Hirdetés:

Bár a KRESZ mindenki számára előírja a napi ellenőrzéseket, ezt sokan csak ajánlásnak tartják. Azonban a haszonjárművek esetében emberéletek múlhatnak egy időben fel nem ismert műszaki hibán. Segítség vagy újabb nyűg, ha digitalizálják a reggeli rutint?

Nem nehéz kitalálni, hogy miért is szükséges az indulás előtti ellenőrzés a haszonjárműveknél. Egy defekt nyomán akár az egész szerelvény lángokba borulhat, a hibás fék negyven tonna mozgási és rombolási energiáját szabadíthatja rá a világra, egy felvágott ponyva pedig akár embercsempészési vádak elé is állíthatja a vezetőt. Ezek a problémák sok esetben könnyen megelőzhetőek a kellő odafigyeléssel és előrelátással. Ezt szolgálja a jármű indulás előtti átnézése, és nem egy cég már digitális ellenőrzőlistát is kínál ehhez.

Az MAN Driver App alkalmazás aktuális verziója végigvezeti a felhasználót lépésről lépésre az egész járművön. Így egészen biztos, hogy semmi sem marad ellenőrizetlenül indulás előtt. Egyértelműen az a célja ezzel a gyártónak, hogy csökkentse a műszaki hibából vagy emberi mulasztásból adódó balesetek számát. Az alkalmazás fejlesztése során az MAN nemcsak a saját trénereivel, hanem ügyfelekkel és egy biztosítószövetséggel is együtt dolgozott a lehető legjobb funkcionalitás elérésére.

Hibát rögzíteni egyszerű, hiszen előre meghatározott hibaleírásokat is tartalmaz az alkalmazás

Az ellenőrzés első lépéseként a vezető beazonosítja az aktuális járművet. Ezt megteheti a jármű-azonosító szám (VIN) segítségével – egyszerűen okostelefonnal beolvasva – vagy kiválaszthatja a listából a járművet, ha azt már korábban regisztrálták. Külön figyelmesség, hogy a pótkocsit is felvehetjük a rendszerbe. A kezdő lépés után az alkalmazás megjeleníti az ellenőrizendők listáját, részletes leírást ad arról, hogy mit és milyen módon kell megvizsgálni. Tizenhat különböző nyelven használható az alkalmazás. Az előre megadott problémaleírások jóvoltából a hibát beviheti angolul a felhasználó, míg a diszpécsere már akár németül is fogadhatja a beérkező üzenetet. Ezzel is sokat hozzátettek a különböző anyanyelvű munkatársak kommunikációjának megkönnyítéséhez.

A flottamenedzserek közvetlenül az MAN szervizhálózatának is elküldhetik a bejelentett meghibásodásokat, így a javítási munkálatok is sokkal gyorsabban kezdődhetnek el és fejeződhetnek be. A járművezető bejelentkezés nélkül is elvégezheti a szükséges ellenőrzéseket, ám ahhoz, hogy minden funkciót kihasználjon, mint például a flottakezelőnek történő hibajelentések beküldése, szükséges egy fedélzeti egység, valamint egy RIO felhasználói profil. A Rio Box telematikai átjáró 2017 óta minden MAN teherautóban alaptartozék.

Szinte azonos alkalmazást indított el a Continental is, ami megkülönbözteti őket, hogy márkafüggetlenül használható az utóbbi applikáció. Nagy előnyének tűnik, hogy a jármű releváns pontjain elhelyezhető NFC-címkék is társíthatók hozzá. A jármű szemléjekor ezeket is be kell olvasni, ezek alapján az alkalmazás méri az időt, amely alatt a vezető körbejárta a járművét. Ezzel kiküszöbölhető a felületesség vagy az alkalmazás egyszerű végigkattintgatása is. Hatósági ellenőrzéskor az archivált ellenőrzőlapokkal könnyedén igazolható a szabályszerű munkavégzés és közlekedés. A Continental megoldásának további vonzó ígérete, hogy rugalmasan a különböző országok és cégek folyamataihoz igazíthatók a feladatlisták.

Bár elsőre frusztrálónak tűnhet az egyre fokozódó ellenőrzés, végső soron mindenki javát szolgálja, ha átlátható és visszakövethető módon, egységesen rögzítik és tárolják ezen információkat, valamint a munkahelyi viták és kihágások is kiküszöbölhetők. Várhatóan más gyártók is hamarosan megjelennek hasonló szolgáltatási platformokkal és eszközökkel – a folyamatok digitális rögzítése számtalan helyen bizonyította már létjogosultságát. Izgatottan várom, hogy milyen funkciókkal licitálnak majd egymásra a következő belépők.

A Scania újdonságai: A fenntarthatóság jegyében
Bemutató

A Scania újdonságai: A fenntarthatóság jegyében

Többek között az immár távolsági fülkével is kínált két új teljesítményszinttel bővítette akkumulátorhajtású modelljeinek palettáját a Scania. A márka a gázüzemű motorjai és összeköttetési megoldásai terén is tartogat újdonságokat.

Ford Pro szolgáltatások: Dimenziós ugrás a jövőbe
Háttér

Ford Pro szolgáltatások: Dimenziós ugrás a jövőbe

Tisztán elektromos hajtásának, kompromisszumok nélküli használati értékének és a Ford Pro integrált szolgáltatás-ökoszisztémájának köszönhetően a Ford E-Transit vásárlói még hatékonyabban végezhetik munkájukat.

Elektromos töltőszolgáltatások: Elektronkanna
Zöld jövő

Elektromos töltőszolgáltatások: Elektronkanna

Bár láttunk már próbálkozásokat a lemerült villanyjárművek mobil aggregátokkal töltésére, a sárga angyal helyett érdemesebb megelőzni a nem kívánt leállást. Avagy mobilalkalmazással és józan ésszel legyőzhetjük a hatótávparát.

Virtuális tréner
Technika

Virtuális tréner

Olyan utólagosan beépíthető vezetéstámogató rendszert kínál kis- és nagyhaszonjárművekbe az angol Hypermile cég, amely akár 10,8 százalékkal is csökkentheti a tüzelőanyag-fogyasztást.

Nissan Leaf e+ 62 kWh: Egy pedál mind felett
Teszt

Nissan Leaf e+ 62 kWh: Egy pedál mind felett

Örökérvényű kérdés, hogy hányszor lehet büntetlenül elénekelni egy refrént. Hasonlóan alapvető dilemma, hogy egyetlen jellemzőre fel lehet-e húzni egy egész tesztet, leírható-e egyetlen funkcióval egy jármű. A rövid válasz: igen.