Harminc méternél is hosszabb, hetven tonna össztömegű, két félpótkocsiból álló óriást tesztel a SEAT és a Sesé logisztikai vállalat. A Scania R 580 által vontatott kísérleti szerelvény már több tesztet is sikerrel teljesített.
Hirdetés:

Két, egyenként 13,6 méter hosszú félpótkocsit kapcsoltak össze egy dollyval, ezeket pedig egy Scania R 580 nyerges vontató húzza. Ez Európa leghosszabb, 31,7 méteres rendszeres munkát végző közúti járműszerelvénye. A SEAT spanyol autógyártó és logisztikai partnere, a Sesé kísérleti alanyának megengedett össztömege hetven tonna. Számos előnyt kínál ez a megoldás, a legnyilvánvalóbbak ezek közül a környezeti és a gazdasági pozitívumok. A nagyobb terhelhetőség jóvoltából akár húsz százalékkal csökkenthető a tonnakilométerre vetített károsanyag-kibocsátás. A költségeket huszonöt százalékkal sikerült lefaragni az eddigi tesztek során – a hagyományos nyerges szerelvényekhez képest. Ráadásul a közlekedésbiztonság javításának is hatékony eszközeivé válhatnak: pontosan fele annyi elég a 31,7 méteres szerelvényekből, mint a jelenleg maximálisan megengedett hosszúságú járművekből.

 -

Európa egyik leghosszabb közúti járműszerelvénye

Mindemellett további előnye, hogy szabványos félpótkocsikból áll, így jól alkalmazható az intermodális szállítási megoldásokban is. A 13,6 méteres félpótkocsik tehervonatokra is átrakhatók, majd egy kevésbé engedékeny országban két vontató elviheti azokat a célhoz. Ráadásul a két teljes méretű félpótkocsi maximálisan kihasználja a vasúti pótkocsiszállító vagonokban rendelkezésre álló helyet. Éppen ezért választották a spanyol márka Martorell városában található gyára és a Zaragoza, e vízi, légi és közúti közlekedési csomópont, közötti szakaszt a tesztekhez.

Nem ez az első kezdeményezése a spanyol autógyártónak a különleges hosszúságú szerelvények terén, már két éve napi üzemben használnak 25,25 méter hosszú járműveket. Eddig ezek számítottak a spanyol utak királyainak, a most tesztelt jármű azonban még ezen is túltesz. Ez az „új” kombináció már az európai moduláris rendszer megalkotóinak fejében is megszületett annak idején – az EMS lehetséges és logikus továbbfejlesztéseként. A 31,7 méter hosszú, A-dupla elnevezésű szerelvényt a Scania saját fuvarvállalata, a Scania Transport Laboratory is sikerrel alkalmazza 2015 óta. A két nagyjából 73 tonna össztömegű A-dupla naponta közel 600 kilométert teljesít Södertälje és Malmö között. A Scania holland gyárát kiszolgáló járat e szakaszán 25 százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztást és szén-dioxid-kibocsátást értek el az extra hosszú járművekkel.

 -

Akár negyedével csökkentheti a tüzelőanyag-költségeket