Hirdetés:

Nevéhez illően mesteri megújuláson esett át a Renault Master. Most bemutatott negyedik generációja ugyanis számos tekintetben példaértékű újításokat vonultat fel az alternatív hajtási megoldásoktól a digitalizáción át a raktér kialakításáig.

Jól mutatja a Renault Master sikerét, hogy 1980 óta a világ ötvennél is több országában több mint hárommillió példányban talált gazdára. Ezt a sikertörténetet kell folytatnia a negyedik generációnak, ezért a francia márka fejlesztői apait-anyait beleadtak a munkába. Íme, az eredmény!

A legapróbb részletekig teljesen új külső megjelenést szögletes formavilág uralja, mégis több mint húsz százalékkal javult a karosszéria légellenállási együtthatója, így a gyártó szerint jelenleg ez a legáramvonalasabb típus a kategóriájában. Ezt többek között a szélvédő erősebb döntésével, a hátul enyhén lejtő tetővonallal és keskenyedő oldalfalakkal, valamint az aerodinamikusabb külső tükrökkel érték el. Ennek köszönhetően az új Master szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként 39 grammal csökkent, az elektromos változatoknak pedig húsz százalékkal kisebb az energiafogyasztása.

Az új Master analóg és teljesen digitális műszerpanelt is kínál, a vezető felé fordított középkonzol tízcolos érintőképernyője viszont alapfelszerelés

Természetesen a fülke belsőtere is vadonatúj tervezésű. A műszerfal lágy S betűt formálva húzódik végig a szélvédő alatt, így a középkonzol enyhén a járművezető felé fordul. Alapfelszerelése a tízcolos érintőképernyő, a multifunkciós kormánykerék egyenesen a márka személyautóiból került át, az automatikus váltó karját pedig felköltöztették a kormányoszlopra. A tárolóhelyek együttes térfogata 135 liter, negyedével több, mint az előd esetében, ami szintén piacvezető értéknek számít. A középső üléstámla lehajtva asztalként szolgál, amelyen laptop is tárolható, valamint USB-C-csatlakozók és vezeték nélküli telefontöltés is rendelkezésre áll.

Jövőálló hajtásláncok

Az új Master az elérhető hajtásláncokat tekintve is élenjáró, hiszen dízelmotorokkal, tisztán elektromos hajtással és később hidrogénüzemű változatokban is készülhet, méghozzá ugyanazon a gyártósoron. A belső égésű motor mellett kitartó üzemeltetők 77, 96, 110 és 125 kilowattos (105, 130, 150 és 170 lóerős) dízelek közül választhatnak, amelyek a kifutó generációhoz képest átlagosan 1,5 literrel kevesebb gázolajat fogyasztanak száz kilométerenként. A kézi kapcsolású mellett egy új, kilencfokozatú automatikus sebességváltó is szerepel a kínálatban. Az elektromos modellek 96 vagy 105 kilowattos, egyaránt 300 newtonméter legnagyobb nyomatékú villanymotorral rendelhetők. A kisebb teljesítményű motorhoz 40 kilowattórás akkucsomag társul, ami 180 kilométer hatótávot biztosít, míg az erősebb változat 87 kilowattórás energiatárolót kap, így a WLTP szerint több mint 460 kilométert is megtehet egy feltöltéssel. Ez éppúgy rekordérték a villanyfurgonok szegmensében, mint a 3,5 tonna össztömeg mellett 1625 kilogramm hasznos teherbírás és a 2,5 tonnás vontatási kapacitás. Az akár 130 kilowattos egyenáramú töltéssel pedig fél óra alatt 229 kilométerre elegendő energiát szipkázhat magába az új Master. A 22 kilowattos fali töltővel négy órát vesz igénybe a teljes feltöltés. Mindemellett a típust hidrogénüzemű belső égésű motor és hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc befogadására is felkészítették a közeljövő igényeire gondolva.

Teljesen új a Master fékrendszere is. A rakománytömegtől függetlenül mindig egyforma pedálérzetet és ehhez tartozó fékhatást biztosít, feleannyi idő alatt működésbe lépteti az automatikus vészfékrendszert, valamint az elektromos változatok esetében nagyobb mértékű rekuperációra képes. Az új Master további különlegessége, hogy nem kevesebb mint húsz vezetéstámogató rendszert kínál. Ezek között a vontatmánystabilizáló és a sebességhatárok betartását segítő intelligens sebességszabályzó is megtalálható.

