Ford Transit Supervan 1–3: Szupernagyi furgonjai

Megszokhattuk már, hogy a ködös Albionban az átlagosnál gyakrabban gurul el a gyógyszer. Hála istennek, hiszen olyan őrült konstrukciók köszönhetik létüket a hóbortos briteknek, mint a Ford Transit Supervan tanulmányautók. Erőteljes motorja, jó kezelhetősége és terhelhetősége miatt az első generációs Ford Transit számított a brit tolvajok és rablók kedvenc bűntársának. Bizarr vonzódásuk odáig fajult, hogy a Scotland Yard egy szóvivője...

Mitsubishi L200 (1978–2019): Platós világpolgár

Ismerősen csengenek a Mitsubishi Forte, Strada, Triton vagy akár a Mighty Max, Rodeo, Storm, Magnum és a Strakar fantázianevek? Nem? Akkor elárulom: ezek mind a Mitsubishi L200 típus négy évtizedet és öt kontinenst átölelő elnevezései.

Korai Karosa autóbuszok: Csehszlovák konkurencia

Hazai utcaképünket kevésbé, gyermekkorunk boldogságát azonban évtizedekig meghatározták a csehszlovák autóbuszok. Elsősorban nem a Volán-vállalatoknál szorgoskodó példányok, hanem a két másfél voltos bébielemmel működő távirányítós másolataik. Generációk nemzeti önérzetét balzsamozta, hogy Magyarország autóbuszgyártó nagyhatalom. A közhiedelemmel ellentétben azonban nem csupán mi gyártottunk buszokat a KGST-országokon belül, hanem mindenki! A Karosa kiemelkedik közülük, hiszen csupán a csehszlovákoknak lehetett volna valódi esélye...

Peugeot 203 C 8 Camionnette: Loire menti Camionnette

Szinte mindenki felkapja rá a fejét, mégsem tudják hová tenni. Hazánkban ismeretlen jelenség, Franciaországban és egykori gyarmatain azonban kultikus státusznak örvend a Peugeot 203. Szerény külseje ellenére több szempontból is meghatározó jelentőséggel bír a 203 a Peugeot történelmében. Nemcsak a második világháború utáni első új fejlesztésű típust, hanem egyben a legelső önhordó szerkezetű Peugeot modellt is tisztelhetjük benne. A nagy...

Karosa 700: Karosa a város szélén

Svejkék véget vetettek az előd kultikus Janus-arcúságának, a Karosa 700 önálló hátfalat kapott. A formatervről azt is nyugodt szívvel elhinném, hogy a Vysoké Mýtó-i kiscsoportos technikaszakkör lurkói faragták baltával az uzsonnaszünetben. Ismered meg a Karosa márka történelmének első fejezetét is! Már a hetvenes évek első felében feltűntek a forgalomban a karakteresen szögletes prototípusok. Azonban a Karosa 700 sorozatgyártása csupán 1981-ben kezdődött....

Kögel történelem: Nem százas!

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia. Kilencven évvel ezelőtt alapították a Kögel pótkocsigyártót. A még igencsak fiatal Kögel Trailer GmbH gyors fejlődését bizonyítja, hogy 1937-ben már karosszériaépítő munkákat is elvállaltak. A következő nagyobb mérföldkövet a távolsági fuvarozás igényeinek figyelembevételével...

MAN F90 és F2000 teherautók menetpróbája: Kézzel fogható fejlődés

Különleges és ritka élményben lehetett részünk tavaly az MAN megújult TG-családjának spanyolországi tesztvezetésén, ugyanis a TGX járművekkel összehasonlításképpen egy 1994-es F90 és egy 2001-es F2000 Evolution nyerges szerelvényt is kipróbálhattunk.

Raupen-Fuchs Volkswagen Transporter T1: Hernyótalpas hegylakó

Négytengelyes Volkswagen Transporter, két kormányzott tengellyel és féllánctalppal? Pedig a hatvanesztendős Raupen-Fuchs T1 nem áprilisi tréfa, csupán olyan gyakori, akár a Szent Grál. Nemrég felébresztették Csipkerózsika-álmából és most szebb, mint újkorában. Főszereplőnk a Volkswagen hannoveri gyárából indult hódító útjára 1962 májusában. Egy osztrák megrendelőhöz került, ahol azonnal munkára fogták. Már-már úgy látszott, hogy több ezer társával sorsközösséget vállalva szürke farmotoros...

Laurin & Klement LW tricikli: Multifunkciós csodabogár

Joggal ábrándozhatnak a régi szép időkről napjaink közös padlóvázakon és eurócentre kiszámolt megtérülésen szocializálódott konstruktőrei. Ezt a hőskort idézi a motorkerékpárok és automobilok erényeit ügyesen ötvöző háromkerekű különlegesség. Aligha gondolhatta 1895-ben a két fiatal vállalkozó, Václav Laurin szerelő és Václav Klement könyveskereskedő, hogy Mladá Boleslav-i kerékpárjavító műhelyüket megnyitva a világ egyik legrégebbi, ma is termelő autómárkájának alapjait rakják le. Idén...

Elektromos és gázüzemű MAN autóbuszok: Jövő a múltból

Egyértelmű, hogy a jövő a közlekedés villamosításáé, ám ennek is a múltban gyökereznek az előzményei. Az MAN márkánál sem most kezdték, éppen fél évszázada mutatták be az első akkumulátoros-elektromos városi autóbuszt. Viszonylag korán, már a hatvanas-hetvenes évek fordulóján rádöbbentek a fejlett közlekedésű országokban, hogy a robbanásszerűen növekvő motorizáció légszennyezése és zaja kezdi észrevehetően lerontani városaik élhetőségét. Erre reagálva hozta létre...
Hirdetés:
error: Védett tartalom