Míg 2022-ben a legtöbb szegmens zsugorodott, tavaly mindegyik méret- és jármű-kategória gyarapodott, ami összességében 16 százalékos növekedést eredményezett! Ez igen szép eredmény úgy, hogy a 2023-as évet kemény infláció, egyre fokozódó nemzetközi helyzet és az ebből fakadó gazdasági bizonytalanság jellemezte.
Számszerűleg a kishaszonjárművek adják a teljes mennyiség 74 százalékát, itt az összesített tabellán a Ford, a Toyota és a Renault a dobogósok. A másik nagy kategória a 12 tonna feletti teherautók, amelyek a 21 százalékát adták a tavalyi forgalomba helyezéseknek. Itt a DAF az egymást követő 15. győzelmét ünnepelheti, őket szorosan követi a Volvo Trucks, harmadik helyre pedig a Scania dolgozta fel magát.
Majdnem visszamásztunk a 2020-as szintre a 2,5 tonnáig tartó legkisebbeknél, a 2019-es évnek azonban még mindig csak a 77 százalékáig tornáztuk fel a forgalomba helyezéseket. Szokás szerint a Ford uralja a terepet, ám ezúttal a legkisebb Transit, a Courier kifutó nemzedéke vitte el a házon belüli pálmát. A Dacia Spring Van képében új, kedvező árú elektromos csöppség jelent meg a kínálatban. A piac kezdi megkedvelni a Dokker, az egykori bajnok utódját, hiszen a Renault Express Van volt a legnépszerűbb típus. A Toyota Proace City és a Volkswagen Caddy is jelentős erősödéssel szorongatja a marokkói franciát. Míg a Kangoo modelleket elnyomja a házon belüli olcsóbb konkurencia, addig Mercedes-Benz és Nissan testvérei jelentős növekedést produkáltak.
2,5 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Alke ATX3 | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
Cenntro Logistar 100 | 19 (0,4) | 0 (0,0) |
Citroën | 429 (8,0) | 428 (9,8) |
C3 Van | 196 (3,7) | 304 (6,9) |
Berlingo | 233 (4,4) | 124 (2,8) |
Dacia | 179 (3,4) | 116 (2,7) |
Spring Van | 61 (1,1) | 0 (0,0) |
Duster Van | 118 (2,2) | 116 (2,7) |
Fiat Professional | 136 (2,6) | 494 (11,3) |
Panda Van | 15 (0,3) | 41 (0,9) |
Fiorino Van | 34 (0,6) | 90 (2,1) |
Doblò Cargo | 87 (1,6) | 363 (8,3) |
Ford | 820 (15,4) | 899 (20,5) |
Fiesta Van | 0 (0,0) | 53 (1,2) |
Transit Courier | 446 (8,4) | 341 (7,8) |
Transit Connect | 374 (7,0) | 505 (11,5) |
Goupil G4 | 11 (0,2) | 7 (0,2) |
Maxus eDeliver 3 | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Mercedes-Benz Citan | 301 (5,6) | 140 (3,2) |
Nissan | 66 (1,2) | 59 (1,3) |
Townstar | 66 (1,2) | 6 (0,1) |
e-NV200 | 0 (0,0) | 53 (1,0) |
Opel Combo | 460 (8,6) | 319 (7,3) |
Peugeot Partner | 339 (6,4) | 191 (4,4) |
Renault | 750 (14,1) | 400 (9,1) |
Express Van | 707 (13,3) | 373 (8,5) |
Kangoo Van | 43 (0,8) | 27 (0,6) |
Suzuki Jimny LCV | 386 (7,2) | 520 (11,9) |
Toyota | 757 (14,2) | 415 (9,5) |
Yaris Van | 77 (1,4) | 77 (1,8) |
Proace City | 680 (12,8) | 338 (7,7) |
Volkswagen Caddy | 677 (12,7) | 387 (8,8) |
Összesen | 5331 | 4377 |
+21,8% |
A nagyobb kicsiknél, azaz 3,5 tonnánál a 2021-es értéket sem értük még utol, nemhogy az utolsó boldog évet. Bár itt a legnépszerűbb márka továbbra is a Ford volt, a Hilux szárnyalásának köszönhetően a Toyota elhappolta előlük a legnépszerűbb típus trófeáját. A pickupok piaca amúgy is izgalmas, a generációváltás miatt eltűnt L200 és Navara helyére gyorsan befurakodott az új D-Max és az Amarok. A Stellantis teljes kishaszonjármű-palettája megújul idén, ami nagyon szükséges, mert több típus megzuhant tavaly. A Ducato a 2022-es mélyrepülés után magára találni látszik, ám már a láthatáron egy új kihívó – egy újabb ikertestvére, a Toyota Proace Max. Ahogyan a Proace City lenyomta az alapjául szolgáló francia típusokat, úgy a Sevel Sud gyár büszkesége is nagy népszerűségre számíthat majd japán emblémával. A kifutó Master megőrizte 2022-es erős pozícióját mindkét kategóriájában. Kíváncsian várjuk, az idei generációváltás miként hat az új Master elérhetőségére, népszerűségére.
