Pelikán József gátőr világához hasonlóan a haszonjárműveknél is elengedhetetlen a közvetlen környezet állandó, fáradtságot nem tűrő, éber pásztázása! A Mercedes-Benz is ennek jegyében fejleszti, teszteli a vezetéstámogató rendszereit.
Intenzív tesztelésen kell bizonyságot tenniük képességeikről a Daimler Truck új és továbbfejlesztett vezetéstámogató rendszereinek a wörthi fejlesztési- és tesztközpontban (EVZ). Azon belül is elsősorban azoknak az asszisztensrendszereknek, amelyek 2024 áprilisától kötelező alapfelszereltségként bekerülnek a teherautókba és felszállnak az autóbuszokra.
Biztonsági pionír
Járművei biztonságára mindig jelentős hangsúlyt fektetett a Mercedes-Benz. Talán elég, ha a zseniális Barényi Bélára gondolunk, akinek irányírása alatt az ötvenes évektől a legelsők között kezdtek a töréstesztekhez. Azonban a hetvenes évektől még magasabb fokozatba kapcsolt a csillagos márka. Nem csupán több vezetéstámogató és biztonságtechnikai rendszer fejlesztése köthető a nevükhöz, ezekkel gyakran jóval hamarabb felvértezték járműveiket, mint amit a törvényi előírások megköveteltek.
Komplex forgalmi helyzetek tesztelésére is lehetőséget biztosít a Daimler Truck wörthi tesztközpontja
Ezúttal sincs ez máshogy, hiszen az Active Brake Assist 6 (ABA) automatikus vészfékrendszer, a Frontguard Assist akadályészlelő rendszer, a holtteret hírből sem ismerő és a sávváltásokat segítő Active Sideguard Assist 2 (ASGA) kanyarodási asszisztens, a kettes szintű önvezetésre képes Active Drive Assist 3 (ADA), valamint a közlekedési táblákat a jármű sebességével összevető Traffic Sign Assist rendszerek bizonyos paramétereikben máris meghaladják az általános járműbiztonsági rendelet (General Safety Regulation, GSR) érvényes és közeljövőre előirányzott előírásait.
Szemed a pályán!
Minden bizonnyal nem kell ecsetelni, hogy nem csupán a legrégebbi autómárkánál, hanem a kevésbé fajsúlyos gyártóknál sem mehetnek sorozatgyártásba olyan vezetéstámogató rendszerek, amelyeket nem vetettek alapos vizsgálatok alá. A tesztek jelentős részét a Wörth am Rheinben elterülő EVZ központban végzik. Ezúttal az Actros, Arocs, eActros, Atego és a Mercedes-Benz, valamint Setra autóbuszok mellett olyan speciális teherautók is terítékre kerültek a világ legnagyobb teherautó-gyártójához tartozó tesztcentrumban, mint az Econic és az Unimog. Azonban téved, aki azt gondolja, hogy a Daimler Truck gyorsan összehozott egy pár napos próbatételt, majd jóllakott óvodásként dölyfösen hátradőlt fapados székecskéjében. Ugyanis világszerte több mint hatvan tesztjárművük szeli az utakat. A Daimler Truck haszonjárművei Finnországban, Spanyolországban, Japánban, valamint az oregoni Madras tesztpályáin is egész évben aktívan szorgoskodnak. Csupán 2020 és 2023 között ötmillió, asszisztensrendszereket vizsgáló kilométert futottak.
A való világgal ellentétben a wörthi tesztpályán gyakorlatilag bármilyen forgalmi szituáció drámai következmények nélkül, többször is megismételhető. Márpedig a finomhangolás az egyik legfontosabb alapfeltétele a hatékony vezetéstámogató rendszerek fejlesztésének. További fontos faktor, hogy a járműveket a világ számos pontján jellemző útfelületeken tehetik próbára. Hiszen a wörthi EVZ arra is lehetőséget biztosít, hogy az európain kívül dél-amerikai, dél-koreai, sőt afrikai flaszteren teszteljék a delikvenseket. Természetesen továbbra is elengedhetetlenek a biztonságos közúti próbák. Ilyenkor értelemszerűen nem életveszélyes helyzeteket idéznek elő, hanem elsősorban olyan adatokat gyűjtenek, amiket később ki tudnak elemzeni. Ezeket a forgalmi helyzeteket aztán a tesztpályán is le tudják modellezni. Azonban a Daimler Truck munkatársai például a sarkköri tesztekre menet sem csupán a tiszta mellékhelyiségekkel felvértezett pihenőhelyeket fürkészték, hanem a járművek vezetéstámogató rendszereit is próbára tették. Az ilyen, országhatárokon átívelő tesztutak során mindig jelentős kérdés, hogy az asszisztensrendszerek „idegen” környezetben hogyan boldogulnak a közlekedési táblákkal, útjelekkel, valamint a digitális térképek adataival.
Tesztsofőr kíséri figyelemmel a vezetéstámogató rendszer működését, valamint határait
Kétszázhetven fokos fúziós technológia
Rendben, de nem hideg az egy kicsit? Dehogy, hiszen ezúttal nem a csillagok működését modellező erőművekre gondolunk! Sokkal inkább azokra a jármű két oldalán, elöl és hátul, vagyis gyakorlatilag a négy sarkán elhelyezkedő rövid hatótávolságú, valamint az elöl középen csücsülő, messzire látó radarszenzorokra és a szélvédőre szerelt multifunkciós kamerára, amelyek együtt egy 270 fokos „képet” alkotva pásztázzák a jármű közvetlen és távoli környezetét. A tesztelt rendszerek szíve az az új, korábbiaknál hússzor gyorsabb adatfeldolgozást lehetővé tevő elektronikai platform, ami képletesen egybeolvasztja – fuzionálja – a radarok és kamerák adatait.
Díszes járműpaletta vizsgázott a wörthi próbapályán

