Hirdetés:

Jól jellemzi zaklatott világunkat és feszült mindennapjainkat, hogy határozottan megemelkedett az autóbusz-vezetők ellen irányuló erőszakos cselekmények száma az elmúlt évek során. A Volánbusz felméréssel igyekezett az okokat feltárni.

Aki utazott már buszon, nagy eséllyel találkozott olyan utassal, aki a busz ajtajában szembesült azzal, hogy érvényes jegy nélkül nem tud felszállni. Például a városi viszonylatokon terjedő elsőajtós rendszer „áldozata” lehet egy ilyen próbálkozó. Jobb esetben vesz jegyet a vezetőnél. Másik utastárs pedig abba futhat bele a buszpályaudvaron, hogy hiába loholt a buszhoz, ha nem vett előre jegyet. Jobb esetben vesz jegyet a következőre az automatából. Rosszabb esetben mindketten a társaság egyszemélyes képviselőjének tekintett buszvezetőnek fejezik ki nemtetszésüket, vélt sérelmeiket.

A MÁV–VOLÁN-csoport által meghirdetett, s a közfeladatot ellátó munkavállalók elleni támadások megelőzését célzó „Ha megütöd, leülöd!” című figyelemfelhívó kampány keretében készült online kérdőívet a Volánbusz több száz buszvezetője töltötte ki. Önmagában is beszédes, hogy a nem reprezentatív felmérés önkéntes válaszadóinak több mint 77 százaléka érzi lényegesen súlyosabbnak a helyzetet a korábbiakhoz képest, 88 százalékukat érte már szóbeli agresszió, míg egyharmaduknak fizikai erőszakot is el kellett szenvednie. Elsősorban az utazási jogosultsággal – például érvényes jegy vagy bérlet, igénybe vett kedvezmény – kapcsolatban adódnak konfliktushelyzetek a válaszolók 41 százaléka szerint. Míg 22 százalékuk az utazási feltételek megsértését jelölte meg fő okként. Aligha meglepő a vélekedés, hogy a háttérben hasonlóan sok esetben az alkohol és a kábítószer áll. Viszont annál inkább érdekes az a tény, hogy a válaszadók bő kétharmada szerint az utasok által elkövetett erőszakos cselekmények napszaktól, de még évszaktól is (91 százalék) függetlenek, s többségük szerint inkább a nagyvárosokra és megyeszékhelyekre jellemzők. Egyenesen megdöbbentő azonban, hogy a válaszadók nem kevesebb, mint 88 százalékát érte már szóbeli agresszió, 31 százalékukkal szemben fizikai erőszakot is követtek már el. Harmaduk szerint pedig az utasok szóbeli agressziója ma már szinte mindennapos jelenség. A kérdőívet kitöltők – s ne feledjük, több száz járművezetőről van szó – 45 százalékának (!) kellett már legalább egyszer rendőri intézkedést kérnie, csaknem egyharmaduknak konkrét fizikai erőszak miatt.

Ugyancsak elgondolkodtató, egyben sokat elárul a mindennapi munkájukat meghatározó közérzetükről, hogy a nyilatkozók 90 százaléka szerint leginkább a közlekedésben dolgozók – autóbusz-vezetők, taxisofőrök, jegyellenőrök – vannak kitéve atrocitásoknak. Megosztó kérdés, hogy mennyiben előzhető meg az erőszak valamiféle hangsúlyosan „szolgáltatói szemléletű”, az arroganciát tudatosan mellőző magatartással, aligha vitatható ugyanis, hogy a tudatmódosító szer befolyása alatt álló utasoknak vajmi keveset jelent a szép szó, a kulturált viselkedés vagy épp a tekintélytisztelet. Sőt, valójában a törvény szava sem állhat jobban e tekintetben, a válaszadók 86 százaléka szerint ugyanis a büntetési tételek emelése sincs jelentős hatással az ilyen bűncselekmények gyakoriságára. E nem éppen optimista vélekedést látszanak igazolni a tények is: egyedül 2023 harmadik negyedévében több mint harminc esetben kértek rendőri intézkedést a Volánbusz autóbusz-vezetői az utasok viselkedése miatt, de volt olyan hét is, amikor nem múlt el nap anélkül, hogy valahol az országban ne került volna erre sor.

A megoldás? Nos, csodaszer valószínűleg erre sincs, a Volánbusz mindenesetre már kezdeményezte a rendőrség, az önkormányzatok és a közterület-felügyelet együttműködését, a MÁV–VOLÁN-csoport pedig a kollégáit érő valamennyi támadás esetében feljelentést tesz. Mindemellett az utasforgalmi területeken közel 420 helyszín több ezer kamerája szolgálja a biztonságot, de az autóbuszok nagy részén is működnek már fedélzeti kamerarendszerek, új járműveit pedig kizárólag kamerával felszerelve szerzi be a vállalat.

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek
Teszt

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek

Legutóbbi bajnokunk most alacsonybelépésű elővárosiként próbált szerencsét. Bár hátul elférne egy „rendes” híd is, megőrizte a belvárosiak portáltengelyét, és a normál padlószint alá sem zsúfoltak be több akkut. Tud akkor bármi újat mutatni?

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Háttér

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve

Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.

Ebusco 3.0 18m: Pillekönnyű sportbusz
Teszt

Ebusco 3.0 18m: Pillekönnyű sportbusz

Nem a hollandok találták fel a spanyolviaszkot, az alapjaiban újragondolt Ebusco már máshol is látott elvek alapján készült. Drága, ám rendkívül könnyű karbonelemekből építették, cserébe kevesebb akku kell bele és olcsóbban üzemeltethető.

Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!
Teszt

Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!

Öt új, helyileg kibocsátásmentes városi, városközeli buszt tettünk próbára Csehországban, hogy megtaláljuk a legjobbat közöttük. Haladó szellemiségű hajtásláncok, modern filozófiák és légies könnyedség csaptak össze egymással. Ki lesz a bajnok?

Spanyolországban koronázzák meg a minibuszok legújabb királyát
Hírek

Spanyolországban koronázzák meg a minibuszok legújabb királyát

Idén tizenötödik alkalommal rendezik meg október 22. és 25. között a Feria Internacional del Autobús y del Autocar szakvásárt Madridban. Ott és akkor arra is fény derül majd, hogy melyik gyártó típusa kapja meg a Minibus of the Year trófeát.

Egy elfeledett gyöngyszem új élete
Történelem

Egy elfeledett gyöngyszem új élete

Négyéves restaurálás után újra teljes pompájában ragyog a „Csipkerózsika” névre keresztelt DAF Torpedo, méltó a mögé kapcsolt buszfélpótkocsihoz. Íme, a DAF-múzeum legújabb büszkesége!