Ahogy a krétás mancsú kétlábúaknak, úgy a négykerekűek számára is tartanak hegymászó versenyt. A Ford tavaly egy SuperVan 4.2 hiperfurgonnal állt rajthoz a legendás Pikes Peak felfutón, az ideire pedig egy szintén elektromos pickuppal készülnek.
Természetesen a Ford SuperVan 4.2 versenyautónak körülbelül annyi köze van egy utcai E-Transit kishaszonjárműhöz, mint a dakaros Tatra teherautónak a csővázas betonkeverőhöz. A három, 1050 kilowatt rendszerteljesítményű, hatfázisú villanymotorból kettő felel a hátsó, egy pedig az első tengely hajtásáért. A legfinomabban kifejezve is brutális forgatónyomatékhoz erősített féltengelyek dukálnak. A rekuperáció hatszáz kilowatt teljesítménnyel garantálja a lassítások hatékony energia-visszanyerését. Természetesen a versenyre való felkészítés nem maradt ennyiben, mivel a villanyfurgon jelentős tömeg-optimalizáción esett át az előző változata óta. Könnyítettek a futómű elemei és kovácsolt magnézium keréktárcsákon feszülnek a Pirelli P Zero gumiabroncsok. A szélvédő sem az egykori Salgótarjáni Síküveggyár terméke, hanem egyszerű plexi. A ritka, magashegyi levegő ellenére 240 kilométer/órás sebességnél a légterelőkkel felvértezett karosszéria közel kéttonnás leszorítóerőt generál. Ez szükséges is, hiszen nem babra megy a játék, ugyanis a felhőkhöz vezető versenyen 19,99 kilométeres távot kell teljesíteni, ezalatt illik mind a 156 kanyart tökéletes ívben bevenni. Ráadásul az évente egy alkalomra versenypályává nemesedő útszakasz átlagosan 7,2 százalékos emelkedéssel, 1440 méteres magasságot leküzdve éri el a célállomás 4302 méteres tengerszint feletti magasságát. A mostani, „aszfaltos” időket igazságtalan lenne a 2012 előtti eredményekkel összevetni, hiszen anno a hegyi felfutó szilárd útburkolatú és murvás szakaszokkal koptatta a versenyautók gumiabroncsait.
Közel sem 2023-ban járt első alkalommal kékoválos jármű a coloradói csúcsra vezető úton, hiszen már a legelső, 1916-os versenyen is felküzdötte magát egy Ford Model T, még ha a 28 perc, három másodperces idejével nem is sikerült nyernie. Azóta számos sportos Ford durálta neki magát az amerikaiak motorsporthegyének. A hétköznapokon egy átlagos amerikai háziasszony számára, habitustól függően, 1-3 órát vesz igénybe a hegymászás. A jelenlegi abszolút rekordtartó Romain Dumas nem szánt rá ennyi időt, neki 7 perc 57,148 másodperc alatt sikerült abszolválnia az Unlimited kategóriás, elektromos Volkswagen I.D. R versenyautó volánja mögött 2018-ban.
Így aztán a Ford is a szimpatikus, kétszeres Le Mans-győztes autóversenyzőt kérte fel, hogy szuperfurgonját felkergesse a felhők fölé. Nem is maradt el a siker, hiszen Pikes Peak Open kategóriában, a korábbi rekordnál harminc másodperccel gyorsabban, 8 perc 47,682 másodperc alatt sikerült a Ford SuperVan 4.2 csúcstámadása. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy minden futár ilyen furgonról álmodik! Az idei versenyre pedig egy az F-150 Lightning pickupot imitáló versenygéppel készülnek, így a csomagkihordók után a tehenészlegények álmaiba is igyekeznek majd beférkőzni!
Ford kishaszonjárművek: Fenntartható dinamizmus
Boldog időket élhetünk, hiszen már nem csak feketében guríthatunk haza egy-egy faküllőst, mint Henry Ford idejében. Sőt, a Model T típussal ellentétben némelyik kékoválost kiemelkedően sportos, teljesen elektromos vagy hibrid változatban is kérhetjük!
2019 Ford Transit Connect 220 1.5 TDCi L1 Trend: Bátorságpróba, gyáváknak
Elmondjuk, mekkora merészség szükséges egy ötesztendős, közel százötvenezer kilométert futott Ford Transit Connect kishaszonjármű vásárlásához? Semennyi! Tegyük félre előítéleteinket, hiszen idehaza is rálelhetünk az igazira!
Ford Transit Custom: Stabilan suhanó
Kényelmesebb fülkével, már-már sportos kormányzással, valamint minden eddiginél szélesebb kínálattal igyekszik a típus piaci pozíciójához méltó utódlásról gondoskodni a Ford. Az első személyes tapasztalatok néhány gyermekbetegségtől eltekintve biztatók.
Ford Transit Custom 2.0 TDCi 320 L2H1 Trend: Megéri a pénzét!
Bő tíz esztendővel ezelőtt prezentálta második legnagyobb európai kishaszonjárművét a Ford. Megnéztük, mit tud kategóriája egyik legsikeresebb szereplője két év használatot követően. Bízhatunk benne, hozza még egykori formáját vagy önmaga árnyéka csupán?
Látni és látszani
Zsúfolt útjainkat a kisebb karbantartások alkalmával sem lehet teljesen lezárni a forgalom elől. Ezért legtöbbször csupán egy forgalmi sáv tehermentesítésére van lehetőség, ahová a fokozott veszélynek kitett szakemberek járművükkel leparkolhatnak.
Ford Pro Electric SuperVan: Fürge furgon
Negyedik – egyben legelső elektromos – generációjához érkezett a Ford haszonjárműnek álcázott versenyautó-tanulmánya. A Ford Pro Electric SuperVan sokkal erősebb, mint a három felmenője együtt, pedig azokat sem nevezhetjük kákabélű nyúlbélának!