Hirdetés:

Viszonylag sok kritikát kapott tőlünk a tavaly nyáron tesztelt Mercedes-Benz eVito villanyfurgon, persze jogosan. Ezért idén nyáron kíváncsian fogadtunk ismét egy tesztjárművet, hátha sikerült a gyenge pontokat is kijavítani.

Ránézésre pontosan ugyanolyan a most tesztelt Mercedes-Benz eVito elektromos kishaszonjármű, mint az egy évvel ezelőtt kipróbált társa, sőt, a kóbor apácák megtévesztésére még ugyanazt az egyedi rendszámot is viselte. Így aztán bárkiben joggal felmerülhet a kérdés, hogy miért tesztelik ezek ugyanazt a modellt még egyszer? Persze nem bolondultunk meg és napszúrást sem kaptunk a már évszázados rekordot piszkáló nyári hőhullámban. Egyszerűen arról van szó, hogy az eVito igen jelentősen megújult, de ez elsősorban a lemezek alatt történt, még a fülkében is csak egy-két részlet árulkodik a korszerűsítésről.

Használható hatótáv

Tavalyi tesztünkben legerősebben azt kifogásoltuk, hogy az eVito viszonylag kis akkumulátorkapacitása mellé még a gyorstöltés lehetősége sem társult, ami igencsak beszűkítette a mindennapos alkalmazhatóságát. A műszaki ráncfelvarrás keretében viszont kapott egy nagyobb, hatvan kilowattórás akkumulátorcsomagot. Ráadásul ez már nyolcvan kilowatt teljesítménnyel is tölthető. Így akár bő fél óra alatt megnövelhető tízről nyolcvan százalékosra az akkupakk energiaszintje, a jármű hatótávja pedig elérheti a háromszáz kilométert. Méghozzá nemcsak a gyári adatok alapján, hanem tesztünk tanúsága szerint is. Hiszen a csomagkiszállító járművek mindennapos használatát jól szimuláló, budapesti belvárosi szakaszokat, dugóban araszolást, elővárosi területeket, kevés gyorsforgalmi utat és sok megállást, parkolást tartalmazó tesztünk során a légkondicionáló szinte folyamatos működése mellett száz kilométerenkénti 21,9 kilowattóra átlagos energiafogyasztást értünk el. Az átdolgozott, nagyobb akkumulátorú eVito tehát még nehezebb körülmények között is nagy biztonsággal túlszárnyalja a városi kiszállításban, áruterítésben általában elvárt napi 150-200 kilométer hatótávot, míg elődje legfeljebb csak 100-150 kilométert tehetett meg két igen lassú feltöltés között. Ez már önmagában is elegendő ahhoz, hogy látványosan javuljon a modell piaci helyzete.

Ennyi is elég

Logikus felvetés lenne, hogy vajon a nagyobb akkumulátorcsomag mellé nagyobb villanymotor is került-e az eVito kisáruszállítóba. A válasz nem, ám a 85 kilowattos erőforrással is könnyedén tartható a forgalom ritmusa az üres furgonban. Álló helyből indulva fürgén eléri a 60-70 kilométer/óra sebességet, és a nagyobb emelkedőkön is magabiztosan szalad felfelé. A fordulatszámmérő helyén látható teljesítménymérő műszer mutatója általában 30 és 60 százalék között tartózkodik a városi forgalomban. Ez is jól mutatja, hogy kellő tartalékokkal rendelkezik a hajtáslánc, például ahhoz, hogy kihasználjuk az üresen 2,3 tonnás jármű 0,9 tonnás hasznos teherbírását.

Korszerű multimédia

Tavaly szintén alaposan köszörültük a nyelvünket a középkonzol elavult és egyszerű multimédia-rendszerén, szerencsére azóta ezt is kicserélték új készülékekre. A tesztjármű Audio 040 berendezése a színes, grafikus érintőképernyőjével, menürendszerével, kezelhetőségével és szolgáltatásaival is jól megfelel a mai igényeknek. Ezzel összhangban a módosított műszerpanel is nagyobb, illetve korszerűbb központi kijelzőt kapott. Gazdag menüjéből említést érdemel az Eco kijelzés, amely százalékosan osztályozza vezetési stílusunk hatékonyságát, valamint sávdiagramokon mutatja a gyorsítások, az egyenletes haladás és a gurítások értékelését. Ezenkívül multifunkciós kormánykerékkel és számos kényelmi berendezéssel, illetve vezetéstámogató rendszerrel is felszerelték ezt a tesztjárművet a háromfokozatú ülésfűtéstől az éberségfigyelőn, automatikus vészfékrendszeren, ráfutásos ütközésre figyelmeztetésen és esőérzékelős ablaktörlőn át a LED-es fényszórókig. A sebességtartó azonban kimaradt belőle, igaz, városi forgalomban erre legtöbbször nincs is szükség, hosszú autópályás utakra pedig úgysem használják a villanyfurgonokat.