2,51-3,5 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BYD ETP3 | 2 (0,0) | 4 (0,0) |
Cenntro | 18 (0,1) | 18 (0,1) |
Cenntro | 6 (0,0) | 0 (0,0) |
Logistar 200 | 4 (0,0) | 18 (0,1) |
Logistar 260 | 8 (0,1) | 0 (0,0) |
Citroën | 416 (2,7) | 608 (4,6) |
Jumpy | 93 (0,6) | 99 (0,7) |
Jumper | 323 (2,1) | 509 (3,8) |
Dongfeng DF6 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Egyéb | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Esagono Energia Gastone | 0 (0,0) | 3 (0,0) |
Fiat Professional | 1205 (7,8) | 565 (4,3) |
Scudo/Talento | 25 (0,2) | 94 (0,7) |
Ducato | 1180 (7,7) | 471 (3,5) |
Ford | 4233 (27,5) | 3844 (29,0) |
Ranger | 1882 (12,2) | 1551 (11,7) |
Transit Custom | 802 (5,2) | 779 (5,9) |
Transit | 1549 (10,0) | 1514 (11,4) |
Fuso Canter | 28 (0,2) | 23 (0,2) |
Goupil G6 | 5 (0,0) | 0 (0,0) |
Ineos Grenadier | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Isuzu | 495 (3,2) | 293 (2,2) |
D-Max | 479 (3,1) | 277 (2,1) |
N-sorozat | 16 (0,1) | 16 (0,1) |
IVECO Daily | 289 (1,9) | 328 (2,5) |
Jeep Gladiator | 19 (0,1) | 15 (0,1) |
Land Rover Defender | 8 (0,1) | 14 (0,1) |
LEVC VN5 | 1 (0,0) | 2 (0,0) |
MAN TGE | 101 (0,7) | 91 (0,7) |
Maxus eDeliver 9/EV80 | 0 (0,0) | 3 (0,0) |
Mercedes-Benz | 1052 (6,8) | 1140 (8,6) |
Vito | 170 (1,1) | 225 (1,7) |
Sprinter | 882 (5,7) | 915 (6,9) |
Nissan | 35 (0,2) | 58 (0,4) |
Navara | 0 (0,0) | 55 (0,4) |
Cabstar | 1 (0,0) | 2 (0,0) |
Interstar | 34 (0,2) | 1 (0,0) |
Nom | 31 (0,2) | 0 (0,0) |
Opel | 947 (6,1) | 623 (4,7) |
Vivaro | 366 (2,4) | 299 (2,3) |
Movano | 581 (3,8) | 324 (2,4) |
Paragan | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Peugeot | 437 (2,8) | 813 (6,1) |
Expert | 60 (0,4) | 93 (0,7) |
Boxer | 377 (2,4) | 720 (5,4) |
Piaggio Porter | 150 (1,0) | 54 (0,4) |
Renault (Trucks) | 2093 (13,6) | 2031 (15,3) |
Trafic | 318 (2,1) | 327 (2,5) |
Master | 1775 (11,5) | 1704 (12,8) |
Skywell D11 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
SsangYong Musso Grand | 179 (1,2) | 105 (0,8) |
Toyota | 2320 (15,0) | 1425 (10,7) |
Hilux | 2111 (13,7) | 1207 (9,1) |
Proace | 209 (1,4) | 218 (1,6) |
UAZ | 0 (0,0) | 19 (0,1) |
Up S.r.l. Q-Box Van | 3 (0,0) | 2 (0,0) |
Volkswagen | 1347 (8,7) | 922 (6,9) |
Amarok | 158 (1,0) | 0 (0,0) |
ID.Buzz Cargo | 33 (0,2) | 7 (0,1) |
T6.1 | 351 (2,3) | 391 (2,9) |
Crafter | 805 (5,2) | 524 (3,9) |
Összesen | 15418 | 13275 |
+16,1% |
Az öttonnások már többet adtak el, mint 2019-ben, itt a Sprinter egy nagy hajrával lenyomta a Renault kifutó nemzedékét. A 7,5 és a 12,0 tonnások jelentősen erősödtek az előző évhez képest. Nincs meglepetés 7,5 tonnánál, hiszen az IVECO Daily magabiztosan uralja a szegmenst. A 12 tonnás lélektani határnál pedig az MAN TGL újra magára talált a 2022-es visszaesés után.
