Hirdetés:

Merészelt nagy egyéniség lenni, mások utánozni sem merték, így a távolsági fuvarozás meghatározó figurájává, jelképévé vált. Éppen harminc éve választották meg az International Truck of the Year díjra a Renault Magnumot, hatása pedig egy egész évtizedet meghatározott.

Ez a nagymenő egy nagy menő: távolsági fuvarozásra tervezték, évente 200 ezer kilométeres futásteljesítményre, nehéz rakománnyal, kontinenst átszelő fuvarokra. Sok erős vetélytárs közé toppant be 1990-ben Marcello Gandini formatervező merészen újszerű koncepciójával – először meghökkentést keltett, aztán ámulatot. Volt a Renault Magnum, aztán az összes többi…

Harminc éve az autópályák meghatározó jelensége a Renault Magnum, már az első évtizedben több mint 50 ezer példány készült belőle

Élettér

Lényege, hogy a kamionos fuvarozás kulcsszereplőjét, a járművet nemcsak vezető, hanem abban élő, lakó sofőrt állította középpontba. Az addigi és az azóta megjelent járműveknek vezetőfülkéjük volt és van, ezét viszont vezetőháznak nevezhetjük. Padlóját nem domborítja fel középen motorsátor, sík az egész, mint egy szobáé. Alul található az alváz a motorral és tartozékaival, és fölébe helyeztek egy kocka alakú kabint, teljesen elszigetelve a mechanikától. Ettől sokkal csendesebb a belső tér, nagyobb a mozgásszabadság, a vezetőüléstől át lehet sétálni a pihenőfotelhez. Fénykorában kétméteres belmagassága, tágassága egészen különlegesnek számított.

Kívül közel sem ennyire drasztikus az evolúció, ám belül és a gépészet tekintetében is rengeteget változott a gyártás két évtizede alatt

Miért kellett ehhez merészség? Mert a kamionvásárlók, az egyjárműves vállalkozótól a nagy flottákig, elég konzervatív gondolkodásúak, nem szívesen költenek kísérletezésre, túlzottan avantgárd gépre. Megveszik majd ezt a többiektől merőben elütő típust? Ezúttal is a bátraké lett a szerencse, a Magnum a modern fuvarozó cég szimbólumává, reklámhordozójává lépett elő.

Persze gúnyolták is, csúfondárosan élcelődve: miről ismerhetők meg a határátkelő vámirodájában a magnumos kolléga papírjai? Fogsorának lenyomatáról! Miért? Mert az első kerék mögötti lépcsőtől kell vízszintesen átlépegetni az ajtóhoz, két kézzel kapaszkodva. A fuvarokmányokat csak ráharapva viheti magával…

Nomen est omen

A név sorsmeghatározó előjel, tartja az ókori mondás. A magnum szó latinul nagyot, valami hatalmas dolgot jelent, és ez tökéletesen illik e járműre. Névrokona például a Magnum revolver- és puskalőszer, a legkomolyabb Remington és Colt kézifegyverek tölténye. Ez a Vadnyugat kora óta férfiasan vagány jelképnek számít, vállalható az egybeesés. Az 1990-es bemutatókor nemcsak a Magnum megjelenése volt ugyanilyen meghökkentő, hanem rejtve maradó technikája is, például az első tárcsafék. Nem véletlen, hogy a zsűri egyből meg is szavazta az 1991-es International Truck of the Year (Év Tehergépkocsija) díj nyertesének. Ám akkoriban még csak AE szerepelt a típusjelzésben. A cég új nevével – Renault V.I. – együtt 1992-ben jöttek be az M betűvel kezdődő típusnevek, a Messenger, a Midliner és így tovább. Attól fogva hívják Magnumnak a zászlóshajót is. Négy évre rá megkapta az amerikai bulldogemblémás márka, az akkoriban a franciák leányvállalataként működő Mack híres-neves, 500–560 lóerős V8-as (!) motorját. Majd hamarosan modernizált fülkebelsőt is rajzoltak neki, így született az Integral kivitel. A harmadik típusfrissítés 2001-ben vette át a stafétabotot, külső és belső változtatásokkal. Új motorokkal, 2006-ban vezették be az Optidriver II, majd kisvártatva az Optidriver+ automatizált váltókat. Eddig is királynak érezte magát a pilóta? Igazán 2007-től érezhette uralkodónak magát, a négycsillagos Magnum Vega luxusberendezésében. Európa újból hódítani ment Amerikába, amikor 2009-ben a Magnum Route 66 különkiadás az Egyesült Államok emblematikus 66-os útján robogott el Chicagóból Los Angelesbe. Az utolsó jelentős fejlemény a jármű mozgási energiáját fogyasztáscsökkentésre kihasználó Optiroll kigurító funkció megjelenése volt 2011-ben.

