Cívisvárosunk is feliratkozott a nemzetközi buszgyártás térképére. December 14-én bemutatták az ITK Holding Zrt. és leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. új buszának első példányát. A vállalat a Mercedes-Benztől vásárolja a teljes gépészettel ellátott OC 500 LE alvázat, amelyre a 12 méter hosszú, háromajtós és alacsonybelépésű, REFORM 500 LE névre keresztelt városi buszok épülnek. A járművekben Euro VI-os besorolású, 299 lóerő maximális teljesítményű dízelmotorok dolgoznak.
A REFORM egy mozaikszó. A Revolution, Evolution, Force/Faith, Optimum/Oppurtunity, Reaction és Motion/Mobility szavak kezdőbetűiből alakították ki
Az első futómű merevtengelyes, két-két légrugóval és 7100 kilogramm legnagyobb terhelhetőséggel. Hátul szintén merev hídtest található négy-négy légrugóval. A térdeplés mértéke a jobb oldal felé hetven milliméter. Az automatikus visszaemelés pedig az utolsó ajtózárással aktiválódik. A kerekekre 275/70 R 22,5 méretű Continental abroncsokat szereltek.
Blokkolásgátlóval és elektronikus menetstabilizálóval is felszerelik az új buszokat. A sebességváltó ZF EcoLife AP 6 R típusú, beépített retarderrel, azaz intarderrel
A felépítmény burkolata kompozit és alumínium elemekből áll. Az ajtók elektromos működtetésűek, rácsukásgátlással is felvértezve. Baj esetén viszont az ajtók mechanikusan nyithatók kívülről és belülről egyaránt. A városi busz ajtóképlete 2-2-1, az elővárosi modellé 1-2-0, míg a helyközi változaté 1-1-0. A városi modellen összesen 91 fő utazhat, ebből 35 az ülő- és 56 az állóhely. Az utastér korszerűségére sem nem lehet panasz. Az utasok tájékoztatásáról a 29 col képátlójú kombinált fedélzeti képernyő gondoskodik, a megállóhelyek valós idejű kijelzésével, ráadásul az üzemeltetők részéről örömteli, hogy ez egyben digitális reklámfelületként is működhet. Ám a komfortot és a biztonságot szolgáló berendezések sora még nem ér itt véget. Kettős vezérelhetőségű kihangosítórendszer és holttérmentes biztonsági fedélzeti kamerarendszer is helyet kapott a buszon, ahogy a fedélzeti USB-töltőkről sem feledkeztek meg a tervezők. Megoldották az internetelérést wifivel, sőt, elektronikus jegyrendszerrel kompatibilis kivitelben is megrendelhető a REFORM 500 LE. Talán mondanunk sem kell, hogy az utastér légkondicionált, és a mozgásukban korlátozott utasok feljutását rámpa segíti.
A kerekesszékes helyet menetiránynak háttal, oldaltámasszal, kétpontos biztonsági övvel alakították ki. A leszállásjelző nyomógomb visszajelzi, ha aktiválták, ami nagy segítség zsúfolt busz esetén
Persze az üzemeltetőkre és a járművezetőkre is kellőképpen gondoltak a tervezés során, ezért helyet kapott egy távoli fedélzeti diagnosztikai és járműellenőrző rendszer, amely rengeteg funkcióval segít a mindennapi közlekedés során. A gépkocsivezető légrugós, kifordítható és szellőztethető vezetőülésben foglalhat helyet, kényelmét pedig az utastértől független légkondicionálás is fokozza.
A csillagos márkával kötött megállapodás alapján a buszokon ott díszeleghet a Mercedes-Benz emblémája, hiszen a magyar fél mindenben megfelelt a Daimler előírásainak
A jármű bemutatója mellett felavatták a gyárat is, amely hivatalosan oktatási-fejlesztési központként és kísérleti üzemként is működik, ahol a szakemberek képzése is folyik. A gyártás tavasszal indul, a fejlesztések első fázisa 250–300 új munkahelyet teremt. Később egy újabb fejlesztési és beruházási fázissal már 800 új munkahely jön létre, 150 ezer négyzetméteren.
Vajon melyik városokban jelenik majd meg elsők között a forgalomban ez a busz?
Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy terveik szerint három műszakban évi 300 busz készülhet az első fázisban, később pedig évente ezer busz gyártása a céljuk. A közel 22 milliárd forintos beruházás pedig tartalmazza a járműfejlesztés költségeit is. Továbbá elárulta, hogy a Mercedes-Benz REFORM 500 LE egy tizenkét típusból álló termékcsalád első példánya. A közeljövőben tehát további változatok gyártását szeretnék elkezdeni Hajdú-Bihar megye székhelyén, köztük nagy hangsúlyt fektetnek majd az elektromos hajtású gépjárművek fejlesztésére is. A már bemutatott városi mellett elővárosi és helyközi modell, közepes padlómagasságú, két-, illetve háromtengelyes városközi típus, háromtengelyes turistabusz, és 8–12 méteres elektromos városi autóbusz várható. Emellett 9–21 személyes, Sprinteren alapuló – dízel- és villanymotorral egyaránt elérhető – minibusz, kilencszemélyes, a Viano típusra épülő mikrobusz szintén dízel- és villanymotorral, illetve iskolabusz, valamint egyéb elektromos járművek szerepelnek még a gyártó hosszabb távú tervei között.
A 2016-os statisztikák alapján 18 482 autóbusz fut a magyar utakon. 2015-ben csupán 1623 közúti autóbuszt helyeztek forgalomba. Ahhoz, hogy az átlagosan 14,11 éves buszállomány átlagéletkora fiatalodjon, jelentős megújulás szükséges
A Mercedes-Benz REFORM 500 LE fontosabb műszaki adatai | ||
---|---|---|
Modell | Városi/elővárosi | Helyközi |
Legnagyobb teljesítmény (kW (LE)): | 220 (299) | 260 (354) |
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): | 1200 | 1400 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 11 990/2250/3070 | 12 490/2250/3070 |
Tengelytáv (mm): | 6030 | 6530 |
Nyomtáv elöl (mm): | 2103 | |
Nyomtáv hátul (mm): | 1802 | |
Belépőmagasság (mm): | 340 | 380 |
Közlekedőfolyosó minimális szélessége (mm): | 510 | |
Belmagasság a közlekedőfolyosón (mm): | 2618–2037 | |
Saját tömeg (kg): | 11 300 | 11 650 |
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg): | 17 800 | 18 600 |
Ülőhelyek száma (fő): | 35/37 | 45 |
Állóhelyek száma (fő): | 56/54 | 25 |
Szállítható személyek száma (fő): | 91/91 | 70 |