Hirdetés:

Szívátültetésen átesett helyközi emeletessel és teljesen új felépítésű városlakóval gazdagítja az elektromos autóbuszok piacát a BYD. Kitartó munkával szépen felhúzták a világ egyik legnagyobb járműgyártó vállalatát, s elindultak hódítani.

Úgy került föl tavaly a globális autógyártás tízes toplistájára a BYD Auto, hogy mi csak egy aprócska szeletét látjuk az értékesítéseiknek! Tavaly hárommillió hibrid és elektromos járművet értékesítettek, ebből kevesebb mint 245 ezer került ki a nemzetközi piacra. A bolygó tőlünk igencsak távoli, aprócskának közel sem nevezhető országában szép csöndben hatalmas lendületbe jöttek – két éve még „csupán” 600 ezernél jártak az összesített eladásaik. Mára az elektromos városi buszok európai piacán is domináns szereplő a BYD, a kooperációs partnereinek is köszönhetően. A tavalyi év első felében a lengyel Solaris sikereit néhány darabbal felülmúlták a kínai cég akkumulátoraival felszerelt járművek. Ne ijedjünk meg, nyilvánvalóan nem ezek alkották a negyedmilliós szám gerincét. Ám a 426 villanybusz jó tíz százalékkal több annál, mint amit három nagynevű európai buszgyártó konkurensük összesen produkált – pedig a német, a francia és a svéd vállalat összesen bő 300 év előnnyel rendelkeznek a járműgyártásban.

BYD-UNVI DD13

Hatótávolsága alapján nem interkontinentális utakra szánják, hanem nagy kapacitású helyközi járatokra. Erre utal az is, hogy akár belső kerékpártartóval is specifikálható

Az említett együttműködések egyik újabb példájaként kidobták a spanyol UNVI buszgyártó SIL Intercity buszából a belső égésű erőforrást. A nagyszilárdságú acél karosszériájú, 13 méter hosszú emeleteshez a kínai partner adja az új hajtásláncot. A BYD akkumulátorainak katódja lítium-vas-foszfát (LFP). Azaz ez kobaltmentes, nincs benne mérgező nikkel vagy mangán, és az ilyen kémiájú tárolóknál jobb a ciklusállósága, ami tartósabb üzemelést ígér. A szélsőséges külső hőmérsékletek sem okoznak gyulladás- vagy robbanásveszélyt benne. Az új hajtáslánc másik fontos fegyvere a szilícium-karbidot alkalmazó többfunkciós vezérlő, amely 15 százalékkal könnyebb egy korábbi egységnél, hatásfoka pedig meghaladja a 98 százalékot! A hat az egyben szabályzó két motorvezérlőt, a kormányrendszer és a légsűrítő vezérlését, valamint az egyenáramú feszültségátalakítót és a teljesítményelektronikát fogja össze egy egységbe. Az egyetlen berendezés könnyen és gyorsan cserélhető egy esetleges meghibásodás esetén, ami csökkenti az esetleges állásidőt. Ugyanez a szerkezet dolgozik a másik új termékben is.

BYD eBus B12

Egy teljesen új, integrált felépítésű alacsonypadlós városi autóbuszról is lerántották leplet, amelyben a cég egyedi Blade Battery akkumulátora szerves része a jármű alumíniumszerkezetének. A rendkívül lapos kialakítású pengeakkumulátor a hatékony csomagolásnak köszönhetően a hagyományos akkumulátorokénál felével kisebb beépítési teret igényel. A padlóban elhelyezett akkumulátorok 40 százalékkal alacsonyabbra süllyesztik a tömegközéppontot, miközben kiemelkedő torziós merevséget eredményez integrált beépítésük. A jármű tömege tíz százalékkal csökkent ennek köszönhetően, ami jótékonyan hat a fogyasztásra és a hatótávra is. A gyártó 10 éven át garantálja az LFP-akku legalább 80 százalékos kapacitását.

A padlóba rejtett akkumulátorok jelentette előnyöket azzal fejelik meg, hogy a légrugózást dinamikus lengéscsillapítás-szabályozás egészíti ki az igazán zökkenőmentes utazási élmény érdekében

A hajtott tengely itt is a BYD saját hídja, amely két hajtű-tekercselésű kerékagymotorral gondoskodik a vonóerőről. Ezek rövid időre akár 600 newtonméterrel szolgálhatják a jármű gyorsulását, az egységeket kis zajszint és tömeg, valamint közel 96 százalékos hatékonyság jellemzi. Az integrált hőmenedzsment jegyében a villanymotorok és az akkumulátorok hűtése a hőszivattyúval egy körre került, így biztosított a hulladékhő hasznosítása – ez 10–50 százalékkal csökkenti a fogyasztást. Négy pozícióból választhatunk a 200 kilowatt legnagyobb teljesítményű CCS-töltőcsatlakozó specifikálásakor. Pantográffal pedig 500 kilowattot is ráereszthetünk, így mindössze egy óra alatt teljesen feltölthető a busz!

Főbb műszaki adatok
BYD eBus B12BYD-UNVI DD13
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):12 130/2550/320013 700/2550/3999
Tengelytávolság (mm):59506565/1500
Megengedett össztömeg (t):2027
Villanymotor teljesítménye (kW):2×1502×150
Akkumulátorok maximális kapacitása (kWh):500484
Hatótávolság (km):600 (SORT II)350 (gyártói becslés)
Maximális utaskapacitás (fő):10577

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek
Teszt

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek

Legutóbbi bajnokunk most alacsonybelépésű elővárosiként próbált szerencsét. Bár hátul elférne egy „rendes” híd is, megőrizte a belvárosiak portáltengelyét, és a normál padlószint alá sem zsúfoltak be több akkut. Tud akkor bármi újat mutatni?

Téli tűzkő
Hírek

Téli tűzkő

Egész évben optimális tapadást biztosítanak az enyhe téli időjárásra optimalizált Firestone Roadhawk Winter Steer kormányzott, valamint hajtott tengelyekre szánt Roadhawk Winter Drive gumiabroncsok.

Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló
Teszt

Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló

Zwickauból, a Trabant szülővárosából származik. Mégsem kell bele negyvenes keveréket kotyvasztanunk, hiszen nem kétütemű, hanem elektromos. Sőt, a kékes füstöt eregető, harsány hengerpár helyett két villanymotor lesi hangtalanul talpunk rezdüléseit.

B-ON Pelkan: Futurisztikus varázsdoboz négy keréken
Zöld jövő

B-ON Pelkan: Futurisztikus varázsdoboz négy keréken

Íme, a német postások egyedi elektromos kishaszonjárművének szellemi utódja, a B-ON Pelkan. Raktérkialakítása igazi úttörőnek számít, ugyanis a gyártó saját fejlesztésű, intelligens csomagadagolója hihetetlen időmegtakarítást eredményez használójának.

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Háttér

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve

Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.

Ebusco 3.0 18m: Pillekönnyű sportbusz
Teszt

Ebusco 3.0 18m: Pillekönnyű sportbusz

Nem a hollandok találták fel a spanyolviaszkot, az alapjaiban újragondolt Ebusco már máshol is látott elvek alapján készült. Drága, ám rendkívül könnyű karbonelemekből építették, cserébe kevesebb akku kell bele és olcsóbban üzemeltethető.