Hirdetés:

Kétség sem férhet hozzá, sorozatunk következő tagja egyáltalán nem átlagos cégautó. Az ő feladata valószínűleg soha nem a gépek vagy a termékminták cipelése lesz. Ugyanakkor szállít majd kollégákat üzleti utakon és sokat reprezentál. Következzék a Škoda hibrid zászlóshajója!

Több szempontból is újdonság volt szerkesztőségünkben a Superb iV tesztautó. Egyrészt méretben abszolút felfelé lóg ki az eddig bemutatott flottaautók közül, másrészt hálózatról is tölthető hibridként jónéhány kérdést felvetett nálunk, sokat látott szakembereknél is.

Amikor a tesztautót üzembe helyezték 2020 januárjában, nem egészen 16 millió forintot kellett volna érte fizetni. Akkor épp bevezették a modellt, mint a márka első hibrid autóját. Közben volt egy környezetvédelmi norma szigorítás is, így nem csoda, hogy most valamivel drágábban, 18 millió forint körüli összegért lehet egy hasonlót konfigurálni. Persze ebből mindenféle kedvezmények lejönnek, ráadásul ennél az autónál az esetek döntő többségében nem a vételár a meghatározó. A cégek ilyen jellegű autókat más konstrukciókban vesznek használatba. A flottaüzemeltető cégek pedig örömmel állítanak munkába ilyen járműveket, hiszen rengeteg kedvező tulajdonságuk van.

Két világ tökéletes harmóniája. Az eredmény 160 kilowatt és 400 newtonméter nyomaték

Vitathatatlan előnyök

A hatályos jogszabályok szerint kedvezményeket élveznek az elektromos autók és azok a hálózatról tölthető hibridek, amelyek legalább 25 kilométert képesek megtenni tisztán elektromos üzemben. Például az ilyen autók esetében a tulajdonosoknak nem kell gépjárműadót fizetniük. A forgalomba helyezéskor mentesülnek a regisztrációs adó megfizetése alól, sőt vagyonátruházási illetéket sem kell fizetni. Ami azonban még fontosabb, hogy az ilyen autót (legyen az akár saját tulajdonú, akár lízingelt) nem terheli cégautóadó sem. Áfa szempontjából nincsenek különösebb kedvezmények, hacsak nem haszonjárműről beszélünk, mert akkor a töltés során keletkező díj áfája leírható. Szintén nagy könnyebbség a vállalkozások számára, hogy az ilyen járművek beszerzése után is érvényesíthető az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezménye, tehát a társasági adó kapcsán is kedvező hatása lehet.

A mindennapok során azonban nem ebben rejlik a legnagyobb lehetőség. A hálózatról is tölthető hibrid autók ugyan mostanában sok támadást kapnak – ugyanakkor, ha helyesen használják őket, jelenleg a legjobb alternatívát képviselik. Tesztautónk a tökéletes példa erre. A nálunk töltött egy hét alatt, csupán 17,67 liter üzemanyagot tankoltunk bele, pedig közel 500 kilométert tettünk meg. Ez azt jelenti, hogy sikerült vele 3,5 literes átlagfogyasztást regisztrálni a teszthéten, úgy, hogy fotóztuk, fogyasztást mértünk vele és kipróbáltuk többek között azt az üzemmódot is, amikor a benzinmotor közreműködésével tölti fel az akkumulátorpakkot a hajtáslánc. A 40-45 kilométeres elektromos hatótáv a mindennapok során városi, elővárosi használatban szinte mindenre elegendőnek bizonyult. Már ha figyeltünk arra, hogy amikor csak lehetőség van rá, töltőre tegyük.

A részleteket vizsgálva sincs meglepetés

A bejegyzés elején említett fejtörést okozó tényezők egyike pont a fogyasztásmérés volt. Tekintettel arra, hogy egyetlen kör egészen biztosan nem szimulálta volna a teljes energiafelhasználást, így két kört tettünk meg a Rolling Tons új fogyasztásmérési útvonalán. Az első előtt teljesen feltöltöttük az akkumulátort, ami a kör kétharmadáig ki is tartott. Az elfogyasztott benzin visszatankolása után rögtön el is indultunk a második etapra, immár hagyományos hibridként. Mindkét esetben a jármű alapbeállításait használtuk, vagyis azokat, amiket az akkor frissen beülő vezető is kap. Ilyenkor a hajtáslánc amíg lehet, kizárólag a villanymotort használja. Némi fejtörést okozott, hogy az első kör alig 30 kilométeres benzinnel megtett szakaszára 2,25 liter üzemanyagot sikerült visszatankolni. Ez mindent összesítve 3,3 literes átlagfogyasztást jelent 100 kilométerre vetítve, ami bizony jóval több, mint a gyári 1,5 liter/100 kilométer érték. Ugyanakkor hozzá kell tennünk, hogy menet közben a hideg motornak kellett átvennie a stafétát, ráadásul pont akkor, amikor visszaértünk a városi forgatagba. A második körön aztán nagyot fordult a kocka. Ekkor már üzemmeleg motorral tettük meg a 67,2 kilométert és így 4,1 liter üzemanyagot tankoltunk. Ez 6,1 literes átlagfogyasztást jelent, ami egy közel 1,7 tonnás autónál még mindig kifejezetten barátságos adat. Persze ehhez hozzá kell még vennünk azt a 13,1 kilowattóra elektromos áramot, amit emellett elfogyasztottunk. Ha a két kör átlagát nézzük, 4,7 litert kapunk, ami bizony jóval kedvezőbb, mint amit egy ekkora autó 7más hajtáslánccal tudna. Ha pedig a teljes teszthét 3,5 literes átlagába beleszámítjuk, hogy sokszor direkt kényszerítettük a benzinhasználatra, akkor még kedvezőbb a teljes kép.

