Hirdetés:

Formula–1-tudás egy elektromos emeletes buszban? Kis sarkítással igaz a kijelentés. Eláruljuk, hogyan kelt ki a lendkerekes energiatárolóból utólagos buszvillamosító készlet!

Ma a Lotus Cars tesztpályája az az egykori katonai repülőtér, amely a kelet-angliai Hethel falu ékköve. Nem véletlen tehát, hogy 25 évvel ezelőtt itt alapította meg a kifejezetten elektromos hajtásláncokra szakosodott cégét az egyik Formula–1-es csapatból kilépett mérnök. Számtalan diadal kötődik az így született Equipmake nevéhez, például a Le Mans-i 24 órás győzelmet megszerző Porsche versenyautó lendkerekes energiatárolóját is itt fejlesztették. Az elmúlt években amúgy pár mérfölddel odébb költöztek Snettertonba, természetesen az új faluból sem hiányzik az egykori légibázisra épített versenypálya!

A 325–543 kilowattóra akkumulátorkapacitás akár 480 kilométer hatótávot biztosít

Viszonylag fiatal a cég számunkra is releváns tevékenysége, 2018-ban kezdtek buszépítésbe. A brazil Agrale gyártó alacsonybelépésű alvázát és felépítményét látták el új villamos hajtáslánccal, és az ehhez kapcsolódó optimalizált hűtéssel és fűtéssel. Annak idején szerényen az autóipar legnagyobb teljesítménysűrűségét kínáló villanymotorjának hirdették a saját fejlesztésű APM200 egységet, ebből kettőt építettek a buszba. Az biztos, hogy a motor az optimális mágneselrendezést biztosító, küllős architektúrának köszönhetően kompakt és könnyű, valamint rendkívül hatékonyan hűthető. Csúcsteljesítménye 220 kilowatt, 450 newtonméter a legnagyobb nyomatéka, és beépített kétfokozatú lassítóáttételt kapott. A jól integrált rendszer 300 kilométert meghaladó hatótávot tudott, azaz egy teljes napot kényelmesen, egy töltéssel teljesített.

A következő évben megérkezett a saját alacsonypadlós alvázuk emeletes buszokhoz. Ebbe egy újabb év elteltével már a következő generációs, immár kifejezetten haszonjárművek és munkagépek számára megálmodott motor került. A HTM 3500 csúcsteljesítménye 400 kilowatt, ezres fordulattól 3500 newtonméter leadására képes, így már nincs szükség váltóra. A mindössze 195 kilogramm tömegű egység önmagában vagy kapcsoltan is beépíthető. Erre a saját alvázra és új villanymotorra alapozták 2021-ben a vadonatúj Jewel E emeletes buszukat. A Beulas spanyol buszépítővel közösen tervezett jármű már most megfelel a londoni közlekedési hatóság 2024-től érvényes biztonsági szabványainak. Automatikus vészfékrendszerrel bír, jobb a közvetett rálátás, és a gyalogosoknak kisebb sérülést okozó kialakítású. A legfontosabb előnyként azonban költséghatékonynak ígérik az új buszukat, 8-10 éves megtérüléssel számolnak. Ám egy új villanybusz ára még így is meghaladhatja a 400 ezer fontot, ezért utólagos átalakítást is kínálnak. Felmérik a típust és az üzemelést, és egy új e-busz árának feléért akár 400 kilométer elektromos hatótávot építenek be. Így egy hét-nyolc éves dízelmotoros busz megmenthető az élete felénél, nem kell eldobni. De jó lenne több ilyen kezdeményezést látni!

Különösen fontos a londoni buszok kizöldítése, hiszen a metropolisz e járművei naponta összesen 1,3 millió kilométert teljesítenek!