Preventív akkumulátorcsere
Azzal talán nem mondunk nagy újdonságot, hogy a tél első hidegebb napjaiban hirtelen megnő a gépjármű-akkumulátorok iránti kereslet a forgalmazóknál. A szükség nagy úr, mégis érdemes odafigyelni, hogy jól válasszunk!

a Mercedes-Benz Actros L ProCabin hazai premierje: Szélvágó
Lefalazták a homlokát, beburkolták még a kerekeiket is! A Pappas Auto Magyarország Kft. és az ITE Bus & Truck Kft. közös rendezvényén jártunk, ugyanis megérkezett hazánkba is a Mercedes-Benz Actros L ProCabin.

Ikarus 350.02: Légiforgalmi utaskísérő
Nemzeti buszgyártónk és nemzeti légitársaságunk neve, látványa sokak szívét megdobogtatja. Ebben a gördülő csodában egymásra talált az Ikarus és a Malév, és szerencsére így azok is megtapasztalhatják ezt, akik annak idején lemaradtak erről az élményről.

Rába S22.217-6.2-003: Vasorrú Rába
Ha csak annyit hallottunk volna róla, hogy vasorrú és bogi, rögtön arra asszociálhatnánk, hogy mai kisfilmünk főszereplője Boglárka, a kerékerdei illetőségű, seprűnyélen táncoló boszorkány. Erről szó sincs, hiszen továbbra is haszonjárművekről mesélünk!

Volkswagen Crafter teszt: Megéri cserélni?
Alaposan megújult a Volkswagen Crafter. Az újdonságok sorában digitális műszeregységet, új fedélzeti információs és szórakoztató rendszert és gazdag biztonsági arzenált is találunk. Mit jelent mindez a mindennapokban, megéri lecserélni?

Tatra T158 Phoenix: Lengőtengelyes csőmester
Kevés haszonjárműgyártó élte túl a keleti blokkban a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa, röviden KGST, összeomlását.