Hirdetés:

Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) főtitkára a gyalogos- és kerékpáros-közlekedés biztonságának alakulásáról számol be. Haszonjárművel lakott területen közlekedve bizony egy pillanatra sem lankadhat figyelmünk!

Alezredes úr! Mit lehet tudni a 2023. évi baleseti helyzetről, az adatok alakulásáról?

Jelenleg még csak az előzetes adatok ismertek, amelyek a balesetet követő 24 órás helyzetnek felelnek meg. Ezek alapján elmondhatom, hogy korántsem zártunk rossz évet, ugyanis valamennyi főbb baleseti mutató kedvezően alakult. 2023-ban a személysérüléses közúti balesetek, a halálos áldozatok, a súlyosan, illetve könnyen sérültek, valamint az ittasan okozott balesetek számában egyaránt csökkenés történt. A közúti halálozások száma jóval 500 alatt maradt, az ittas baleseteknek az összes személysérüléses közúti balesetben való aránya pedig a „történelmi” 7,1 százalékra csökkent.

Mi a helyzet a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal? Mostanában egyre többet lehet hallani a rendőrség kommunikációjában erről a két közlekedői csoportról.

A gyalogosok és a kerékpárosok közlekedésének biztonsága a kiemelt területeink közé tartozik, hiszen esetükben a sérülési és halálozási kockázat baleset bekövetkezésekor kimagasló. Ők a közlekedés védtelen résztvevői, testüket fém karosszéria, valamint passzív védelmi eszközök nem védik, így baleset esetén soha nem a sérülések keletkezése, hanem azok súlyossági foka a kérdés. A jelenlegi helyzetet tükrözi, hogy a tavaly okozott személysérüléses balesetek 35 százalékában legalább egy fő gyalogos vagy kerékpáros érintett volt.

Hogyan alakult a gyalogosbalesetek „trendje”?

Összességében kedvezően, bár elégedettségre még nincs okunk. Az elmúlt évtizedben évente átlagosan 2500 gyalogosgázolás történt, amelyek során 140-160 fő vesztette életét. Napjainkra ez a szám csökkent, de évente még mindig több mint 100 gyalogos életét követeli a közlekedés. Az előzetes adatok alapján tavaly 2145 gyalogoselütés történt, melyek közül 107 járt halálos kimenetellel.

Milyen főbb okokra vezethetők vissza a gyalogosgázolások?

A gyalogosbalesetek körülbelül 70 százaléka a járművezetők által elkövetett szabályszegésekre vezethető vissza, míg kisebb részüket, mintegy 30 százalékát a gyalogosok okozzák. A járművezetők esetében döntően a figyelmetlenség és az elsőbbség meg nem adása áll a balesetek hátterében, utóbbit többnyire kijelölt gyalogos-átkelőhelyeknél, kisebb részben pedig kanyarodásuk közben mulasztják el. Emellett a haladási sebesség nem megfelelő megválasztásából is sok gázolás történik. A gyalogosok hibája pedig alapvetően a figyelmetlen úttestre lépésből, a tiltott helyen, illetve tilos jelzés ellenére történő áthaladásból, valamint az álló jármű vagy tárgy mögül történő váratlan kilépésből adódik.

Mennyiben más a kerékpárosbalesetek helyzete?

Egy uniós álláspont alapján közúti baleset esetén egy kerékpáros halálozási kockázata hétszer nagyobb, mint egy személygépkocsi-vezetőnek. A kerékpározás már régóta a reneszánszát éli hazánkban, ennek a folyamatnak a pandémia – amely a közlekedési szokásainkat is részben megváltoztatta – újabb löketet adott. A kerékpározás térnyerésének árnyoldala, hogy együtt járhat a járműkategóriát érintő biztonsági kockázat növekedésével. Mindezek ellenére összességében a kerékpáros-balesetek trendje is kedvező, hiszen amíg korábban a kerékpárosok az összes személysérüléses baleset 12 százalékát okozták, addig ez tavaly 10 százalékra csökkent. 2023-ban 2808 olyan baleset történt, amelyben kerékpáros volt érintve, ezek közül 47 volt halálos kimenetelű.

