Hirdetés:

Egy évvel a bemutató előtt megnézhettük a VDL Futura következő generációját. Képeket nem készíthettünk, de mesélni szabad a benyomásokról.

Ha azt írom, hogy újdonságot jelentett a VDL Futura álcázómatricázással fedett prototípusa, akkor azzal a valóságnál jóval kevesebbet sugallunk. Olyannyira újdonság, hogy az International Bus & Coach of the Year zsűrije előtt még a vállalat azon munkatársai sem látták, akik nem közvetlenül a projekten dolgoznak.

Nagy múltú név ez a szakmában, az integrált felépítésű Bova Futura még 1982-ben debütált. A második generációja 2010 végén már VDL márkanévvel érkezett – rögtön a következő teszten el is nyerte az International Coach of the Year 2012 díjat. Mostanáig már több mint 4900 példányát értékesítették. Jelenleg a két hosszúságban elérhető emeletes busz mellett normál padlómagassággal három, magas padlószinttel pedig hat változat szerepel a jelenlegi kínálatban. Nagy valószínűséggel ennél kevesebb szereplőből áll majd a harmadik nemzedék. Az biztos, hogy a legnépszerűbb, a 12,9 méter hosszú kéttengelyes áll majd be a buszpályaudvarra először. Egyértelműen kijelentették, hogy nem akarnak minden igényt kiszolgálni, csak a kifizetődő variánsok élnek majd tovább.

Azt már tudjuk 400 kilogrammal könnyebb lesz elődjénél, és természetesen már az általános járműbiztonsági rendelet előírásainak is megfelel majd. Az első aláfutásgátló két különböző magasságban védi a kisebb járműveket, illetve szolgál energiaelnyelőként a nagyobb haszonjárművekkel szemben. A hagyományos tükrök mellett kamerás, digitális rendszert is kínál majd. Elsőként természetesen dízelmotorral debütál majd, nagy valószínűséggel a DAF MX-11 és MX-13 erőforrások nemrég bemutatott új, buszos alkalmazásokhoz szabott kiviteleivel. A dízelmotor hátulra, a megszokott helyére kerül. Nem zárták ki az elektromos, az üzemanyagcellás vagy a hidrogéntüzelésű belső égésűek későbbi megjelenését. Az már biztos, hogy akárcsak az új Citea esetében, az energiatárolókat itt is a padlóba integrálják, vagyis az akkumulátort és a hidrogéntartályokat nem a tetőben cipeli majd.

Nem a dízelmotor az egyetlen, amit ellestek a szintén falubeli DAF fegyvertárából. A kormányoszlop, a műszeregység és az ember-gép interfész is a teherautógyártó polcáról származik. A vezetőtértől hátrafelé pedig új utasüléseket ígérnek. A legérdekesebb megoldás az a teljesen új utastér-koncepció. Több funkcionális térre osztják ebben a belsőt, így a hagyományos ülésezés mellett szociális teret is kínál a barátok, családok közös utazási élményének fokozására. A dolgozni, pihenni vagy olvasni vágyókat pedig búraszerű gömbfotelekkel csábítják, amelyben elszeparálhatják magukat a többiektől. A második ajtó környéke is tartogat egy csavart: a lépcső nem egyenesen halad, hanem egy jobbra és balra fordulást kényszerít ki az utasokból. Ez két ülésnyi helyet elrabol, ám szusszanásnyi pihenőre is lehetőséget adó a fordulók jóvoltából kisebbek lehetnek a lépcsőfokok. Ez biztonságosabb, könnyebb, kényelmesebb az idős vagy nehezen mozgó utasok számára. Ráadásul a mellékhelyiségbe bejutást is megkönnyíti. Ahhoz már tényleg varázsgömb kellene, hogy megmondjuk, ezt a radikálisan új belsőteret csak a figyelemfelkeltésért lengették be vagy pedig valóban megjelenik majd sorozatgyártásban.

Toyota üzemanyagcellás újdonságok: Hidrogénhajtást mindenbe!
Zöld jövő

Toyota üzemanyagcellás újdonságok: Hidrogénhajtást mindenbe!

Eltökélten hisz a Toyota a hidrogénalapú társadalomban, amelynek motorja az üzemanyagcella. Íme, a világ legnagyobb autógyártójának legújabb eredményei az üzemanyagcellás járművek fejlesztése terén a pickuptól a nyerges vontatón át az autóbuszig.

Önműködő transzferjárat
Hírek

Önműködő transzferjárat

Teljesen elektromos, vezető nélküli ingajárati modult szeretne piacra dobni a Schaeffler és a VDL Groep. Ahogy manapság sokan, úgy ők is ebben látják a jövő lokális mobilitását.

Cellatársak
Hírek

Cellatársak

Üzemanyagcellás teherautókkal csökkenti ökológiai lábnyomát Európában a Toyota.

Akkumulátorcsere: Új életre hívták
Zöld jövő

Akkumulátorcsere: Új életre hívták

Míg a nehéz-teherautók még inkább a villanyos út elején járnak, addig az urbánus személyszállító haszonjárművek már sokat futottak e témában is. Az egyik első nagyszabású akkucsere-akció apropóján az újrahasznosítás döbbenetes számairól elmélkedünk.

VDL Citea: Sikergyanús innovációk
Bemutató

VDL Citea: Sikergyanús innovációk

Sorra érkeznek jelentős megrendelések az új VDL Citea buszra, amelyet kifejezetten elektromos hajtásúra tervezett a neves holland gyártó. Számos innovációjával tehát sikeresnek ígérkezik, így jó esélyekkel indulhat az International Bus of the Year címért is.

Itt elmondhatod a véleményedet!