Hirdetés:

Autós újságíróként a Bauma építőipari kiállításra az óriási kerekekkel épített járművek és a szédítő felépítmények kavalkádja vonz. Legutóbb sem volt ez másképpen, de a Daimler Truck becsempészett egy új témakört.

Legplasztikusabban az elektromos betonmixer írja le ezt a fordulatot. A Mercedes-Benz eActros 300 és 400 modellek ismeretében, illetve a tisztán elektromos távolsági vontató bemutatkozása óta nincsenek kétségeink: a Mercedes-Benz készen áll a haszongépjármű-gyártás teljes spektrumában az átmenetre. A tisztán elektromos hajtás bevezetésére, még a speciális területeken, a különleges igények teljesítése kapcsán is. Csakhogy az akkumulátor, a töltés problematikája, komplexitása mellett belép egy új megoldandó feladat. A nehéz-tehergépkocsik bár sokszor valóban csak sima platós, esetleg dobozos járművek, de sok esetben a felépítményt mozgatni, billenteni, forgatni kell. Hogy nézne az ki, hogy ha a villanyos betonmixer dobját egy kis dízelmotor hajtaná meg, a szokásos zajjal és szagokkal fűszerezve?!

ZF eWorx elektromos mellékhajtás

A megoldás kívülről érkezik, de szoros együttműködésben. Például a ZF kooperáció mutatja meg, hogy a dolgok milyen jó irányt vehetnek, a korábbinál lényegesen egyszerűbben, hatékonyabban. Az eActros 300 az egyik mintaprojekt. Az e-PTO betűszó értelmezésével kell kezdenünk. Az Electric Power Take-off, azaz a mellékhajtásokat biztosító kompakt elektronikus egység oldja meg a gyártók gondját. A ZF az eWorX nevet adta ennek a szerkezetnek. Ebben egy villanymotor dolgozik, amely a jármű hajtó akkumulátorából veszi fel a szükséges áramot, és közvetlenül hajtja meg a hidraulikus rendszert, intelligens vezérléssel. Egy Meiller egykaros, horgos konténeremelő felépítménnyel szemléltették ezt a megoldást.

A felépítmény különböző funkciói az akkumulátorban tárolt energiából kiszolgálhatók az elektromos mellékhajtással

A mixer, ha lehet, még ennél bonyolultabb szerkezet, és itt még csak egy 8×4 kerékképletű prototípusnál tart a fejlesztés. Még terepes tesztek és egy kis finomhangolás vár rá, de hamarosan eljöhet a hangtalan betonszállítás – az építkezések közelében lakók nagy örömére. Milyen gyorsan változnak a dolgok, pár éve még elképzelhetetlen lett volna, konkrétan kinevették volna az erről álmodozót! Az első limitált széria darabjai Németországban már 2023 végén megjelennek. Az Arocs az alap, amelynek munkabírása, még a 4-5 tonnás akkucsomaggal terhelt működés mellett is kifogástalan. A Paul Group az egyik választott kooperációs társ, amely európai piacvezető a speciális felépítmények adaptálásában, gyártásában. Központi villanymotoros hajtással érkezik a jármű és számtalan felépítmény rendelhető a Passau-közeli gyárból. Münchenben a kiállításon a Liebherr által gyártott forgódobos szerkezet mutatkozott be, ez áll a legközelebb a sorozatgyártáshoz.

Mindegy, hogy hulladékgyűjtő vagy konténerszállító a felépítmény, megoldható a helyi károsanyag-kibocsátástól mentes működtetése

A Truck Innovation Award 2023 díjat elnyert eActros Long Haul távolsági szállításra tervezett nyerges vontató is készen áll az e-PTO fogadására, amely például a billencs félpótkocsik működtetését biztosítja.

Az eActros LongHaul egy elektromos mellékhajtással akár billencs félpótkocsit is vontathat

Az ember csak kapkodja a fejét ebben a gyorsan változó világban. A digitalizáció ezerrel pörög, és már meg sem lepődöm, hogy amikor a vezetőfülke nélküli, önvezető elektromos mixer lehetőségeiről kérdezünk, csak egy sokat sejtető mosoly a válasz. Ám ez már egy távolabbi jövőkép, egyelőre azért megmarad az Actros és az Arocs kényelmes vezetőfülkéje – a járművezetők e biztonságos munkahelye biztonságban van még egy ideig.