3,51-5 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Dongfeng E-Star | 1 (0,7) | 0 (0,0) |
Ford Transit | 24 (16,8) | 7 (7,2) |
Foton Aumark | 1 (0,7) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz Sprinter | 68 (47,6) | 38 (39,2) |
Opel Movano | 0 (0,0) | 2 (2,1) |
Renault (Trucks) Master | 49 (34,3) | 47 (48,5) |
Volkswagen Crafter | 0 (0,0) | 3 (3,1) |
Összesen | 143 | 97 |
+47,4% |
5,01-7,5 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BYD ETM6 | 0 (0,0) | 1 (0,8) |
DAF LF | 2 (1,1) | 6 (4,6) |
Fuso Canter | 6 (3,3) | 4 (3,1) |
Hako Citymaster | 2 (1,1) | 0 (0,0) |
Isuzu N-sorozat | 14 (7,8) | 10 (7,7) |
IVECO | 124 (68,9) | 84 (64,6) |
Daily | 98 (54,4) | 62 (47,7) |
Eurocargo | 26 (14,4) | 22 (16,9) |
MAN | 6 (3,3) | 8 (6,2) |
TGE | 0 (0,0) | 3 (2,3) |
TGL | 6 (3,3) | 5 (3,8) |
Mercedes-Benz | 18 (10,0) | 9 (6,9) |
Sprinter | 11 (6,1) | 5 (3,8) |
Atego | 7 (3,9) | 4 (3,1) |
Nom | 8 (4,4) | 8 (6,2) |
Összesen | 180 | 130 |
+38,5% |
7,51-12 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
DAF LF | 21 (14,9) | 32 (35,2) |
IVECO Eurocargo | 19 (13,5) | 16 (17,6) |
MAN | 51 (36,2) | 19 (20,9) |
TGL | 49 (34,8) | 18 (19,8) |
TGM | 2 (1,4) | 1 (1,1) |
Mercedes-Benz Atego | 28 (19,9) | 12 (13,2) |
Renault Trucks D | 7 (5,0) | 6 (6,6) |
Volvo FL | 15 (10,6) | 6 (6,6) |
Összesen | 141 | 91 |
+54,9% |
Az igazán nagyoknál pedig az elmúlt két év jelentős erősödése után most ellaposodott a növekedési görbe. Szó szerint hajszálon múlt az elsőség! A DAF értékesítései a szélesebb körben jobban teljesítő termékkínálatnak köszönhetően múlták felül a Volvo Trucks számait, amelyekért szinte teljes mértékben csak az FH felel. A hollandoknál a korábbi prímás helyét a tágasabb fülkéjű XG vette át, ami nyilván minden járművezető számára pozitívum. A bemutatása óta rakétaként emelkedő Ford F-Max röppályája tavaly sajnálatos módon kettétört, ám legközelebbi konkurensét még így is felülmúlta közel tíz darabbal. A német mindenesek nagyot alkottak, erősödött az Arocs és megduplázta értékesítéseit a TGM és a TGS is. Az oroszlános márka ezzel picivel meg is haladta a pandémia előtti darabszámát. Bár már több mint fél évtizede bemutatkozott az L-széria, most végre értékesítettek is belőle hazánkban! De még ennél is nagyobb sikereket könyveltek el a svédek erőgépei, amelyek immár a márka értékesítéseinek 27 százalékát adják! A Scania jelentős növekedésének bizony a V8 az egyik motorja, ugyanis tavaly 200 darabbal több 16 literes fogyott, mint 2022-ben.
