Hirdetés:

Hurricane erőforrással, valamint hibrid és elektromos változattal indítja csatába Ram 1500 pickupját a Stellantis az idei esztendőben. Sajnos ezentúl V8-as hangokat csupán az 1228 wattos Klipsch Reference Premiere hangrendszer membránjaitól várhatunk.

Néha, amikor senki sem látja, mindkét szemem sír, hogy a Ram 1500 pickupokból is nyugdíjazták a félgömb alakú égéstérrel felvértezett, kultikus státusznak örvendő V8-as Hemi erőforrásokat. Tudom, a zöldség, hatékonyság és világmegmentés felé haladunk, ami pozitív és elengedhetetlen, de azért hiányozni fog a jellegzetes, erőtől duzzadó, maszkulin rotyogása. A helyét az új háromliteres, sorhatos, kettős turbófeltöltéses Hurricane motorcsalád veszi át, ami két teljesítményszinttel gazdagítja a 2025-ös modellévre datált Ram 1500 pickupot. Valójában nem teljesen új ez a család, hiszen 2022-ben mutatkozott be a Jeep Grand Wagoneer szabadidő-autóban.

Hibrid, valamint teljesen elektromos változat egészíti ki a Ram 1500 ötödik generációjának benzinmotoros kínálatát. Jól látható a hibrid Ramcharger alvázának hossztartói közé rögzített akkumulátorcsomag

Ciklon, mégsem szőke

A sima, 313 kilowattos (426 lóerő) Hurricane alapmotor 636 newtonméter forgatónyomatékot, a növelt teljesítményű High Output (H/O) változat pedig 403 kilowattot (548 lóerő) és 706 newtonmétert csikar ki a főtengely végén. Utóbbi az idei esztendő második felében érkezik. A Hurricane és a továbbra is szorgoskodó, 3,6 literes V6-os, atmoszferikus Pentastar erőforrások tekintélyes forgatónyomatékát egy nyolcfokozatú TorqueFlite automatikus sebességváltó igyekszik beosztani. A fokozatok száma nem véletlen mutat hasonlóságot a nagy német fogaskerékgyár gyártmányával. Valójában a saját márkanév alatt egy ZF 8HP sebességváltót köszönthetünk. Ezek után nem meglepő, hogy az új Ram 1500 a bő egytonnás terhelhetőség mellett még egy 5253 kilogrammos pótkocsival is vígan elboldogul. Ez nagyságrendileg 900 kilogrammal elmarad a két legnépszerűbb amerikai platós vontatási képességétől.

Amennyiben gyorsan fel szeretnénk ismerni a hibrid vagy a villanyos változatot, számoljuk meg a keréktárcsák tőcsavarjait és ne adjuk nyolcnál alább! A hétköznapi hajtásláncok mellé csupán hat jár. A teljesen egyedi homlokfallal felvértezett elektromos változat év végén érkezik

Dicséretes, hogy a károsanyag-kibocsátás csökkentése és a teljesítmény növelése okán belenyúlt a fizika varázskalapjába a Stellantis. Hiszen a kis méretű, lelkesebben felpörgő turbófeltöltők egyenként három henger hatékony lélegeztetéséért felelnek. Lapátjaik keze alá dolgozik a 350 bar nyomással működő tüzelőanyag-befecskendező rendszer is. A még hatékonyabb hurrikánhoz a hőcserélő közegként folyadékot alkalmazó töltőlevegő-hűtő, valamint a hengerfalak kopásálló, súrlódáscsökkentő bevonata is hozzájárul. Ámde semmit sem érne a nyers erő, ha nem lenne, ami útra vigye. Ezért az új, még robusztusabb hátsó merevtengely nyitott, részlegesen vagy igény esetén százszázalékosan zárható differenciálművel áll a folyamatos haladás és a flaszterre rajzolt, párhuzamos fekete csíkok szolgálatába. Mifelénk szinte ismeretlen a kishaszonjárművek és a pickupok világában a hajtásláncok olyan mértékű konfigurálhatósága, hogy választani lehessen a differenciálművek áttételén. Nos, a Ram 1500 esetén három, 3,21, 3,55 vagy 3,92:1 áttétel közül dönthetjük el, hogy melyik a számukra legmegfelelőbb. Elöl sincs sok változás, hiszen továbbra is kettős keresztlengőkaros felfüggesztés teszi komfortossá és precízen irányíthatóvá a Ram megújult pickupját. Az opcionálisan elérhető légrugózás viszont nemcsak a beszállást és autópálya-tempó mellett optimálisabb légellenállást, hanem két fokozatával a terepjárást is jelentősen elősegíti. Már startvonalhoz állt a teljesen elektromos Ram 1500 REV, valamint a soros hibrid rendszerrel felvértezett Ram 1500 Ramcharger is, amelyek 2024 vége felé gördülnek hangtalanul a szalonok kirakatába.

