Hirdetés:

Kényelmesebb fülkével, már-már sportos kormányzással, valamint minden eddiginél szélesebb kínálattal igyekszik a típus piaci pozíciójához méltó utódlásról gondoskodni a Ford. Az első személyes tapasztalatok néhány gyermekbetegségtől eltekintve biztatók.

Kifutó nemzedéke kétszer nyerte el az International Van of the Year díjat. A közepes kishaszonjárművek között, azaz az „egytonnás” kategóriában hosszú évek óta piacvezető a Ford Transit Custom a kontinensen. Az új generáció tervezését a legkomolyabb csomagolástechnikát igénylő elektromos változattal kezdték – ugyanis minden eddiginél tágasabb a lehetőségek tárháza! A dízelmotoros is és a benzinmotoros hálózatról tölthető hibrid is elsőkerék-hajtású. Újdonságként az előbbihez már nem csak részlegesen önzáró differenciálzár rendelhető a vonóerő-átadás fokozására, hiszen a dízel akár 10 milliméterrel megemelt karosszériával és összkerékhajtással is elérhető. A kétliteres dízelmotor 81–125 kilowatt (110–170 lóerő) teljesítményű, hatfokozatú manuális és nyolcfokozatú automatikus váltó társítható hozzá. A 171 kilowatt rendszerteljesítményű hálózatról tölthető hibridben 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor dolgozik. A 11,8 kilowattóra nettó akkumulátorkapacitás 56 kilométer elméleti elektromos hatótávot biztosít. Az új akkumulátoros elektromos változat pedig hátsókerék-hajtású. A 100 vagy 160 kilowatt teljesítményű tisztán elektromosban 64 kilowattóra használható kapacitás rejtőzik a padló alatt. Akár 337 kilométert is megtehet a 125 kilowattos gyorstöltésre képes modell, amely alapáron hőszivattyús fűtést kap. A villamosított változatok akár 2,3 tonnát is vontathatnak, a dízelek pedig 2,8 tonnát. A raktér változattól függően 5,8-9,0 köbméteres, a maximális hossza 3,45 méter átrakónyílással, a legnagyobb terhelhetőség pedig 1350 kilogramm.

Teljesen új a platform, amelyre épül. Száz kilogrammal könnyebb, egyúttal 30 százalékkal merevebb, és a karosszéria légellenállása is 13 százalékkal csökkent. A tengelytávolság változattól függően akár 20 centiméterrel hosszabb az előrébb tolt első tengely jóvoltából. A kisebb kerékjárat, az alacsonyabb, sík padló megkönnyíti a beszállást és a fülkén belüli mozgást. Rendkívül könnyű és pontos a kormányzás, ez a kezelhetőség egyedülálló a kategóriában. Stabilan halad, nem billeg, mégis kényelmesen rugózik. Sajnos a dízelmotor hangja kicsit nyers. A manuális váltó esetében a korábbinál rövidebbre szabták a végáttételt. Ennek ellenére továbbra is inkább hosszúnak ítélhető, elődjéhez hasonlóan ez is jó fogyasztást ígér. Az automatikus váltó olyan kellemes utazási élményt nyújt, ami a csomagszállításban napi akár 200 megálló és 500 csomag mellett elengedhetetlen.

Ráadásul egy egyedi funkciót is lehetővé tesz! A kiszállítós üzemmód egyetlen érintéssel indítható az alapáron kínált központi képernyőn. Ha a vezető a váltót P állásba kapcsolja, akkor fut le a beállított program. A rendszer automatikusan aktiválja a rögzítőféket, leállítja a motort, felhúzza az ablakokat, aktiválja a vészvillogókat, majd bezárja az ajtókat távozás után. Az Európában eladott Transit modellek fele valamilyen átalakítást kap. Ennek megkönnyítésére a felépítményezők is programozhatnak az érintőképernyőre funkciógombokat, és ezeket több járműre is leküldhetik. Ez a megoldás elegánsabb is, hiszen nem szükséges utólag behúzott vezetékekkel és odaragasztott kezelőszervekkel elcsúfítani a belsőt.

