Előbújnak a virágok a földből és a garázsok mélyéről a motorkerékpárok is a nap melengető sugarainak hatására. Eszteri Dávid, a Safety Hungary vezetéstechnikai instruktora segített összefoglalni a haszonjárművek és a motorok veszélyes interakcióit.
Olyan a motorosszezon kezdete, mint amikor elered az eső és az első cseppek az út porával különösen veszélyes, csúszós keveréket alkotnak. Hosszú téli álmukból tavasszal ébresztik fel gépeiket a motorozás szerelmesei, és az első hetekben ez sokszor váratlan meglepetést jelent a közlekedés többi résztvevőjének. Fürge és apró jármű a motorkerékpár, gyorsan megjelenhet olyankor is, amikor egy szempillantással korábban még üres volt a terep. Hivatásos gépjárművezetőként könnyebben felkészülhetünk az esetleg veszélyhelyzetekre, ha ismerjük a miérteket a többiek cselekedetei mögött.
Közlekedési lámpánál várakozva gyakori az ámulat. A KRESZ megengedi az álló kocsisor melletti elhaladást a motorkerékpárok számára mindkét oldalon, vagyis a kerékpárral ellentétben nem csupán jobbról érkezhet! Gondoljunk bele, a sor közepén álldogálva az összes kipufogót szagolnia kellene. A nyári forróságban a motoros alatt melegszik a gép, fentről pedig a vastag védőruha izzasztja, ezért kíván a többiek előtt rajtolva minél gyorsabban és a lehető legtöbb friss levegőhöz jutni ló és lovasa egyaránt. Azonban sajnos az ilyen előresorolások során az autósok sem feltétlenül könnyítik meg a helyzetet és a motoros is olykor rosszul méri fel a rendelkezésre álló helyet, Ezért nagyon körültekintően várjuk már a zöld jelzést is, ha egy kétkerekű esetleg felelőtlenül a jármű oldala mellett ragadt, akkor várjuk meg, amíg szabad lesz az útja, ne sodorjuk el! A holtterek folyamatos ellenőrzése ezért is elengedhetetlen, ez egy a mi hasábjainkon is sokat emlegetett téma. A jármű teljes környezetének felügyelete folyamatos haladásnál is szükséges, hiszen az A oszlop takarásában könnyedén elbújhat egy szemből vagy balról érkező motor. Fontos észben tartani azt is, hogy a „szállj ki és nézd meg” elve nemcsak beparkoláskor igaz! Elindulás előtt feltétlenül ellenőrizzük, hogy nem parkolt-e a járművünk mögé valaki úgy, hogy a tükrökből nem látjuk. Egy motorkerékpár keresztbe fordítva is elfér a teherautó, pótkocsi vagy busz 2,5 méter szélességén. Soha ne feltételezzük, hogy ugyanúgy szabad a terület, mint a megállásunk idején!
Sajnos az előresorolás nem mindig sikerül, ezért mindig figyeljük járművünk mindkét oldalát a tükrökben még a lámpánál várakozva is
Az érem másik oldala
Nyilvánvalóan fontos és állandó üzenet a motorosok számára, hogy a közúton közlekedünk, nem pedig ideális íven motorozunk! Ahogyan a mondás is tartja, a Mátrában valóban jön szembe a busz, és a szűk visszafordítóban annak a méretei miatt kell a hely – ezért sem szabad a térdkoptatót karistolva utcai Rossit játszani. Egy előzési lehetőségre várva a lassan fölfelé kapaszkodó teherautó hátsó sarkán lógni pedig azért veszélyes, mert elég egy pillanatnyi figyelmetlenség vagy egy kátyú, és máris közvetlen közelről szemlélheti a hátfalon a cégfeliratot. Ráadásul a biztonságos követési távolságból sokkal hosszabb útszakaszt beláthat a motoros, ami megkönnyíti a dolgát.