Melósnak öltözve is meggyőző az új Ram 1500. Ezentúl a Hemi nyolchengeresek helyett a „sorhatos” Hurricane vagy a szerényebb teljesítményű V6-os Pentastar erőforrások közül választhatunk. Súlyos pótkocsik vontatásakor a „sima” Ram 1500 némileg elmarad a kategória csúcsragadozóitól, a hálózatról is tölthető hibrid Ram 1500 Ramcharger viszont egyértelműen az élmezőnybe tartozik

Gördülő generátor

Aki túlságosan elavultnak véli a csupán belső égésű erőforrással animált platósokat és valami korszerűbbre vágyik, annak tökéletes választást jelenthet a soros hibrid rendszerrel felvértezett Ram 1500 Ramcharger. Az alapvetően egyértelműen takarékosabb habitusú változatot padlógázas gyorsításkor a 494 kilowatt rendszerteljesítményű első és hátsó villanymotorok valósággal katapultálják. Az üresen is tekintélyes tömegű platósnak álló helyzetből csupán 4,4 másodpercre van szüksége a hatvan mérföldes sebességre való gyorsuláshoz! Mindazonáltal a 834 newtonméteres forgatónyomaték rendszeresen próbára teszi az ülések háttámláját, valamint testünk lágy részeit. Az 1190 kilogrammos terhelhetőség és a legfeljebb 6350 kilogrammos pótkocsi vontatásának lehetősége jól jellemzi ezt a villanymozdonyokra jellemző őserőt – és ezek bizony már a kategória élvonalát jelentő értékek. A 3,6 literes, V-elrendezésű, hathengeres benzinmotornak nincs közvetlen kapcsolata a jármű kerekeivel. Egyetlen feladata annak a 130 kilowattos generátornak a hajtása, ami a villanymotorok mellett a 92 kilowattórás, folyadékhűtésű akkumulátorok élelmezéséért is felel. Azonban akár tiszta lappal, vagyis teli tarisznyával is útnak indulhatunk. Ilyenkor a 400 voltos rendszer legfeljebb 175 kilowatt teljesítményű hálózati gyorstöltésre biztosít lehetőséget. A Ramcharger egyik legnagyobb érdekessége, hogy nem csupán a sarki építkezés elektromos szerszámait láthatjuk el a platón elhelyezett 7,2 kilowattos panel jóvoltából. Szükség esetén a töltőcsatlakozón keresztül akár egy lakóház áramigényét is fedezheti például egy természeti katasztrófát követő első káoszos napokban.

Az új Ram 1500 is folytatja a pickupok megszokott hagyományait, így kérhető csupán hátsókerék-hajtással vagy akár összkerékhajtással is