12,01 tonnától
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BMC Tuğra | 0 (0,0) | 3 (0,1) |
DAF | 1345 (22,9) | 1301 (24,2) |
LF | 15 (0,3) | 13 (0,2) |
CF | 54 (0,9) | 25 (0,5) |
XD/XDC | 10 (0,2) | 0 (0,0) |
XF | 317 (5,4) | 936 (17,4) |
XG | 878 (15,0) | 230 (4,3) |
XG+ | 71 (1,2) | 97 (1,8) |
Ford Trucks | 141 (2,4) | 296 (5,5) |
Cargo | 26 (0,4) | 23 (0,4) |
F-Max | 115 (2,0) | 273 (5,1) |
Grove GMK | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
IVECO | 148 (2,5) | 163 (3,0) |
Eurocargo | 14 (0,2) | 12 (0,2) |
X-Way | 9 (0,2) | 2 (0,0) |
T-Way | 19 (0,3) | 30 (0,6) |
S-Way | 106 (1,8) | 119 (2,2) |
Kamaz | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
Liebherr LTM | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
MAN | 650 (11,1) | 474 (8,8) |
TGM | 87 (1,5) | 34 (0,6) |
TGS | 119 (2,0) | 55 (1,0) |
TGX | 444 (7,6) | 385 (7,2) |
Mercedes-Benz | 733 (12,5) | 769 (14,3) |
Atego | 14 (0,2) | 19 (0,4) |
Unimog | 8 (0,1) | 20 (0,4) |
Econic | 0 (0,0) | 6 (0,1) |
Arocs | 119 (2,0) | 90 (1,7) |
Actros | 592 (10,1) | 634 (11,8) |
Renault Trucks | 645 (11,0) | 618 (11,5) |
D | 8 (0,1) | 14 (0,3) |
D Wide | 39 (0,7) | 35 (0,7) |
C | 17 (0,3) | 28 (0,5) |
K | 23 (0,4) | 19 (0,4) |
T | 558 (9,5) | 522 (9,7) |
RMMV HX | 7 (0,1) | 5 (0,1) |
Sany SAC600E | 3 (0,1) | 0 (0,0) |
Scania | 899 (15,3) | 539 (10,0) |
L-széria | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
P-széria | 29 (0,5) | 25 (0,5) |
G-széria | 41 (0,7) | 44 (0,8) |
R-széria | 495 (8,4) | 294 (5,5) |
S-széria | 332 (5,7) | 176 (3,3) |
Tatra T 158 | 3 (0,1) | 2 (0,0) |
Volvo Trucks | 1293 (22,0) | 1207 (22,4) |
FL | 3 (0,1) | 1 (0,0) |
FE | 4 (0,1) | 2 (0,0) |
FM/FMX | 36 (0,6) | 32 (0,6) |
FH/FH16 | 1250 (21,3) | 1172 (21,8) |
Összesen | 5868 | 5381 |
+9,1% |
Az autóbuszok esetében utolértük, sőt le is előztük a pandémia előtti utolsó évet. Ám érdekes módon nálunk a legerősebb év a 2021-es esztendő volt, amikor egy 366 darabos Volán-beszerzés „felborította” a rendet. Azt viszont meg kell jegyezni, hogy a vírus előtti időkben még léteztek turistabuszok, 2019-ben jó 80 ilyen jármű talált vevőre, most ennek egytizedét sem érte el a piac. Örömteli az Econell Next 18 csuklósokat viszontlátni a táblázatban is. A Lion’s City nem engedte el a legnépszerűbb típusnak járó kitüntetést, ám a Mercedes-Benz idén is megelőzte az MAN márkát. Ahogy az a jelentős tendergyőzelmeket követően lenni szokott, a Credobus pedig besöpörte az összesített elsőséget a két német gyártó előtt.
