Hirdetés:

Ki ne emlékezne arra az áhítatra, amit akkor érzett, midőn a léghűtés turbinájának visításától kísérve, dübörögve elhaladt mellette egy narancssárga Tatra 813 TP 6×6 nehézvontató és a ráakasztott masszív Goldhofer pótkocsin egy hatalmas DET-250 buldózer.

Sokat változott azóta a világ. No nem azért, mert nincsenek többé túlméretes szállítmányok, hanem mert manapság már a pótkocsik sem csupán egyszerű pótkocsik. Némelyik széthúzható, mások önjáróak és besegítenek a nehézvontatók munkájába, valamelyikre pedig már nem is pótkocsiként tekinthetünk, hanem olyan moduláris rendszerként, ami az adott feladathoz igazítható. Ezúttal a belga Faymonville és a német Goldhofer finomságai közül válogattunk.

Gólya viszi a fiát. Pontosabban MAN TGS 33.510 a Faymonville FlexMAX pótkocsit

Jelentősen fokozza a rönkszállítás nehézségeit, hogy a túlméretes rakománnyal gyakran szűk fordulókkal tarkított, keskeny és burkolat nélküli utakon kell átverekednie magát a szerelvénynek, mire kiér az országútra. Az út befelé sem különb, csupán olyankor üresen haladnak. A feladatot tovább könnyítheti, ha a teherautó a pótkocsit a nyakába véve tudja megközelíteni a felrakót a sofőr. Erdély közismerten gazdag flóráját ritkítja Románia legnagyobb fakitermelője, a Romsilva állami erdészeti vállalat. A közelmúltban beszereztek öt kényszerkormányzással felvértezett Faymonville FlexMAX pótkocsit, amelyeket impozáns összkerékhajtású MAN TGS 33.510 teherautók kapnak majd a hónuk alá. Az oroszlánokat és a rájuk szerelt Palfinger Epsilon önrakodó darukat a Faymonville munkatársai eleve a pótkocsik köré tervezték.

A tizenkét tengelyes Faymonville HighwayMAX közel száztonnás terhelhetőséggel büszkélkedhet

Miután kijöttünk az erdei dűlőutakról és rákanyarodtunk az országútra, újabb belga finomsággal találkozhatunk. Mindehhez csupán át kell ugranunk Floridába, ahol a túlméretes szállítmányokra specializálódott De Berardinis Heavy Haul fuvarozóvállalat tevékenykedik. Mozdony, hajó, vagy markológép? Az optimalizált saját tömeggel rendelkező, kilenctengelyes Faymonville HighwayMAX számára egyre megy, hiszen a közel 79 tonnás terhelhetősége ellenére is bő kilenc tonnánál megállapodik a tengelyterhelése. Jelentősen megkönnyíti a különböző fuvarfeladatok rugalmas lebonyolítását, hogy szinte percek alatt az igényekhez alakítható a moduláris HighwayMAX pótkocsi. A hatvan centiméteres lökethosszúsággal, valamint hatvanfokos kikormányzási szöggel rendelkező lengőtengelyeknek köszönhetően a szerelvény manőverezőképessége példás. Ugyancsak a HighwayMAX mellett döntött az 5J Transportation Group is, ám itt 12 tengelyre emelték a tétet. Egyúttal beiktattak egy olyan háromtengelyes Booster egységet, ami 93 tonnára emeli a hasznos terhelhetőséget, miközben segít a kilenctonnás tengelyterhelés megőrzésében. A tolatások és extrém manőverek megkönnyítése céljából hidraulikusan megemelhető a Booster.

A Faymonville MultiMAX pótkocsin csupán 74 centiméteres magasságba kell gördülnie a villamosnak

Ugorjunk vissza a vén kontinensre, azon belül is Portugáliába, a LASO Transportes SA fuvarozóvállalat főhadiszállására. A cég munkatársainak minden bizonnyal kisvasút lehetett a jele az oviban. Vasúti járművek szállítására beszereztek két olyan, vezetősínnel felvértezett Faymonville MultiMAX pótkocsit, amelyeknek mind a hat tengelye kormányozható és a rakodási magasságuk csupán 740 milliméter. A vaskerekes járművek platóra gördülését hidraulikus csörlő és kihúzható rámpa segíti.

A Goldhofer THP/SL moduljaira esküszik a PESADO Transport fuvarozóvállalat is

Márkát váltunk, egyúttal a pisilő kisfiú hazájából röviden átröppenünk Svábföldre, onnan pedig Mexikóba. Memmingen városához köthető a nehéz szállítmányok egyik legnagyobb, hazánkban is elterjedt szakértője, a Goldhofer. Azonban a neve nemcsak nálunk, hanem a tengerentúlon is jól cseng, ezért nem meglepő, hogy a mexikói PESADO Transport is náluk találta meg a számára ideális túlméretes pótkocsiját. A két hattengelyes, összkerék-kormányzású THP/SL modul tartotta mélyágy egy háromszáz tonnás vendéggel is megbirkózik. Ennek köszönhetően nem jelentett valódi kihívást a 18 méter hosszú, 4,7 méter magas és 180 tonnás General Motors EMD GP38-2 dízel-elektromos mozdony szállítása a még épülő, 1500 kilométeresre tervezett Tren Maya vasútvonal számára. A túra legnagobb nehézségét a jelentős, 2250 kilométeres távolság jelentette. A 69 méter hosszú, 3,3 méter széles és több mint öt méter magas, 335 tonna össztömegű szerelvény animálásáról gyakran két, 8×6 hajtásképletű, 379 kilowattos (515 lóerő) Western Star 6900XD nehézvontató gondoskodott.