Keleti kényelem, nyugati komfort

Természetesen a külső és belső is megszépült, miközben új vagy a korábbiaknál éberebb vezetéstámogató rendszerek költöztek a Ram 1500 fedélzetére. A kettes szintű önvezető rendszernél magasabb L2+ szint azt is lehetővé teszi, hogy az arra kijelölt utakon levegyük kezeinket a kormánykerékről. A digitális belső visszapillantó tükör a pótkocsik vontatását is megkönnyíti. A LED-fényszóró pedig nappali világosságot varázsol a Ram 1500 előtti útszakaszra. Eközben Cziffra György zseniális tolmácsolásában élvezhetjük Szergej Rahmanyinov II. zongoraversenyét és az 1228 wattos Klipsch Reference Premiere hangrendszer 23 tölcséréből árad felénk a prémiummuzsika. Habár hangzásában teljesen más jellegű, de akár 1,8 kilowattos teljesítmény is kinyerhető a plató oldalfalába rejtett elektromos csatlakozókból. A Hurricane erőforrásokkal álló helyzetben is, a Pentastar hibrid hajtáslánccal pedig csak menet közben. Tehát a V6-os motorral viszonylag korlátozott a sarokcsiszoló biztonságos használata, és mindkettő benzin elégetesével termeli az áramot, tehát nem éppen takarékos megoldás.

Minden igényt teljesít, sőt a kizárólag az utas számára látható képernyővel még annál többet is. A terepre optimalizált kivitelekben akár ki is számolhatjuk a még biztonságos dőlésszögeket

Ahogy annak manapság lennie kell, a kormánykerék mögött, valamint a középkonzol tetején is folyadékkristályos kijelzők trónolnak. Még a szélvédőhöz vetített kijelző is színes. Számomra mégis az a 10,25 colos, kizárólag az utas számára látható érintőképernyő a legvonzóbb extra, amivel egy teljes Zsámbék–Bécs útvonalon elhallgattathatjuk, egyúttal az aktuális dél-amerikai sorozatok bűvöletébe helyezhetjük anyósunkat – vagy azt, aki a helyére mert ülni. Izgalommal várjuk a személyes találkozás lehetőségét!

Háromtengelyes ragadozó
Hírek

Háromtengelyes ragadozó

Ha létezik olyan dinoszaurusz, amelyről téves kép él az emberek fejében, akkor az a Velociraptor. Tökéletes bizonyíték erre, hogy a Ford és a Hennessey mérnökei is a valóságban egyébként kistestű hüllőt hívták segítségül, amikor a harmadik generációs F-150 Raptor legerősebb változatának nevet kerestek.

Toyota Hilux Champ: A célszerűség bajnoka
Pihenőidő

Toyota Hilux Champ: A célszerűség bajnoka

Követve a globális járműipari trendeket napjainkra a pickupok platós, terepjárásra alkalmas luxusautókká váltak. Ám nem minden piacon, illetve nem mindenki igényli ezt a kifinomultságot és korszerűséget. Ezért született meg a Toyota Hilux Champ.

Teljes gázzal a fenntarthatóság felé
Bemutató

Teljes gázzal a fenntarthatóság felé

Számos érdekességet mutatott be nemrég az Isuzu. Átfogóan megújította a D-Max pickupot, kidolgozott egy akkumulátorcserés rendszert elektromos kisteherautóknak, valamint leleplezett egy elektromos városi buszt és egy üzemanyagcellás nehéz-teherautót.

Toyota üzemanyagcellás újdonságok: Hidrogénhajtást mindenbe!
Zöld jövő

Toyota üzemanyagcellás újdonságok: Hidrogénhajtást mindenbe!

Eltökélten hisz a Toyota a hidrogénalapú társadalomban, amelynek motorja az üzemanyagcella. Íme, a világ legnagyobb autógyártójának legújabb eredményei az üzemanyagcellás járművek fejlesztése terén a pickuptól a nyerges vontatón át az autóbuszig.

Goodyear újdonságok: Ideális egyensúlyban
Technika

Goodyear újdonságok: Ideális egyensúlyban

Nem könnyű egymásnak szögesen ellentmondó üzemelési körülményeknek egyaránt jól megfelelő gumiabroncsot kifejleszteni. A Goodyear újdonságai azonban éppen ilyenek. Az egyik terepes járművek, a másik furgonok üzemeltetőinek szól.

Vége a dalnak
Pihenőidő

Vége a dalnak

„Egyszer csak mindennek vége lesz majd, nincs olyan csók, amely örökké tart” – énekelte egykoron Kalmár Pál. Nos, ez akkor is igaz, ha történetesen nem csókról, hanem egy, közel háromtonnás pickupról beszélünk!

Itt elmondhatod a véleményedet!