Hirdetés:

Évente 10-15 autóbuszt megment itthon a pusztító lángoktól a Fogmaker tűzoltórendszere. Döntő részben a belső égésű motor környékén kap valami lángra, ez ellen hatékonyan véd több mint 2500 hazai buszt a svéd megoldás.

Csak Londonban évi 15-20 busz gyullad ki, Németországban évente nagyságrendileg 400 az elmúlt évek-évtizedek statisztikái alapján. Az Amerikai Egyesült Államokban naponta legalább egy iskolabuszban ütik fel fejüket lángnyelvek. Svédországban az ezredfordulót követő években a forgalomban lévő buszok közel egy százalékába kóstoltak bele a vörös ördögök. A hazai hírekben is rendre találkozunk ilyen, a kattintásvadász címekből élők szájába sült galambként repülő esetekkel. Egy 50-100 utast szállító, lángoló busz költői túlzás nélkül is félelmetes, döbbenetes és ijesztő – garantált, hogy megrázó képek következnek.

Nagyon hasonló eredményeket hoz az incidensek elemzése a vizsgált országtól és alkalmazástól függetlenül. A tűzesetek kétharmada-háromnegyede a motortérben keletkezik, másik gyakori forrás a kerekek és a futómű környéke. Rendkívül ötletes megoldás erre a problémára a Fogmaker rendszere, ami lényegében egy rajtra váró sportolóhoz hasonlítható. Az érzékelője valójában egy, a motortérben körbefutó vékony műanyagcső, az ebben a körben uralkodó 24 bar nyomás tartja féken a rendszert. Amikor a tűz hatására megolvad ez a cső, elszökik belőle a nyomás és kiszabadul a palackból az oltóanyag. Nitrogén hajtógáz gondoskodik arról, hogy ezt a rajtjelet érzékelve haladéktalanul elinduljon tüzet oltani a víz. Azt a szórófejek rendkívül finom – az emberi hajszál átmérőjének felével megegyező méretű – szemcsékre porlasztva juttatják be a védett térbe. A 110 bar nyomás jóvoltából vízködként megjelenő anyag az égés magas hőmérséklete miatt intenzív párolgásba kezd. Talán még az intenzív sem elég szemléletes jelző: egyetlen liter vízből 1700 liter vízpára keletkezik ilyenkor! Ez szinte azonnal elfojtja a tüzet és lefogja a mérgező füstgázt, majd gyorsan és drasztikusan hűti a teret, tíz másodperc alatt 870 Celsius-fokról 140 alá csökken a hőmérséklet. Egyúttal hatékonyan kiszorítja az égéshez elengedhetetlen oxigént a térből. Az oltóanyag döntő többsége víz, ám három százalék filmképző anyagot is tartalmaz. A tűzoltók által is alkalmazott vizes filmképző hab finom réteget képez a felületeken, elzárva ezzel az éghető anyagot az oxigéntől.

Az oltóanyag mennyiségétől függően 50-100 másodperc a teljes oltási idő, ez a tartós hűtés az a hatás, amely még az elektromos buszok utasai számára is életmentő lehet. Sajnos a lítiumion-akkumulátorok minden tűzesetét ezzel sem lehet teljesen megfogni, ám a gyors elfojtással és hűtéssel értékes másodpercek nyerhetők a fedélzet elhagyásához. Ráadásul az elektromos járművek tüzeinek 50-60 százaléka nem is az akkuban kezdődik, így ez a rendszer megakadályozhatja, hogy a máshol keletkezett tűz átterjedjen az akkumulátorra.

Világszerte már több mint 200 ezer Fogmaker rendszer üzemel, idehaza pedig több mint 2500, ebből bő ezret a svéd cég hazai képviselete, a J&J (PSV) Kft. épített már be. Az importőr a gyártó legmagasabb minősítésével rendelkezik, vagyis nemcsak telepíti, hanem szükség esetén megtervezi a beépítést, sőt a rendszerrel kapcsolatos oktatást is elvégezheti. A BKV alacsonypadlós flottájának számtalan különböző típusába került ilyen védelem magyar tervezés nyomán. A hazai buszgyártók is használják, így a debreceni Mercedes-Benz Reform buszok farában és a komáromi BYD villanybuszok akkumulátorai környékén is megtalálhatjuk a Fogmaker rendszerét.

Egy tűzeset nemcsak az autóbuszok esetében vezethet rendkívül gyorsan hatalmas károkhoz. A veszélyes árukat – különösen a robbanás- vagy tűzveszélyes anyagokat – szállító tehergépjárművek az egyik ilyen csoport. De a tikkasztó nyári forróságban a vastagon fekvő száraz szárakat összegyűjtő bálázó szíjhajtásainak meghibásodása is gyorsan a tűz martalékává tehet gépet és akár sok hektárnyi földterületet is. Szíjakból és tárcsákból a kombájn is bővelkedik, annak tűzesetekor nemcsak a szalmának, hanem a termésnek is annyi.

Renault Master menetpróba: Remek példa
Teszt

Renault Master menetpróba: Remek példa

Fél emberöltőnyit élt velünk a Renault Master előző nemzedéke, ez alatt a világ rengeteget változott. Alapjaiban megújulva viszi tovább elődei praktikumát, és a jól ismert, bevált dízelmotorok mellett végre valós villanymotoros alternatívát kínál.

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek
Teszt

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek

Legutóbbi bajnokunk most alacsonybelépésű elővárosiként próbált szerencsét. Bár hátul elférne egy „rendes” híd is, megőrizte a belvárosiak portáltengelyét, és a normál padlószint alá sem zsúfoltak be több akkut. Tud akkor bármi újat mutatni?

Téli tűzkő
Hírek

Téli tűzkő

Egész évben optimális tapadást biztosítanak az enyhe téli időjárásra optimalizált Firestone Roadhawk Winter Steer kormányzott, valamint hajtott tengelyekre szánt Roadhawk Winter Drive gumiabroncsok.

Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló
Teszt

Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló

Zwickauból, a Trabant szülővárosából származik. Mégsem kell bele negyvenes keveréket kotyvasztanunk, hiszen nem kétütemű, hanem elektromos. Sőt, a kékes füstöt eregető, harsány hengerpár helyett két villanymotor lesi hangtalanul talpunk rezdüléseit.

B-ON Pelkan: Futurisztikus varázsdoboz négy keréken
Zöld jövő

B-ON Pelkan: Futurisztikus varázsdoboz négy keréken

Íme, a német postások egyedi elektromos kishaszonjárművének szellemi utódja, a B-ON Pelkan. Raktérkialakítása igazi úttörőnek számít, ugyanis a gyártó saját fejlesztésű, intelligens csomagadagolója hihetetlen időmegtakarítást eredményez használójának.

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Háttér

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve

Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.

Itt elmondhatod a véleményedet!