Hirdetés:

Jövő nyáron bevezetik az okostachográfok új generációját. A DTCO 4.1 az új lehetőségek és funkciók egész tárházát kínálja majd a határátlépések rögzítésétől a terhelési adatok valós idejű továbbításáig. Újabb lökést adhat tehát a digitalizációnak.

Egyre több tekintetben és egyre szigorúbban szabályozzák az európai uniós törvényi előírások a nemzetközi fuvarozás működését. A 2020 nyarán kihirdetett Mobilitási Csomag például nagy hangsúlyt fektet a határátlépések felügyeletére a kabotázs kordában tartása, valamint a kiküldetések nyomon követése érdekében. Ez a piaci versenyhelyzet normalizálását szolgálja, amely végső soron társadalmi érdek. Ettől még persze a járművezetők és a fuvarozók mindennapjait nehezítik tovább a megnövekedett adminisztrációs terhek, illetve a kötöttebb fuvarszervezési lehetőségek. Ám a technika ezúttal is segíthet a problémák enyhítésében és a munka megkönnyítésében. Megfelelő adatpontosság és adatbiztonság elérésével ezek az adminisztrációs folyamatok automatizálhatók. Maga a digitalizáció pedig további hasznos funkciók bevezetését teszi lehetővé, amelyekkel fokozható a fuvarozás hatékonysága, illetve megoldhatók társadalmi szintű problémák.

A VDO DTCO 4.1 készülék műszakilag a jelenlegi okostachográfon alapul, így a kezelőfelület nem lesz szokatlan a járművezetőknek

Ez a gondolatmenet hívta életre a digitális tachográfok új generációját. A Continental által kifejlesztett VDO DTCO 4.1 készülék és a mögötte álló rendszer műholdas helymeghatározás alapján rögzíti majd a határátlépéseket, illetve a fel- és lerakodások helyét úgy a járművekre, mint a járművezetőkre vonatkozóan. A hatóság ezeket az adatokat elemezve ellenőrizheti a szabályok betartását. Továbbá a DTCO 4.1 az iparban elsők között alkalmazza majd az európai Galileo helymeghatározó rendszer jeleit.

Emellett az új tachográf arra is képes lesz, hogy a jármű érzékelőiből származó tengelyterhelési adatokat az adott fuvareszköz digitális azonosítójával lássa el, majd kérésre továbbítsa ezeket a hatóság felé. Mindezt teljesen automatikusan és manipulációtól védve, ami leegyszerűsíti a fuvarozók dolgát is.

A DTCO 4.1 a flottamenedzsment-rendszereket is sok hasznos adattal kiszolgálja majd

Ezen adatok birtokában pedig már megvalósítható a járművek aktuális terhelésén alapuló útdíjfizetés is. A nagyobb terheléssel közlekedő gépkocsik jobban igénybe veszik az utakat, így igazságos, hogy több útdíjat fizessenek. A DTCO 4.1 ehhez is megfelelő műszaki támogatást nyújt.

Az okostachográf a haszonjárművek kulcsfontosságú adattovábbító központjává válhat

Sőt, hamarosan az útdíjfizetésre használt fedélzeti eszközök erdeje is eltűnhet a szélvédők mögül, ugyanis az új okostachográf az európai útdíjfizetési rendszerek összehangolásában is kulcsfontosságú szerepet játszhat. Ezenkívül a DTCO 4.1 a flottamenedzsment-rendszereket is számos adattal kiszolgálhatja. Továbbá megkönnyíti adatok átvitelét más rendszerekből a VDO TIS-Web Connect szoftverébe, amelyet sok vegyes flottát üzemeltető vállalkozás használ. Ez persze fordítva is működik, más platformok is könnyedén hozzájuthatnak majd például a járművezetőre és a járműre vonatkozó adatokhoz a menetíróból.

Mindez pedig nem is annyira a távoli jövő zenéje. Az új generációs tachográf már 2023. augusztus 1-jétől kötelező lesz minden újonnan forgalomba helyezett haszongépjárműben 3,5 tonna össztömeg felett. Majd 2024 végére minden nemzetközi forgalomban részt vevő, 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárműben ki kell cserélni az analóg és régebbi digitális menetírókat újakra! Az első generációs okostachográfokat 2025 augusztusáig kell frissíteni, az újonnan forgalomba helyezett, 2,5 és 3,5 tonna közötti össztömegű kishaszonjárműveket pedig 2026 júliusától kell új generációs menetíróval ellátni.  

Előző cikkGyengeségekből erősségek
Következő cikkApró győztes
Kisgyermekkorom óta rajongok a tehergépkocsikért, ezért már a gépészmérnöki tanulmányaim alatt örömmel elkezdtem írni a Rolling Tons magazinba. Azóta nem szűnő lelkesedéssel tesztelem a legújabb haszonjárműveket, közel két évtizeden át főszerkesztőként vezettem a nyomtatott kiadványt.