Apróságok, de sokat jelentenek

A tavalyi modellnél kifogásoltuk a válaszfal zörgését és a hozzá dörgölőző üléstámla nyöszörgését is. Még ezzel is foglalkoztak a csillagos márka tervezői. A mostani eVito válaszfala ugyanis csak elvétve, rossz úton zörrent meg egy picit, és csak az átlagosnál jóval nagyobb termetű sofőrök esetében érhet hozzá az üléstámla. Így még jobban élvezhető a villanyfurgon csendes működése és kényelmes vezethetősége. A mindennapos használat szempontjából szintén lényeges változás, hogy a B oszlop aljáról a jármű bal első sarkához költöztették át a töltőcsatlakozót.

Elégedetten szálltunk ki tehát az új Mercedes-Benz eVito tesztfurgonból, hiszen a modell korábbi gyengeségeit nemhogy kiküszöbölték, hanem a hatótáv, a töltési idő és a multimédia-rendszer esetében egyenesen erősségbe fordították át. Ennek ellenére a beszerzési ára alig változott, most nettó 14,8 millió forinttól indul a lista. Így a szinte láthatatlanul megújult eVito az elődjénél lényegesen vonzóbb ajánlatot képvisel a villanyfurgonok piacán.

Praktikus, hogy a bal oldali B oszlop tövéből a jármű bal első sarkához helyezték át a töltőcsatlakozót. LED-es fénycsíkja színekkel tájékoztat a töltés állapotáról
Technikai adatok
Hajtáslánc, felépítés
Aszinkronmotor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, egyfokozatú hajtómű.
Legnagyobb/tartós teljesítmény (kW):85/70
Legnagyobb nyomaték (Nm):360
Akkumulátorok felhasználható kapacitása (kWh):60
Fedélzeti töltő teljesítménye/maximális gyorstöltés (kW):11/80
Töltési idő fali dobozról, 0–100%/gyorstöltővel, 10–80% (h):6,5/0,58
Önhordó acélkarosszéria, háromszemélyes fülke, jobb oldali tolóajtóval és kétszárnyú hátsó ajtóval.
Regeneratív fékezés. Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék.
Kormánymű:fogasléces, elektromechanikus rásegítéssel
Futómű elöl:MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Futómű hátul: ferde lengőkaros, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító és keresztstabilizátor
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Dunlop Econodrive 225/55 R 17 C
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):5140/2060/1906
Tengelytáv (mm):3200
Fordulókör átmérője (m):12,9/12,2
Saját tömeg (kg):2313
Hasznos teherbírás (kg):885
Megengedett össztömeg (kg):3200
Megengedett tetőterhelés (kg):150

Raktér hosszúsága alul/felül (mm):2500+350/2350
Raktér szélessége alul/felül (mm):1670/1420
Kerékdobok közötti távolság (mm):1270
Raktér magassága (mm):1380
Rakfelület/raktér térfogata (m²/m³):4,38/6,0
Rakodóperem magassága (mm):560
Hátsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):1260–1400/1230
Oldalsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):840–1010/1265

Fülke szélessége könyökmagasságban (mm):1610
Fülke hosszúsága (mm):850
Fülkepadló magassága a talajtól (mm):480
Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm):860–920/380–430
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):450/500
Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm):650/520
Vezetőülés állítási úthossza (mm):210
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):450/500
Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm):660/520
Fejtér (mm):930–1000
Lábtér (mm):850–1040
Kormánykerék átmérője (mm):370
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):60/60
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:3,2
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):55
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség, széria/opcionális (km/h):80/100/120
Hatótávolság WLTP-szabvány szerint (km):314
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint (kWh/100 km):21,3–27,2
Ciklusfogyasztás (kWh/100 km):19,8
Ciklusfogyasztás: A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül.
Mérési körülmények: személy, Celsius-fok, úttest, szél, forgalom, légkondicionáló.

A modell nettó alapára (Ft, áfa nélkül):14 790 520
Garancia:2 év általános km-korlátozás nélkül, 8 év vagy 100 000 km az akkumulátorkapacitásra
Szervizintervallum:1 év
Országos szervizhálózat tagjainak száma:24