A 2+4 tengelyes Goldhofer FT a legszűkebb helyzetekben is bizonyította manőverező képességét

Továbbra sem jövünk le a sínről! Linzben szanáltak és utód nélkül hagytak 2016-ban egy vasúti hidat. Így azóta az osztrák Prangl GmbH specialistáira hárul az a megtisztelő feladat, hogy szükség esetén átszállítsák a Duna fölött az ÖBB vasúti járműveit. Ehhez a 640 milliméteres lökethosszúságú tengelyeken gördülő 2+4 tengelyes Goldhofer FT sorozatú vagonszállító pótkocsit veszik igénybe. Egyik alkalommal egy ötventonnás mérőkocsit kellett egy napon belül át, majd visszaszállítani a Duna felett. A 47 méter hosszú, 135 tonna össztömegű szerelvény az FT hatvanfokos kikormányzási szögeinek köszönhetően Linz belvárosában sem jött zavarba, miközben a mindössze 4,6 méteres magasság jóvoltából gond nélkül átfértek a jelzőlámpák, valamint elektromos vezetékek alatt.

Közép-Ázsiában zárjuk világkörüli túlméretes körképünket. Ahogy lenni szokott, a végére hagytuk a legimpozánsabb szállítmányt. A holland Mammoet fuvarozóvállalatra bízták azt az 517 tonnás gázturbinát, amit a kazahsztáni Bautino kikötőjéből kellett a 2200 kilométeres távolságban lévő kombinált ciklusú üzbég Szir-darja erőműbe szállítani. Az emelkedőkkel, szűk kanyarokkal és gyenge hidakkal szegélyezett utat tovább nehezítette a zord éghajlat. Esetenként öt nehézvontató biztosította a vonó-, valamint tolóerőt, hogy a meredekebb szakaszokon se fogyjon el a lendület. Három V8-as, 500 kilowattos (680 lóerős) motorral felvértezett MAN 41.680 elölről, kettő ugyanilyen pedig hátulról biztosította a kivételes szerelvényt. Azonban a Mammoet szakemberei ezen túlmenően a Goldhofer önjáró ADDrive moduljait is bevetették, amelyek 25 kilométer/órás sebesség alatt jelentős tolóerőt biztosítottak. A két húsztengelyes THP/SL modult a kis teherbírású hidakhoz érve minden alkalommal kisegítette egy nyolctengelyes egység, amit közvetlen a gázturbina alá helyeztek. Ezzel garantálták, hogy a több mint százméteres, kilencszáz tonna összgördülőtömegű szerelvény ne égessen fel minden maga mögött és alatt.

Volvo FH16: A világ tetején
Teszt

Volvo FH16: A világ tetején

Elektromos hajtás, üzemanyagcella, bioüzemanyag, a nagy kavalkádban a Volvo Trucks szakembereinek még arra is jutott figyelme, hogy visszahódítsák a legerősebb dízelmotor címét. Az új király a D17 erőforrás 780 lóerővel.

Mercedes-Benz Arocs: Felemás testvérek
Technika

Mercedes-Benz Arocs: Felemás testvérek

Ezer tonnát kell megmozdítani, esetleg olajfinomítót oltani vagy villámgyorsan járhatóvá varázsolni egy lápvidéket? Természetesen nem egy járművel, de mindháromra pompás választás a Mercedes-Benz Arocs. Jöjjenek a különleges csillagrombolók!

Keményebbre kapcsoltak
Hírek

Keményebbre kapcsoltak

Zord körülményekre tervezett változatokkal bővítette sikeres ­Opticruise automatizált sebességváltóinak kínálatát a Scania.

Meg van húzatva!
Hírek

Meg van húzatva!

Látványos cirkuszi mutatvánnyal népszerűsíti új elektromos kishaszonjárművét az IVECO. Összeszedték, amit a gyárudvaron találtak és egy 3,5 tonnás eDaily után kötötték.

Designwerk: Svájci svédek
Zöld jövő

Designwerk: Svájci svédek

Ötletgyárnak titulálja magát a helvét cég, amely a Volvo-csoport „rendes” villanykínálatával le nem fedett szegmensek meghódítását tűzte ki célul. Elektromos nehézvontatóért, autószállítóért vagy öttengelyes betonkeverőért hozzájuk érdemes becsöngetni.