A méret a lényeg

Ezek az értékek akkor értékelődnek fel még inkább, ha a Superb kvalitásait tovább vizsgáljuk. Ennél tágasabb autó (legalábbis a külső és belső méretek arányait figyelembe véve) biztosan nincs a piacon. A hátsó utasok lábtere kapcsán például olyan adatokat rögzítettünk, amelyek még az állítható üléssorokkal rendelkező mikrobuszoknak is dicséretére válna. Mindegy mekkora a vezető, mögötte is biztosan elfér bárki. És nemcsak hosszában, hanem széltében és magasságban is verhetetlen az utastér. Csakúgy, mint a csomagtér, ami annak ellenére is óriási, hogy az akkumulátorpakk miatt valamennyit a Superb iV is veszít a puttonyból. Ráadásul zászlóshajóhoz méltón nemcsak a méretek adottak, hanem a minőség is kifogástalan. Sehol egy zaj vagy zörej, pedig ez a tesztautó már 15 000 kilométer után került hozzánk. Ráadásul az elektromos hajtás akár 130 kilométer/óránál is működik, így a bent honoló csönd miatt sokkal könnyebb lenne észrevenni azokat, ha lennének – de nincsenek.

Az persze meglátszik, hogy a Superb csupán egy ráncfelvarrást kapott alig egy éve. A központi kijelzőn futó rendszer sokkal kevésbé konfigurálható, mint például a SEAT Leon esetében. A középkonzolon gombokból is bőven akad, de őszintén szólva ez egyáltalán nem hátrány. Egyedül a gyári navigációs rendszer érdemel némi kritikát, ami bizony nem minden budapesti utcát ismer. A XVI. kerületi Szlovák utat például egyáltalán nem. Persze az is lehet, hogy egy következő frissítéssel ez megoldódik, közülük egy épp a visszavitel napján érkezett meg az autóhoz OTA (over the air), azaz távoli frissítés formájában, de mi már nem engedélyeztük a futtatását.

Nehéz rajta fogást találni

A Superb ezzel az iV-kivitellel valóban egy ideális vezetői autó. A versenykék szín és a Sportline csomag persze ízlés kérdése. Az viszont elvitathatatlan, hogy a 160 kilowatt rendszerteljesítmény és a 400 newtonméter rendszernyomaték minden helyzetben megfelelő. Sőt, általában a 85 kilowatt teljesítményű és 330 newtonméter nyomatékú villanymotor is bőven elegendő. A futóműve példás, nagyon jóindulatúan semlegesíti a tudatot, hogy egy 1,7 tonnás autót terelgetünk. Tölteni sem túlságosan problémás, a 13 kilowattóra maximális kapacitású akkumulátorokat az otthoni hálózatról is feltölthetjük hat óra alatt. Ha pedig hosszabb távra megyünk, egy 50 literes tüzelőanyag-tartály biztosítja a mozgásunkat vagy akár az akkumulátorcsomag feltöltését. Ha mindenképp kritikát kellene megfogalmazni a tesztautóval kapcsolatban, akkor a fűthető kormánykerék hiányát emelném ki. Ebben a kategóriában, főleg a hálózatról tölthető hibridekhez mérten tökéletes elektromos hajtáslánchoz, azért illene ennek alapban járni. Ugyanígy a fűthető hátsó ülések is bekerülhettek volna az alapfelszereltségbe, hideg időben ugyanis ezek az apróságok mindennél többet érnek. Hozzá kell tenni, hogy e két téli opció csak a Sportsline felszereltséghez nem elérhető, a legtöbb kivitelhez az extralistáról kiválasztható. Ettől függetlenül a Superb iV kétségtelenül a kategória egyik legjobb autója, és ez még akkor is igaz, ha nem éppen a legfrissebb. A két „vér” (benzin és elektromos áram) ez esetben is jól megférnek egymás mellett. Ha pedig a tulajdonosokat nemcsak a vásárlásra, hanem a helyes használatra is motiválnák, gyorsan és sokat tudnának segíteni a környezetvédelmi harcban. A lehetőség és a technológia tehát adott, már csak nekünk, embereknek kellene megtanulni kihasználni.