Királyság

Az általam vezetett sokféle kiváló kamion közül a Renault Magnum egészen különleges élményt adott, igazolva tervezői szándékát. Sziklafalként előttem meredő oldalát megmászva (azért nem olyan vészes ám e mutatvány), levegős, tágas térbe jutok. Az íves műszerfal szinte körülölel. Mögöttem nem spártai priccs nyúlik el, hanem igazi ágy, csaknem két méter hosszú, jó széles, vastag matraccal. Berendezkedni könnyű, akármennyi enni-innivalót és egyéb cuccot hoztam magammal, aligha tudnám telepakolni a hűtőládát és a sok tárolót. De hogyan hoztam fel mindezt? Nem kutya-módra, a számban, hanem a nyitott ajtón, kosárlabdázó mozdulatokkal bedobálva, majd odabenn szépen elrendezve.

Összetéveszthetetlen, karakteres kockafülke, alatta az újabb generációk fogyasztáscsökkentő Optifuel hajtóműve

Elindulok. Hűha, micsoda látvány kinézni ezen a kirakatüvegnyi szélvédőn! Elsőre védtelenül érzem magam, mintha nem lenne előttem semmi, akárha repülő szőnyegen utaznék. Ám hamar megtanulom becsülni a hatalmas látószöget, fokozza biztonságérzetemet. Igaz, jobb oldalra, alulra nem látni, csak tükörből, városban ez izgalmas, de a többi kamionban sincs másképp. Menet közben alig hallom a motort és a gumikat, finoman ringat az alváz légrugózása, a fülke rugózott felfüggesztése és az ülés külön rugózása. Hogy ne süket csönd vegyen körül, bekapcsolom a rádiót, remekül érvényesül hangminősége. Pihenőben pedig elnyúlok a másik karosszékben, szétterítve olvashatom az újságot, elgémberedett tagjaimat tornagyakorlatokkal lazíthatom ki. Ez igen, az élet császára vagyok!

Finálé

Semmi sem tart örökké, a Lyon melletti Bourg-en-Bresse gyártóüzemben 2013. június 23-án legördült a futószalagról az utolsó Renault Magnum. E példány egy hűséges ügyfélé lett, az utolsó előtti pedig a Berliet kamionmúzeumba került. A gyártás megszüntetésének okairól persze nem szóltak, úgy hallottam, hogy a modern tömegcsökkentési célokat már nem tudták volna elérni a típus további csiszolásával. Közvetlen leszármazottja nincs, ez is mutatja kivételességét. Időközben fejlődött a konkurens vezetőfülkék élhetősége is, de a mechanikától függetlenített kabin azóta sem jelent meg. Azonban hatása egyértelműen tetten érhető az iparágban, hiszen megjelenését követően mindenki gőzerővel a sík padló megvalósításán és a térérzet tágításán dolgozott szakadatlanul. A Renault Trucks kínálatában a jóval konvencionálisabb stílusú T típus az utódja, amely a nyugdíjba küldött Magnum hagyományát folytatva 2015-ben kapta meg az International Truck of the Year kitüntetést. Egy történet véget ért, másik kezdődött el.