Milyen lehetőségei vannak a rendőrségnek a gyalogos- és kerékpáros-balesetek megelőzésére?

A rendőrség jogszabályi felhatalmazás alapján, közúti ellenőrzéseivel és a prevenció eszközeivel igyekszik hozzájárulni ahhoz az össztársadalmi munkához, amely ezeknek a baleseteknek a megelőzésére, ezáltal a közúti közlekedés biztonságosabbá tételére irányul. Az elmúlt évi célirányos közúti ellenőrzéseinken belül kiemelhetem a „Zebra-terv” végrehajtását, amely május 23–25. között a gyalogosok biztonságára helyezte a hangsúlyt, kiemelt figyelmet fordítva mind a gyalogosok, mind a járművezetők által elkövetett jogsértésekre.

És mi ebben a folyamatban az ORFK-OBB szerepe?

A prevenció terén az ORFK-OBB programjai, rendezvényei, kampányai, és a rendszeres kommunikáció egyaránt fontos szerepet játszik a gyalogos és kerékpáros balesetek megelőzése érdekében. Itt említhetem meg az iskolakezdési, és az őszi „Látni és látszani” kampányunkat, vagy az évtizedes múltra visszatekintő „Közlekedik a család” vetélkedőnket. Az idén 15 éves „Az iskola rendőre” program is fontos területe a munkánknak, hiszen rendőreink csaknem 2900 tanintézetbe jutnak el, és adnak át fontos közlekedésbiztonsági ismereteket a tanulóknak, akik önállóan többnyire gyalogosan vagy kerékpárral közlekednek. Végezetül fontosnak tartom megemlíteni, hogy második éve országos szinten tart a „Közlekedjünk együtt, vigyázzunk egymásra!” (KEVE) megnevezésű baleset-megelőzési oktatóprogram, amely során a rendőrök és pedagógusok interaktívan, egymásra épülő jelleggel oktatják az általános iskolásokat, főként az alsós korosztályt. Tapasztalataink szerint a rendőrök által átadott ismeretek elfogadottsága kimagasló a tanulók körében.

A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt
Háttér

A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt

Előbújnak a virágok a földből és a garázsok mélyéről a motorkerékpárok is a nap melengető sugarainak hatására. Eszteri Dávid, a Safety Hungary vezetéstechnikai instruktora segített összefoglalni a haszonjárművek és a motorok veszélyes interakcióit.

Gyalogosok a sötétben: Jól látható, hogy nem látható
Háttér

Gyalogosok a sötétben: Jól látható, hogy nem látható

Bár egyre gyarapodnak a napsütéses órák, továbbra is fokozott veszélyt jelentenek a gyalogos-átkelőhelyek. Járművezetőként időben észre kell vennünk, ha nehezen belátható helyhez közeledünk. Lassítsunk, nézzünk körül – előzzük meg a bajt!

Százéves a Kienzle és VDO tachográf: Menetelő írnok
Történelem

Százéves a Kienzle és VDO tachográf: Menetelő írnok

Természetesen nem az egy négyzetméterre eső faragatlan tuskók feljegyzésére szolgál a tachográf, hiszen az a haszonjárművek menetíró készüléke. Hogyan vált ez az egykor papírkorongra körmölő, mechanikus mérőműszer digitálisan intelligenssé?

Horrorkaravánok: Volt, nincs?
Háttér

Horrorkaravánok: Volt, nincs?

Magyarország tranzitútjain nyugat-kelet irányban mindennapossá váltak 2021-re a horrorkaravánok. A „rakomány” felelőtlen elhelyezése a járműszállító trélereken valódi veszélyforrást jelentett. A hatóságoknak nem volt nehéz dolguk a jelenség kiszűrésére…