Műszaki adatok
Škoda Superb Combi iV Sportline 1.4 TSI DSG PHEV
Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű benzinmotor turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel és villanymotor.
Összlökettérfogat (cm3):1395
Benzinmotor legnagyobb teljesítménye (kW(LE)/1/min):115(156)/5000–6500
Benzinmotor legnagyobb nyomatéka (Nm/1/min):250/1550–3500
Villanymotor/rendszer legnagyobb teljesítménye (kW):85/160
Villanymotor/rendszer legnagyobb nyomatéka (Nm):330/400
Benzinmotor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó. A belső égésű motor és a váltó közé tengelykapcsolóval beépített villanymotor. Önhordó acélkarosszéria, ötajtós, ötszemélyes utastér.
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektrohidraulikus fékerő-elosztóval, fékezést segítő villanymotorral, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék.
Kormánymű:fogasléces, elektromechanikus rásegítéssel
Futómű elöl:MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító és torziós stabilizátor
Futómű hátul:csatolt hosszlengőkaros futómű, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Bridgestone Potenza S 001 235/40 R 19
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség(tükrökkel)/magasság (mm):4862/1864(2031)/1477
Tengelytáv (mm):2841
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1584/1572
Fordulókör átmérője (m):11,1
Saját tömeg (kg):1677
Hasznos teherbírás (kg):614
Megengedett össztömeg (kg):2291
Megengedett tetőterhelés (kg):100
Vontatható pótkocsi tömege fék nélkül/fékkel (kg):750/1600
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):50
Akkumulátor teljes/felhasználható kapacitása (kWh):13/10,4

Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával (l):510/1800
Csomagtér szélessége (mm):1000–1080
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm):450/710
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm):1150/820
Hossza előredöntött hátsó üléstámlával (mm):1960
Rakodóperem magassága (mm):585
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm):930–1045/700
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm):1870

Szélesség fejmagasságban elöl/hátul (mm):890/850
Szélesség könyökmagasságban elöl/hátul (mm):1510/1480
Utastér hosszúsága (mm):1900
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm):560–620/300–370
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm):510–555/420
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm):880/420
Vezetőülés állítási úthossza (mm):270
Ülésmagasság hátul a padlótól (mm):380
Lábtér elöl/hátul (mm):870–1110/215–465
Fejtér elöl/hátul (mm):960–1050/990
Kormánykerék átmérője (mm):365
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):50/60
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:2,75
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):225
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km):1,5
Ciklusfogyasztás feltöltött akkumulátorral (l/100 km):3,3
Ciklusfogyasztás lemerült akkumulátorral (l/100 km):6,1
Ciklusfogyasztás: A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen, fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények: 1 személy, 10 Celsius-fok, enyhén nedves úttest, közepes szél, közepes forgalom, bekapcsolt automatikus légkondicionáló.

A modell alapára (Ft, áfával):16 591 280
Garancia: 2 év általános km-korlátozás nélkül + 2 év vagy 200 000 km általános, 3 év a fényezésre, 12 év az átrozsdásodás ellen
Olajcsere, szervizintervallum (km): A fedélzeti rendszer jelzése alapján vagy 2 évente
Országos szervizhálózat tagjainak száma:38

Ajánlólevél

Méreten felüli

A Škoda Superb üzemeltetői tapasztalatai alátámasztják a teszthét során szerzett saját benyomásainkat. Ezúttal Tarján Zsolt, a Fleet Transport Kft. cégvezetője segített teljes képet kapni. Az üzemeltető cég flottája 300 gépkocsiból áll, közöttük pedig hét Superb található jelenleg.

„Járműveink nagy része – közel 50 százalék – a Porsche Csoport terméke. A Superb kategóriája népszerű választása, ez a kiemelkedő helykínálat, a kiváló ár-érték arány és a konszern egyéb termékeire is jellemző megbízhatóság miatt van. Általában ezek az érvek győzik meg leginkább az ügyfeleket. Az általunk üzemeltetett példányok átlagosan 40 000 kilométert futnak évente. Típushibákról sem tudunk beszámolni, kopó-forgó alkatrészeken kívül egyik jármű sem produkált meghibásodást, még 200 000 kilométer fölötti futásteljesítmény esetén sem” – mondta el Tarján Zsolt.

„A típus kapcsán mindenképp ki kell emelni a már említett helykínálatot. Konkurenseket nehéz is neki találni ebből a szempontból. Talán csak a legnagyobb prémiumjárművek kínálnak ilyen tekintetben többet (Mercedes-Benz S-osztály, Audi A8), ezek viszont más szempontok szerint nem jelentenek reális összevetési alapot. A klasszikus kategóriatársak, mint a Ford Mondeo és az Opel Insignia megbízhatóságban és ár-érték arányban sem tudnak jelenleg felnőni a Superb színvonalához. Szintén fontos szempont, hogy ezekre a járművekre az importőr jelentős flottakedvezményeket biztosít és a másodlagos piacon is könnyen és magas áron értékesíthetők” – összegezte a Fleet Transport Kft. cégvezetője.

Itt elmondhatod a véleményedet!