Hirdetés:

Soha el nem évülő intelem ez gyermekeinknek. Így a tanév elején, ha lehet, még inkább aktuális a figyelmeztetés. Olyan egyszerű, de mégis mennyire nehéz, ezért tanítani kell!

Különösen kell figyelnie a nagy méretű járművek vezetőinek a védtelen közlekedőkre, a sokszor hektikus városi forgalomban. Mert bizony még az idősebbek, a felnőttek sincsenek tisztában a veszélyekkel, a holtterekkel – vagy zenét hallgatnak, telefont nyomkodnak. Pedig olyan egyszerű lenne! Az egész nem más, mint kommunikáció a közlekedésben résztvevő törpék és óriások között. Egy különös, univerzális nyelv, ami pár óra alatt elsajátítható. De a gyakorlatban is meg kell mutatni a fiataloknak, mennyire picik és kiszolgáltatottak egy teherautó fülkéjének árnyékában. Ők talán még fogékonyabbak az új információkra, és így a haszonjárművek körül tudatosan mozgó felnőttekké cseperedhetnek.

Ugyanis a helyzet jelenleg szomorú. Az utóbbi évek statisztikái szerint évente több mint negyedmillió 19 év alatti fiatal hal meg közúti balesetekben a világban. Közöttük sok a gyermek, olyan, aki tapasztalat, ismeret hiányában fut a jármű elé. A Nemzetközi Közúti Szállítási Egyesület (IRU) és a Volvo Group szakembereinek összefogásával indult egy kampány még 2015-ben, és a mai napig érvényesek azok az irányelvek, ötletek, oktatóanyagok, cselekvési tervek, amelyek ezen a szomorú helyzeten kívánnak javítani. A legvédtelenebb, tapasztalatlan gyermekek viselkedéskultúrájának megváltoztatásával. A teljes anyag ingyenes, bárki által megismerhető, alkalmazható a márka weboldalán . Olyan megközelítés ez, ami nemcsak a veszélyre hívja fel a figyelmet, hanem konkrét ötleteket, oktatási megoldásokat is ad, amelyek mentén életek menthetők meg. Nem kell feltalálni semmit, csak vetíteni, megmutatni, elmagyarázni. És ezt bizony nem lehet elég korán kezdeni! A legkisebbek értelemszerűen gyalogosként jelentik a legnagyobb veszélyforrást. Óvodába, iskolába kezdetben még elkísérik őket a szülők, nagyobb testvérek, de előbb utóbb el kell engedni a kezüket. Addigra pedig meg kell őket tanítani arra, hogyan tudják megelőzni a bajt. Ez a muníció aztán végigkísérheti őket felnőtté válásukig, amikor majd jogosítványt szerezve a másik oldalról is hasznosíthatják a tudást.

Meg kell mutatni a legfiatalabb gyalogosoknak, hogy mi a különbség például egy 18 méteres nyerges szerelvény és egy kerékpár között. Tudatosítani kell bennük, hogy számos olyan beláthatatlan holttér található akár csak egy autóbusz körül is, ahol nem vagy csak nehezen észlelhetők, ezért ezer veszély fenyegeti őket. Rutinná kell válnia, hogy megállva, a szituáció alapos felmérésének időt hagyva kell keresni a szemkontaktust a járművezetővel, és ha vannak egyértelmű kézjelek, akkor nem lesz baj.

A Volvo Group kutatócsoportja kimutatta, hogy a balesetek hátterében legtöbbször az „emberi tényező” – vagyis az ismeretek hiánya, a tapasztalatlanság, a meggondolatlanság állnak a gyalogosok oldalán. Ezen próbál segíteni kampányuk. Azonban akadnak olyan szituációk is, amikor a járművezető nem tehet semmit, hiszen ő is „csak emberből van”. Ám a tudomány, a technika segíthet ilyenkor is. Számos olyan biztonsági rendszer elérhető ma már a korszerű járműveken, amelyek gyorsan reagálnak, például az úttestre beszaladó gyermekre. Immár akár utólagosan beszerelhető holttérfigyelő rendszerek is elérhetők, amelyek jelzik a jármű körüli gyalogosokat a vezetőnek. Persze mindez nem jelenti azt, hogy innentől hátradőlhetünk. Az utcán sétálva és a kormány mögött is mindig a kölcsönös odafigyelésre és a biztonságra kell törekednünk.

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság