Két igen kemény, járvánnyal terhes év után geopolitikai feszültségek raktak újabb kerékvetőt a haszonjárművek és üzemeltetőik elé. Egy nagy flottakezelőnél kérdezősködtünk az aktuális kihívásokról és kiutakról.
Újabb szintre emelte a már korábban is az állandóan változó körülményekkel nehezített életű üzemeltetők feladatát a kialakult helyzet. Korábbi cikkeinkben már több oldalról, különböző érintettek megkérdezésével jártuk körül az újabbnál újabb kihívásokat – most egy tartós bérlettel foglalkozó nagy flottakezelőhöz fordultunk válaszokért. Kérdéseinkre Halmos Zsolt, az MHC Mobility Magyarország haszongépjárműves üzletágának vezetője felelt. A mobilitásszolgáltató kínálatában az elektromos kétkerekűektől a nyerges szerelvényekig minden szerepel.
Rolling Tons: Milyen rövid és hosszú távú intézkedéseket foganatosítottak az új járművek hiányának áthidalására?
Halmos Zsolt: „Ügyfeleink helyett előre tervezünk, a megváltozott szállítási határidőket figyelembe véve proaktívan és velük közösen megkezdjük a lejáró járművek cseréjét. Emellett folyamatosan rendelünk készletre a legjobb ár-érték arányú, valamint az üzemeltetési költségek és a kényelem szempontjából egyaránt kiemelkedő modelleket szinte minden kategóriában. A tartós bérletre kínált flottánk mellett a rövid távra elérhető állományunkat kétszeresére növeltük, így mindig akad egy-egy szabad autó áthidalásként.”
RT: Elfogadható megoldást jelent-e a specifikáció módosítása, például egyes funkciók elhagyása és esetleges későbbi beépítése?
HZs: „A vállalatok mobilitásának megőrzése mindennél fontosabb, így az egy-két hiányzó extra – legyen szó a csiphiány miatt elmaradó gyári rádióról, esetleg a jobb oldali légrúgós ülésről – jelentette kellemetlenségen az ügyfelek hamar túllendülnek, mivel szükség esetén biztosítunk alternatívát. Ugyanis a másik megoldás az újrarendelés lenne, további egy év várakozással és 20-30 százalékkal drágábban. Sőt, mivel a járműgyártás továbbra sem talált magára, az sem garantálható, hogy az újra megrendelt termék valóban úgy érkezne meg, ahogy kértük. Ám például az álló helyzeti klímaberendezés utólagos beépítése a haszongépjárművek esetén bevett gyakorlat, csökkentve a kezdeti költségeket és a szállítási időt.”
RT: Az új járművek reális alternatíváját jelenthetik a használt vagy a bérelt járművek is?
HZs: „A használt járművek szintén megdrágultak az új autók hiánya miatt, így igazából hasonlóan drága a beszerzésük – viszont több az üzemeltetési kockázat a nem mindig ismert előéletből adódóan. A bérlés lehet alternatíva, hiszen itt komplett megoldást vásárol az ügyfél. Jól kiválasztott szolgáltatáscsomag esetén a legtöbb kockázattal szemben fedezet védi, és a szolgáltató intézi a szükséges feladatokat.”
RT: Gazdaságosan kitolható a járművek tervezett futásteljesítménye? Ha igen, ehhez milyen szervizszolgáltatások vagy pénzügyi megoldások szükségesek?
HZs: „Igen, véleményem és tapasztalataink alapján bővíthető a futásteljesítmény. Nálunk minden járműnek ismert a szerviztörténete és az adott típus várható üzemeltetési életútja. Minden eszközről e két adathalmaz alapján döntünk: megéri-e tovább futtatni, és ha igen, akkor meddig. A megfelelő karbantartásra nagy hangsúlyt fektetünk, így a járművek életciklusának meghosszabbításához nem szükségesek extra szervizszolgáltatások vagy pénzügyi megoldások.”
RT: Milyen egyéb kihívásokkal kell most szembenézni az üzemeltetőknek, amelyekre a tartós bérlet megoldást jelent?
HZs: „Az MHC Mobility által biztosított tartós bérleti szolgáltatáscsomag három fő lábon áll. A finanszírozás, az üzemeltetés és az érdekképviselet kiemelkedő előnyt jelentenek bérlőink számára. Most, amikor egyre drágábbak a járművek, a bérlés egyik legnagyobb előnye a tőke és a cash flow kímélése. Nem a felhasználó fektet be több millió vagy több tízmillió forintot a járműbe, hanem mi. A bérlőnek így havi szinten csak egy moderált költsége keletkezik az egyszeri, megterhelő beruházás és a havi üzemeltetési kockázat helyett. Az így megmaradó tőkéjét pedig tevékenységére, illetve termelékenységének, nyereségességének javítására fordíthatja – ráadásul a bérlet nyújtotta kényelem és nyugalom mellett.”