Alapáron jár a sávtartó, a táblafelismerő, a távfénysegéd, az első és hátsó parkolószenzor, valamint a tolatókamera. Felárért többek között a holttérfigyelő ajtónyitáskori figyelmeztetéssel is bővíthető. A teljesen új elektromos és elektronikus hálózat kapcsán azért belefutottunk néhány kezdeti problémába. A menetpróba során két különböző járműben is a radar hibajelzését követően nem működött az adaptív sebességszabályozó. Ennél bajosabb, hogy ilyenkor a „mezei” sebességrögzítő sem funkcionált. A sebességkorlátozásra figyelmeztető rendszer nem túl toleráns, autópályán már 133 kilométer/óra tempónál csipog, hogy száguldunk. A táblafelismerő nem ismeri fel, hogy a kiegészítő táblán időintervallum is szerepel, csipog érvényességtől függetlenül. Az elektronikus rögzítőfék kapcsán kiírja a műszerfal, hogy a gomb megnyomásával oldható. Azonban az a menetpedál határozott lenyomására kiold magától. A navigációs rendszer sokszor nagyon nem azt mondja, mint amit a valóságban a táblára kiírva látunk, viszont például a sávnézete rendkívül hasznos. Jelzi, hogy a két jobb oldali sáv egyikében kell haladni vagy azt, hogy a közlekedési lámpánál kell befordulni.

Akinek esetleg a hajtáslánckínálat újdonságai nem lennének elegendőek, annak megnyugtató lehet, hogy a karosszériaváltozatok sora is gyarapodott. A paletta a lakóautó-alap mellett a MultiCab fedőnevű változattal bővült. A raktérbe egy L alakú válaszfalat raktak – a második sorban az utasoldalon egy kétszemélyes üléspadot találunk, míg a vezető mögött teljes hosszúságban pakolhatunk. Ez is egy olyan opció, amelyet az ügyfelek közvetlen visszajelzései alapján dolgoztak ki. Szintén az üzemeltetőket szolgálja a kategóriában még közel sem általánosnak tekinthető üzemidő-szerződés. A proaktív karbantartással, a célzott megelőző javításokkal csak tavaly 300 ezer leállási napot előztek meg és 138 millió eurót takarítottak meg a szerződött partnereknek. Az első találkozás alapján úgy tűnik, sikerült méltó utódot találni a kétszeres győztes első generációnak.

Ford Transit Custom 2.0 TDCi 320 L2H1 Trend: Megéri a pénzét!
Teszt

Ford Transit Custom 2.0 TDCi 320 L2H1 Trend: Megéri a pénzét!

Bő tíz esztendővel ezelőtt prezentálta második legnagyobb európai kishaszonjárművét a Ford. Megnéztük, mit tud kategóriája egyik legsikeresebb szereplője két év használatot követően. Bízhatunk benne, hozza még egykori formáját vagy önmaga árnyéka csupán?

Látni és látszani
Hírek

Látni és látszani

Zsúfolt útjainkat a kisebb karbantartások alkalmával sem lehet teljesen lezárni a forgalom elől. Ezért legtöbbször csupán egy forgalmi sáv tehermentesítésére van lehetőség, ahová a fokozott veszélynek kitett szakemberek járművükkel leparkolhatnak.

Ford Pro Electric SuperVan: Fürge furgon
Pihenőidő

Ford Pro Electric SuperVan: Fürge furgon

Negyedik – egyben legelső elektromos – generációjához érkezett a Ford haszonjárműnek álcázott versenyautó-tanulmánya. A Ford Pro Electric SuperVan sokkal erősebb, mint a három felmenője együtt, pedig azokat sem nevezhetjük kákabélű nyúlbélának!

Virtuális földrajzi kerítés: Automatizált alkalmazkodás
Technika

Virtuális földrajzi kerítés: Automatizált alkalmazkodás

Megkönnyíti a járművezetők munkáját, fokozza a közlekedés- és árubiztonságot, csökkenti a károsanyag-kibocsátást és a zajterhelést, valamint mérsékli az üzemelési költségeket. Dióhéjban ezt tudja a geofencing, magyarul virtuális földrajzi kerítés.

Ford E-Transit Custom: Zöldül a kék ovális
Bemutató

Ford E-Transit Custom: Zöldül a kék ovális

Lovak közé csap a Ford is a kishaszonjárművek villamosításában. A most beharangozott E-Transit Custom kisáruszállítót ugyanis hamarosan három további elektromos modell követi. A gyártó egyelőre szűken méri az információkat, de azok igen ígéretesek.

Érmek a biztonságért
Technika

Érmek a biztonságért

Továbbra is érdemes jól megfontolni a döntést, ha kishaszonjármű-vásárlás elött állunk. Meglehetősen vegyes eredményekkel zártak a versenyzők az Euro NCAP idei aktív biztonsági tesztjein is.

Itt elmondhatod a véleményedet!