Autóbuszok
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BM Heros Adria | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
BYD K9UD | 48 (5,9) | 10 (1,4) |
Credobus | 247 (30,1) | 102 (14,6) |
Econell | 200 (24,4) | 0 (0,0) |
Econell Next | 47 (5,7) | 2 (0,3) |
Inovell | 0 (0,0) | 100 (14,3) |
Ford Transit | 13 (1,6) | 34 (4,9) |
Ikarus 120e | 2 (0,2) | 17 (2,4) |
Isuzu | 2 (0,2) | 3 (0,4) |
Novo/Novocity Life/Visigo | 2 (0,2) | 2 (0,2) |
Kendo | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
IVECO Bus | 25 (3,0) | 34 (4,9) |
Daily | 23 (2,8) | 16 (2,3) |
Crossway | 2 (0,2) | 18 (2,6) |
MAN | 167 (20,4) | 174 (24,9) |
TGE | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
TGM | 2 (0,2) | 4 (0,6) |
Lion’s City | 163 (19,9) | 168 (24,1) |
Lion’s Coach | 2 (0,2) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz | 225 (27,4) | 290 (41,5) |
Sprinter | 64 (7,8) | 13 (1,9) |
Conecto | 52 (6,3) | 144 (20,6) |
eCitaro | 8 (1,0) | 12 (1,7) |
Reform 500/501 LE | 41 (5,0) | 78 (11,2) |
Reform 600 IC | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Intouro | 59 (7,2) | 43 (6,2) |
Renault Master | 34 (4,1) | 27 (3,9) |
Setra | 5 (0,6) | 3 (0,4) |
MultiClass | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
ComfortClass | 5 (0,6) | 1 (0,1) |
TopClass | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
Skywell | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Temsa | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
VDL Futura | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Volvo Buses | 50 (6,1) | 2 (0,3) |
8900 | 50 (6,1) | 0 (0,0) |
9700/9900 | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
Összesen | 820 | 698 |
+17,5% |
Sajnos a jelentési adatok csak kevés esetben nyújtanak lehetőséget az elektromos járművek azonosítására. Legalább 150 villanymotoros kishaszonjárművet és közel 60 buszt látunk a típusnevek alapján, ám mindössze kettő darab középkategóriást és 11-et a nagyoknál. Az viszont örömteli, hogy számos új márka jelent meg a különböző kategóriákban egy-egy járművel, többségében eleve villanymotorosként – várjuk az e típusokkal való közelebbi találkozást!
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Mindösszesen | 27901 | 24049 |
+16,0% |
DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod
Kívülről egyetlen pici apró jelét mutatják annak, hogy megint vagy kilenc százalékkal takarékosabbá váltak a DAF XD, XF, XG és XG+ teherautói. Persze ehhez az is kell, hogy megrendeléskor ne mondjatok le az előnyöket biztosító felszerelésekről, valamint az, hogy használjad is azokat.
KiMAXolt újdonság
Rég volt már, amikor a Toyota ekkora méretű kishaszonjárművet kínált Magyarországon. Az új Proace Max nem finomkodik, rárúgja az ajtót a konkurenciára – teheti, mert mindene megvan ahhoz, hogy testvéreihez hasonló sikereket érjen el a nagyfiúk között.
Minibus Euro Test 2024 és Minibus of the Year 2025: Magyar versenyzővel Madridban
Első ízben indult egy magyar gyártó is a nagy európai minibuszteszten! A debreceni versenyző egyedüli dízelmotorosként az ára mellett egy másik nagy aduászt is tartogatott a tarsolyában.
Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni
Legendás nemcsak a pickupok között, hanem a járműgyártás egészét tekintve is a Toyota Hilux. Nagy teljesítményű dízelmotorral, automatikus váltóval és kényelmes belsővel kecsegtet, így jogosan merül fel a kérdés, hogy még mindig legyőzhetetlen?
Toyota Proace Van és Verso teszt: Így kell klónozni
Messze lekörözték ikertestvéreiket a hazai értékesítésekben a Toyota Proace Van és a Toyota Proace Verso modellek! A márka sikerének titkait elemző sorozatunkban ezúttal a közepes haszonjármű megújulásának részleteit vizsgáljuk meg közelebbről.
IAA Transportation 2024, 1. rész.: Sok kicsi sokra megy
Katasztrófaturisták itt láthatnak finoman fogalmazva is érdekes kezdeményezést Kínából, de legalább ugyanannyi lenyűgözően megdöbbentő újdonságot is ugyanonnan. Világpremierből, izgalmas koncepciókból is jutott az IAA Transportation 2024 kiállításra.