Bár 2016 óta minden 125 köbcentiméternél nagyobb kétkerekűn kötelező a blokkolásgátló, nem mindenki ül ilyen motoron. Csapadékos időben blokkolásgátló nélkül rendkívül hosszú a fékút! Nagyon könnyedén megcsúszhat, felborulhat a motoros ilyenkor egy hirtelen manőver kapcsán. Itt jön be a télen munkájuk miatt motorozók kérdése! A pandémia idején gombamód elszaporodtak az ételkiszállító robogók a fővárosban, és számuk azóta sem látszik csökkenni. A futár időnyomás alatt próbál minél előbb célba jutni, nem feltétlenül rendelkezik helyismerettel, sokszor ezért a navigáció utasításait nézi a forgalom helyett. Ők télen is dolgoznak, amikor többnyire sem a hőmérséklet, sem az útviszonyok nem kedveznek a tapadásnak. Illetve ilyenkor még kevesebben számítanak a járdáról hirtelen leugrató apró kétkerekűre, ami utána cikázva próbál előretörni a forgalomban.
Érdemes belegondolni abba is, hogy a kedvezőtlen körülmények – amelyek az ázó-fázó motorost hatványozottan érintik – miatt mindannyian könnyebben hibázunk. Az alacsony napállás ellen mi napellenzővel védekezhetünk egy zárt utasterű haszonjárműben, míg a motorost még napszemüvegben is elvakítják a sugarak. Zord időben pedig akár egy egyszerű előzés is gyorsan balesethez vezethet túl kis oldaltávolság esetén. Erős oldalszélben a szélárnyékba belépéskor és kilépéskor éri jelentős oldalirányú erőhatás a motort és motorost. Míg az egy nyomon haladók stabilitására eleve különösen veszélyes esőben rengeteg vizet verhetnek fel a haszonjármű kerekei. Éjszaka vagy rossz látási viszonyok közepette is különös veszélyforrásokat hordoznak a kétkerekűek. Például a motor jellemzően egyetlen fényszórójából nagyon nehéz meghatározni a távolságát. Ez csak felerősíti azt az emberi jelenséget, hogy a távolságot jellemzően túlbecsüljük, míg a sebességet alulbecsüljük. Ezzel vissza is érünk az alapvető üzenethez. Mindegy, hogy kettő vagy tizenkettő keréken közlekedünk, továbbra is a kormány mögött találjuk a leggyakoribb hibaforrást. Figyeljünk oda egymásra, ismerjük meg a másik motivációit, hogy felkészülhessünk az esetleges hibáira!
Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.
A Közlekedési Kultúra Napja: Együtt a közlekedésben, együtt a közlekedésért
Idén tizedik alkalommal rendezték meg a közlekedési kultúra napját, amellyel az udvarias és biztonságos közlekedést ünnepeljük. A kezdeményezés megálmodójával, Bíró Józseffel beszélgettünk arról, hogyan lehetne minden nap a kulturált közlekedés napja.
Gyalogos- és kerékpáros-balesetek: Figyeljünk a védtelenekre!
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) főtitkára a gyalogos- és kerékpáros-közlekedés biztonságának alakulásáról számol be. Haszonjárművel lakott területen közlekedve bizony egy pillanatra sem lankadhat figyelmünk!
Gyalogosok a sötétben: Jól látható, hogy nem látható
Bár egyre gyarapodnak a napsütéses órák, továbbra is fokozott veszélyt jelentenek a gyalogos-átkelőhelyek. Járművezetőként időben észre kell vennünk, ha nehezen belátható helyhez közeledünk. Lassítsunk, nézzünk körül – előzzük meg a bajt!
Roadpol összehangolt közúti ellenőrzések: Tényleg csak a büntetésre mennek?
Ha létezik örökös ellentét, akkor a sofőr-rendőr reláció egészen biztosan egyfajta szimbóluma lehetne ennek az áru- és személyszállítás világában. Testközelből néztük meg, hogyan realizálódik ez a viszony 2023 őszén az út mentén.
Százéves a Kienzle és VDO tachográf: Menetelő írnok
Természetesen nem az egy négyzetméterre eső faragatlan tuskók feljegyzésére szolgál a tachográf, hiszen az a haszonjárművek menetíró készüléke. Hogyan vált ez az egykor papírkorongra körmölő, mechanikus mérőműszer digitálisan intelligenssé?