Csúcsra járatott digitalizáció

Persze a típus a kor elvárásainak megfelelően a digitális szolgáltatások terén is jelentősen előrelépett. Szériafelszerelése az OpenR Link multimédia-rendszer, amely vezeték nélküli telefontükrözést is kínál és a későbbiekben online frissíthető, illetve új funkciókkal bővíthető. Ráadásul a kishaszonjárművek piacán elsőként beépített Google-funkciókkal is rendelkezik, például Google Maps navigációval, Google Play alkalmazásáruházzal és Google Assistant hangvezérléssel, amellyel akár a jármű légkondicionálója is parancsszavakkal irányítható. Az OpenR Link tízcolos képernyőjén a Vivaldi internetböngésző is használható, így a személyzet ebédszünetben akár videókat is nézhet a YouTube-on. Míg az EasyPark alkalmazás segítségével a pontos parkolási díj is kényelmesen kifizethető az OpenR Link képernyőjén keresztül. Sőt, ez a multimédia-rendszer a felépítményezők által a saját berendezéseik vezérléséhez kifejlesztett alkalmazásokat is futtathatja, például tűzoltóautók vagy hűtős felhasználás esetén. A My Renault alkalmazás segítségével távolról is vezérelhetők a jármű különböző funkciói vagy ellenőrizhető a karbantartási terve. A Mobilize alkalmazásai pedig a hatékony flottamenedzselést támogatják. Az elektromos járművek optimális használatát külön funkciók segítik a fenti alkalmazásokon keresztül a töltőállomásokhoz igazodó útvonaltervezéstől a töltőre kapcsolt gépkocsi előfűtéséig.

Lenyűgöző méretek

Mindezek után még a raktér tájékán is tud újat mutatni a Master negyedik generációja. A furgonok akár 22 köbméteres raktérrel is elérhetők, 40 milliméterrel szélesebb az oldalajtók nyílása és 100 milliméterrel hosszabb a rakfelület az elődhöz képest. Így a Master dicsekedhet a kategória leghosszabb rakterével. Míg a kínálat túlsó végén a rövidebb tengelytávnak és az áttervezett első tengelynek köszönhetően 1,5 méterrel csökkent a fordulási kör átmérője a jobb manőverezhetőség érdekében. Az L2 modellek első-, az L3 kivitelek választhatóan első- vagy hátsó-, míg az L4-esek hátsókerék-hajtással készülnek. Az elektromos hajtású modellek fülkéjében, illetve rakterében elhelyezett csatlakozó aljzatokról laptopok vagy kisgépek is működtethetők, a felépítmények berendezései, például hűtőaggregátok vagy emelőhátfalak pedig közvetlenül az akkumulátorról is táplálhatók. Sőt, a kétirányú töltőn keresztül a járműből a hálózatba is visszatáplálható energia. A Renault Master újdonságait, különösen a kategóriájában élenjáró jellemzőit elnézve a francia gyártó fejlesztői valóban mestermunkát végeztek.

Renault kishaszonjárművek felépítményei: Átalakulóművészek
Technika

Renault kishaszonjárművek felépítményei: Átalakulóművészek

Több mint 12 millió embert kiszolgáló piacon jártunk, izgalmas felépítményeket láttunk. A húsok és sajtok tengerében, a soha nem látott zöldségek, gyümölcsök okozta döbbenet mellett is megakadt a szemünk a Renault kishaszonjárművek leleményes megoldásain.

Hyvia Master H2-Tech: Gombhoz a kabát
Teszt

Hyvia Master H2-Tech: Gombhoz a kabát

Adott egy már bizonyított üzemanyagcella, amelyet bele kellett préselni egy 13 éves típusba. Sajnos a méretre szabott és modern megoldásra még várni kell, ám a púpként a hátára akasztott csúcstechnikájú rendszer már most egy igazán izgalmas jövőt sejtet.

Környezetkímélő Renault-újdonságok: Tiszta üzemben
Bemutató

Környezetkímélő Renault-újdonságok: Tiszta üzemben

Elektromos haszonjárművei teljes arzenáljával vonult fel Hannoverben a Renault. A szakkiállítás egyik újdonságaként mutatkozott be a Trafic E-Tech Electric, de több változatában az elektromos és az üzemanyagcellás Master is feltűnt a standon.

A Renault kishaszonjárműves tervei: Elektromos terjeszkedés
Teszt

A Renault kishaszonjárműves tervei: Elektromos terjeszkedés

Letette a Renault annak az útnak az alapköveit, amelyen tovább haladva megőrizheti vezető szerepét az elektromos kishaszongépjárművek európai piacán. Megindult a Kangoo és a Master E-Tech sorozatgyártása, már van mit mutatni, van mit kipróbálni.

Itt elmondhatod a véleményedet!