Minden elképzelést felülír a tehergépkocsi-vezető munkahelyéről az MAN CitE tanulmányjármű, amelyet a 2018-as IAA haszonjármű-kiállítás közönsége csodálhatott meg. A 15 tonnás, elektromos áruterítő koncepciójának középpontjában az ergonómia áll.
Hirdetés:

Ahogy egyre többen élnek városokban, nő az elosztófuvarozás volumene, ugyanakkor jó lenne csökkenteni a vele járó környezetterhelést. Erre az igényre reagálva hozta ki, mindössze 18 hónapos fejlesztőmunka után, CitE koncepciójárművét az MAN, gondolva a gépkocsivezetők munkakörülményeinek javítására is.

 -

A képernyőn a navigátor térképe vagy az energiaáramlás ábrája is megjelenhet

Kényelmes fülke

Elképzelem, hogy én vagyok a pilóta. Nem a forgalom oldaláról, hanem a járda felől nyitom ki a tolóajtót, amely szűk helyen is teljesen feltárul. A fülkébe felmászás helyett simán belépek, hiszen csak egyetlen lépcsőfokra van a talajtól a 350 milliméter magas sík padló, és odabenn kényelmesen átsétálok az automatikusan felhajló kísérőülés előtt a vezetőhelyre. Mennyi tornamutatványt spórolok meg ma, sok címzettet felkeresve! Máris belopta magát a szívembe a CitE.

Menet közben is az ergonómia mesterének bizonyul a jármű. A tájékoztató kijelző digitálisan mutat minden információt, minden kapcsoló és kezelőszerv kézre esik, akárcsak a többféle rakodóhely, köztük az italhűtő. Mivel irodaként is szolgál a fülke, van benne csíptetős írólap és nagy tetőpolc, ahol egyebek között jól elférnek a dokumentumok. Az ajtózsebek két darab másfél literes palackot fogadnak. Éjszaka sem kell tapogatózni, mert világítással látták el a tárolókat.

 -

Így könnyű! – csomagkézbesítő járműként is helyt áll a CitE

Természetesen nem hiányzik egy univerzális okostelefon-, illetve táblagép-tartó a műszerfalról. A céges mobileszközt úgy lehet integrálni a járműbe, hogy kiszolgálja és a vállalati rendszerhez illessze a logisztikai és flottakezelési feladatokat, például digitális menetlevelet jelenítsen meg.

Különösen nehéz jól megoldani egy áruterítő klímaberendezését, mert a rendszeres ajtónyitogatástól télen elillan, nyáron bejön a meleg – márpedig a hűtés nemkívánatos energiaveszteség egy elektromos járműben. A MAN CitE tervezői ezért redukálták a légkondicionálást, és a vezetőülésre összpontosítottak. Annak felülete kánikulában szellőztetéssel viszi el a testmeleget és a verejtéket, zimankóban pedig közvetlenül melengeti a pilótát. Ezt kormánykerék-fűtés egészíti ki.

 -

Gombnyomásra nyílik a tolóajtó, aztán csak be kell sétálni rajta

Tükör helyett kamerák

Városi forgalomban döntő biztonsági tényező a jó kilátás, például bekanyarodáskor észre kell venni a kerékpárosokat és gyalogosokat. Az alacsonyan ülő gépkocsivezető könnyen létesíthet szemkontaktust velük a mélyen lenyúló ablakokon át. Annak érdekében, hogy szemmel tarthassa a magasban elhelyezett jelzőlámpákat és táblákat, magasra is nyúlik a szélvédő. Azt, hogy mi történik a jármű körül, 360 fokos madártávlati kép árulja el, amely a központi kijelzőn látható, akárcsak a navigációs és a szórakoztató berendezés sokféle információja. A tolatást, manőverezést könnyíti meg a holtteret kiküszöbölő, tükörhelyettesítő, kétoldali kamerarendszer. Képük éjjel-nappal egyaránt nagy felbontással és jó minőségben, a vezető közvetlen látóterében jelenik meg, fölöslegessé téve az egyszerű-, a nagy látószögű- és a rámpatükröt. Nincs többé aggodalom, hogy nekitolat valaminek az ember.

 -

Tükrök helyett kamerák szolgálják a hátra- és körbepillantást

Elektromos hajtáslánc

Az MAN teljesen elhagyta a CitE koncepciójárműből az egyre inkább Fekete Péternek számító dízelmotort. Éppen ennek köszönhető a vezetőfülke alacsony padlószintje! A központi elhelyezésű villanymotor a márka eMobility-építőszekrényéből származik. A lítiumion-akkumulátortelep az alváz alatt függ, és „legalább” száz kilométeres hatótávot biztosít, ami általában elegendő egy városi áruterítőnek. Teljes mértékben burkolt alváz fokozza a többi közlekedő biztonságát, és védi az akkukat baleseti kártól.

Újszerűsége ellenére nagyon ügyeltek a tervezők, hogy a CitE alkalmas legyen valamennyi szokásos felépítmény hordozására, de elsődleges feladatként kis üzletek áruellátását jelölték meg, hűtés nélküli dobozos raktérrel. A fülke konstrukciója lehetővé teszi az átlépést a hátsó részbe.

Nem elég elektromosnak lenni, annak is kell látszani! A MAN CitE ezért a Continental külön hozzá tervezett, speciális dizájnabroncsain (igen, ilyen is van már…) gördül. Az e.MotionPro gumi megkülönböztető sajátsága az egyedi profilminta és az oldalfal, illetve a profilárkok feltűnő, kék csíkja. Mindez jól illik a jármű általános megjelenéséhez.

 -

Jó a szemkontaktus gyalogosokkal, munkatársakkal

Felgyorsított tervezés Nemcsak maga az MAN CitE innovatív, hanem a módszer is, amellyel létrehozták. Normál körülmények között öt évig tart egy teljesen új jármű kifejlesztése, az első vázlatoktól az elkészülésig. Most viszont csak másfél év állt az alkotók rendelkezésére… Így hát nem a konstruálással kezdték a munkát, hanem egy teljesen új, interdiszciplináris fejlesztési eljárás kigondolásával. A megoldás egy fejlett szoftver alkalmazása és a bürokratikus akadályok lebontása. Olyan csapatot állítottak fel, amelyben összefonódó funkciókkal, flexibilisen és dinamikusan dolgozhattak, sűrűn beszámolva egymásnak a dolgok állásáról. Ennek köszönhető, hogy a 2018-as hannoveri IAA kiállítás közönsége előtt menetkészen pompázhatott a jövőbemutató teherszállító. Ha megfelelő lesz iránta az érdeklődés, elképzelhető további járművek előállítása is a CitE alapján. A gépkocsivezetők és a városlakók bizonyára igennel szavaznának rá!

 -

Mindenféle szokásos felépítményt hordozhat a jármű, főképp hűtés nélkülieket