Hirdetés:

Amerika után Európa is rendelkezik sorozatgyártású akkumulátoros nyerges vontatóval a távolsági fuvarozáshoz. Az eActros 600 modellek 500 kilométeres hatótávja már megnyitja a lehetőséget itt is a tisztán elektromos hajtásra való átállásban.

Hamburg közelében, egy autópálya melletti kamionos pihenőhely, üzemanyagtöltő komplexum a nagy esemény helyszíne. Már látszanak azok a „kútoszlopok” is, amelyekből korunk potenciálisan legtisztább üzemanyaga, az elektromos áram folyik. A helyszínválasztás nem véletlen, mert az elektromos átmenetben a járművek és az infrastruktúra fejlesztése kéz a kézben járnak, az egyik nélkül nincs a másik. S nagyon úgy tűnik, hogy a töltőhálózat van lemaradásban, ezért e kérdés jelentőségét a felszínen kell tartani! Hiába elérhetők a tisztán elektromos hajtású járművek, ha az egyébként gigászi energiaigényét kiszolgáló hálózat gyerekcipőben jár. Márpedig jelenleg ez a helyzet, még a fejlettebb régiókban is. Kezdetnek persze ott az „otthoni” – értsd telephelyi – töltés, de az biztosan nem elég a nemzetközi színtéren nagyobb távolságok megtételéhez. Még csak papíron léteznek azok a helyek, ahova egyszerre 20-50 kamion is beállhat egy félórás megawattos töltésre. Az már most borítékolható, hogy kezdetben csak a vontatók tudják majd ezt megtenni, azaz az esetek többségében szét kell majd akasztani. De ne szaladjunk ennyire előre…

A hatékonyság kulcsa

Egy biztos, a Mercedes-Benz Trucks nagyot lépett előre, bemutatta az eActros 600 modelleket. A külseje igencsak feltűnő a hatalmas csillaggal, de mi lapul a csillogás mögött? Talán a legfontosabb: a kifejezetten ehhez a járműcsaládhoz készült, három csomagban elhelyezett akkumulátorok. E tömbök darabonként körülbelül 1,5 tonnát nyomnak, és összesen 621 kilowattóra bruttó kapacitással rendelkeznek. A hasznos kapacitásuk 600 kilowattóra, innen a típusjelzés. Az akkumulátorok lítium-vas-foszfát (LFP) technológián alapulnak, és hosszú élettartam jellemzi őket. Az ígéret tíz év és legalább 1,2 millió kilométer. E mérföldkövek elérésekor is még mindig az eredeti kapacitás 80 százalékát tudják majd a telepek.

Az energiatárolók mellett a szintén házon belül fejlesztett, különösen hatékony elektromos hajtótengely teszi lehetővé az egy töltéssel elérhető 500 kilométeres hatótávolságot. Ha egy közbenső gyors töltéssel is kalkulálunk – a járművezetőnek egyébként is meg kell állnia a kötelező pihenőidőt kivenni –, akkor az eActros 600 akár 1000 kilométert is megtehet naponta. A vállalat szakemberei egyébként úgy kalkulálnak, hogy európai ügyfeleik napi távolsági útjainak mintegy 60 százaléka jellemzően rövidebb 500 kilométernél, így már most hatalmas a potenciál a járműben.

Egyelőre a 400 kilowattig terjedő CCS2 kombinált töltési lehetőség áll rendelkezésre, de az eActros 600 a megawattos töltést (MCS) teljesítményével is megbirkózik majd. Ez utóbbinak csak a közeljövőben jelenik meg az átfogó szabványa, de a már több gyártónál is látott „súlyos” töltőcsatlakozó és -aljzat kialakítása véglegesnek tekinthető. Már az idén rajtoló értékesítés kezdetétől megrendelhetik ehhez az előkészítést a vásárlók. Ennek az a jelentősége, hogy az akkumulátorok egy MCS-csatlakozóról körülbelül 30 perc alatt tölthetők fel 20-ról 80 százalékra, ami már egy belátható, a sofőr pihenőidejével is összevethető időtartam.

Hangtalanul falja a kilométereket

A jól bevált előrelátó hajtásláncvezérlés jelenléte a hagyományos változatokhoz képest lényegesen nagyobb mértékben járulhat hozzá a gazdaságos működtetéshez. A vezető ötféle vezetési mód közül válogathat, attól is függően, mennyire szereti az egypedálos vezetést. Azt már a tesztúton tapasztalom milyen brutális a lassulás a legerősebb visszatáplálási módban. Ugyanis az International Truck of the Year újságíró-szervezet tagjaiként különleges lehetőséget kaptunk. Ha nem is a volán mögött, de a jobb első ülésből figyelhettük meg egy körülbelül 30 kilométeres tesztúton, hogyan suhan az eActros 600. Elsőre semmi meglepőt nem tapasztalunk. A gyári tesztpilóta is azt mondja, hogy azért is szereti, mert minden olyan mint a „régi” fülkében, azaz nem kell semmi különlegeset megszoknia. Az elektromos meghajtásból adódó sajátosságok nem jelentenek kihívást, s ő ezentúl már csak elektromos vontatókkal szeretne dolgozni. Csendes, dinamikus, könnyen kezelhető – mindezeket látom, tapasztalom én is. Azt is megtudom, hogy az 500 kilométeres hatótáv inkább alsó határérték. A kísérleti időszaban megtett több ezer kilométer tapasztalatával állítja, hogy 530-550 kilométer könnyen elérhető. Akadt olyan kollégája is, aki a 600 kilométeres hatótávot is megközelítette.

Rányomja bélyegét?

A sorozatgyártás 2024 utolsó negyedévében indul, jelenleg egy mintegy ötven prototípusból álló flottát építenek, a vontatók egy részét az első kiválasztott ügyfelek üzemeltetői tesztre vehetik birtokba. Nem kertelnek, egy eActros 600 jelenlegi ára mintegy két és félszerese az azonos tudású dízelmotoros verziónak. Ugyan nehéz kiszámítani a piaci folyamatokat, de a Mercedes-Benz meggyőződése szerint ötéves távlatban, 600 ezer kilométer futással számolva még jövedelmezőbb is lehet hagyományos testvérénél. Ezt a nyugati országokban kínált kedvező energiaárak és a tervezett, a szén-dioxid-kibocsátáson alapuló útdíjak figyelembevételével számolták ki. Természetesen minden elektromos jármű szén-dioxid-lábnyoma nagymértékben függ a felhasznált villamosenergia származásától. A jelenlegi európai energiamix mellett az eActros 600 már most körülbelül 40 százalékos megtakarítást ér el egy hasonló dízelmotoros Actros modellhez képest. Azonban a töltéshez csak megújuló energiaforrásokat használva a jármű tízéves életciklusa alatt 80 százalékkal csökkenhető a szénlábnyoma egy dízelhez képest!

2017 Mercedes-Benz Actros 1842 GigaSpace: Gigantikus tér
Teszt

2017 Mercedes-Benz Actros 1842 GigaSpace: Gigantikus tér

Akárcsak az örökölt étkészlet, ez is éveken át szolgálhat még egy kis suvickolás után. Tágas fülke lapul a használt háromágú csillag mögött, így akár nemzetközisként is megállhatja a helyét vagy másodkézből származó fényűző belföldezőssé válhat.

Kis lábon élni érdemes!
Motorsport

Kis lábon élni érdemes!

Nem aprózzák el! Hatalmas adag bioüzemanyaggal csökkentette az üde környezeten trappoló, szén-dioxid-szagú lábnyomát a Mercedes-AMG Petronas F1 Team versenyistálló.