köbméteres, nem billenthető és mechanikus a rakodása, valamint ürítése. Csupán ez az egy érkezett Germániából, a többit már a MÁVAG gyártotta licencben. Hamarosan a szemétszállítás és -tárolás szinonimájává váltak ezek a hasznos járművek. Ugyanis hős eleink a velük kapcsolatba kerülő tárolókat, sőt később az otthoni szemeteseket is egyszerűen lekukázták. A KUKA évtizedekre a piac legmeghatározóbb gyártójává lépett elő, ám 1983-ban bekebelezte a FAUN kommunális ágazata. Azonban a márkanév mai napig jól cseng. Ipari robotjaik a fogyasztói társadalom legkülönbözőbb kellékeit, többek között autókat szerelnek össze.

Kukatológia

Működésüket tekintve elsősorban tömörítőlapos és forgódobos hulladékszállító felépítményekről beszélhetünk a kukásautók esetében. Az utóbbi a korábbi, ugyanis már a legelső, pormentes kukás is egy hatalmas, forgó csigával aprította és tömörítette a hulladékot. Hazánkban a KUKA mellett, az alsó-ausztriai Stockerauban székelő Maschinen-Umwelttechnik-Transportanlagen GmbH (MUT) felépítményeivel felvértezett hulladékszállítók formálták leginkább az utcaképet. Rajtuk kívül a FAUN, Schörling, Stummer, Zöller, Farid, Haller, Terberg, BSS BOBR és hazánk büszkeségei, az Uniporm és Seres felépítmények is említésre méltók. Az ötvenes években kisebb forradalommal ért fel, az autóbuszok számára fejlesztett, alacsony alvázra szerelt Škoda 706 ROK kukásautók megjelenése. Csúcstechnikának számított, hogy nemcsak tömörítették a hulladékot, hanem felemelték és ürítették is az alumíniumból készült hengeres szeméttartályokat. Magyarországon a Škoda, LIAZ, Bedford, Csepel, Rába, IFA, KamAZ jelentették a múltat, a rendszerváltozást pedig a Steyr, Mercedes-Benz és MAN járművei hozták el számunkra. Manapság már IVECO, Renault Trucks, Volvo Trucks, Scania, DAF, valamint Isuzu kukásautókkal is találkozhatunk.

Szakmaválasztóknak!

Természetesen a modern szemétszállító járművek tervezésénél már a személyzet kényelmére is odafigyelnek. Gondoljunk csak a hazánkban is népszerű Mercedes-Benz Econic alacsonybelépésű fülkéjére! A tömörítés technológiája is annyit fejlődött, hogy egy kéttengelyes kukásautó átlagosan 44, háromtengelyes társa pedig a 25 köbméteres felépítményében akár hatvan köbméter szeméttel is megbirkózik.

Az istenért sem szeretném elvenni azoknak a gyermekeknek a lelkesedését, akik a harci szekerével hajmeresztő sebességgel száguldó Ben-Hur romantikája miatt akarnak kukássá cseperedni! Azonban tudniuk kell róla, hogy amint rááll valaki a hátsó fellépőkre, a szenzorok jelet küldenek a motorvezérlő elektronikának, ami nem engedi harminc kilométer/órás sebesség fölé gyorsulni a kukásautót. Ej, ha én ezt már óvodásként tudom, eleve mozdonyvezetőnek megyek!

A nyitóképen:MÁVAG-Mercedes-Benz alvázra szerelt KUKA felépítményes hulladékszállító 1934-ből
Fotó: Fortepan/Fadgyas Bence

Egy elfeledett gyöngyszem új élete
Történelem

Egy elfeledett gyöngyszem új élete

Négyéves restaurálás után újra teljes pompájában ragyog a „Csipkerózsika” névre keresztelt DAF Torpedo, méltó a mögé kapcsolt buszfélpótkocsihoz. Íme, a DAF-múzeum legújabb büszkesége!

Nissan Hardbody: Keménykötésű kaliforniai
Történelem

Nissan Hardbody: Keménykötésű kaliforniai

Habár Amerika nem a visszafogott, észszerű méretű járművek hazája, mégis távolról is jól látható sikert könyvelhetett el a Nissan az ottani mércével kompaktnak számító Hardbody pickuppal.

Daimler Kardan-Lastwagen: Kardános kalandor
Történelem

Daimler Kardan-Lastwagen: Kardános kalandor

Ezernyolcszázkilencvenkilencet írunk, a helyi fuvarozást lovakkal, a távolságit pedig vasúton vagy hajóval végzik. A cannstatti Daimler-Motoren-Gesellschaft pedig máris patikába szalajtotta az univerzum legelső teherautójának harmadik változatát!

Citroën Traction Avant 11 Commerciale: Előre fogott lovak
Történelem

Citroën Traction Avant 11 Commerciale: Előre fogott lovak

Kilencven esztendővel ezelőtt, 1934-ben prezentálta Traction Avant modelljét a Citroën. Az előremutató önhordó szerkezetű, elsőkerék-hajtású konstrukció mai napig meghatározza a korszerű személyautókat, valamint kishaszonjárműveket.

Morris 6cwt Van: Bájfurgon
Történelem

Morris 6cwt Van: Bájfurgon

Vágó István ötvenmillió forintért is sztoikus nyugalommal kérdezhette volna „A Legyen Ön is milliomos!” televíziós kvízjátékban, hogy melyik autómárka logójában gázol az Isis (vagyis Temze) folyóba egy ökör?! Természetesen a néhai Morris Motors a megfejtés.