Hirdetés:

Ki ne emlékezne arra az áhítatra, amit akkor érzett, midőn a léghűtés turbinájának visításától kísérve, dübörögve elhaladt mellette egy narancssárga Tatra 813 TP 6×6 nehézvontató és a ráakasztott masszív Goldhofer pótkocsin egy hatalmas DET-250 buldózer.

Sokat változott azóta a világ. No nem azért, mert nincsenek többé túlméretes szállítmányok, hanem mert manapság már a pótkocsik sem csupán egyszerű pótkocsik. Némelyik széthúzható, mások önjáróak és besegítenek a nehézvontatók munkájába, valamelyikre pedig már nem is pótkocsiként tekinthetünk, hanem olyan moduláris rendszerként, ami az adott feladathoz igazítható. Ezúttal a belga Faymonville és a német Goldhofer finomságai közül válogattunk.

Gólya viszi a fiát. Pontosabban MAN TGS 33.510 a Faymonville FlexMAX pótkocsit

Jelentősen fokozza a rönkszállítás nehézségeit, hogy a túlméretes rakománnyal gyakran szűk fordulókkal tarkított, keskeny és burkolat nélküli utakon kell átverekednie magát a szerelvénynek, mire kiér az országútra. Az út befelé sem különb, csupán olyankor üresen haladnak. A feladatot tovább könnyítheti, ha a teherautó a pótkocsit a nyakába véve tudja megközelíteni a felrakót a sofőr. Erdély közismerten gazdag flóráját ritkítja Románia legnagyobb fakitermelője, a Romsilva állami erdészeti vállalat. A közelmúltban beszereztek öt kényszerkormányzással felvértezett Faymonville FlexMAX pótkocsit, amelyeket impozáns összkerékhajtású MAN TGS 33.510 teherautók kapnak majd a hónuk alá. Az oroszlánokat és a rájuk szerelt Palfinger Epsilon önrakodó darukat a Faymonville munkatársai eleve a pótkocsik köré tervezték.

A tizenkét tengelyes Faymonville HighwayMAX közel száztonnás terhelhetőséggel büszkélkedhet

Miután kijöttünk az erdei dűlőutakról és rákanyarodtunk az országútra, újabb belga finomsággal találkozhatunk. Mindehhez csupán át kell ugranunk Floridába, ahol a túlméretes szállítmányokra specializálódott De Berardinis Heavy Haul fuvarozóvállalat tevékenykedik. Mozdony, hajó, vagy markológép? Az optimalizált saját tömeggel rendelkező, kilenctengelyes Faymonville HighwayMAX számára egyre megy, hiszen a közel 79 tonnás terhelhetősége ellenére is bő kilenc tonnánál megállapodik a tengelyterhelése. Jelentősen megkönnyíti a különböző fuvarfeladatok rugalmas lebonyolítását, hogy szinte percek alatt az igényekhez alakítható a moduláris HighwayMAX pótkocsi. A hatvan centiméteres lökethosszúsággal, valamint hatvanfokos kikormányzási szöggel rendelkező lengőtengelyeknek köszönhetően a szerelvény manőverezőképessége példás. Ugyancsak a HighwayMAX mellett döntött az 5J Transportation Group is, ám itt 12 tengelyre emelték a tétet. Egyúttal beiktattak egy olyan háromtengelyes Booster egységet, ami 93 tonnára emeli a hasznos terhelhetőséget, miközben segít a kilenctonnás tengelyterhelés megőrzésében. A tolatások és extrém manőverek megkönnyítése céljából hidraulikusan megemelhető a Booster.

A Faymonville MultiMAX pótkocsin csupán 74 centiméteres magasságba kell gördülnie a villamosnak

Ugorjunk vissza a vén kontinensre, azon belül is Portugáliába, a LASO Transportes SA fuvarozóvállalat főhadiszállására. A cég munkatársainak minden bizonnyal kisvasút lehetett a jele az oviban. Vasúti járművek szállítására beszereztek két olyan, vezetősínnel felvértezett Faymonville MultiMAX pótkocsit, amelyeknek mind a hat tengelye kormányozható és a rakodási magasságuk csupán 740 milliméter. A vaskerekes járművek platóra gördülését hidraulikus csörlő és kihúzható rámpa segíti.

A Goldhofer THP/SL moduljaira esküszik a PESADO Transport fuvarozóvállalat is

Márkát váltunk, egyúttal a pisilő kisfiú hazájából röviden átröppenünk Svábföldre, onnan pedig Mexikóba. Memmingen városához köthető a nehéz szállítmányok egyik legnagyobb, hazánkban is elterjedt szakértője, a Goldhofer. Azonban a neve nemcsak nálunk, hanem a tengerentúlon is jól cseng, ezért nem meglepő, hogy a mexikói PESADO Transport is náluk találta meg a számára ideális túlméretes pótkocsiját. A két hattengelyes, összkerék-kormányzású THP/SL modul tartotta mélyágy egy háromszáz tonnás vendéggel is megbirkózik. Ennek köszönhetően nem jelentett valódi kihívást a 18 méter hosszú, 4,7 méter magas és 180 tonnás General Motors EMD GP38-2 dízel-elektromos mozdony szállítása a még épülő, 1500 kilométeresre tervezett Tren Maya vasútvonal számára. A túra legnagobb nehézségét a jelentős, 2250 kilométeres távolság jelentette. A 69 méter hosszú, 3,3 méter széles és több mint öt méter magas, 335 tonna össztömegű szerelvény animálásáról gyakran két, 8×6 hajtásképletű, 379 kilowattos (515 lóerő) Western Star 6900XD nehézvontató gondoskodott.

A 2+4 tengelyes Goldhofer FT a legszűkebb helyzetekben is bizonyította manőverező képességét

Továbbra sem jövünk le a sínről! Linzben szanáltak és utód nélkül hagytak 2016-ban egy vasúti hidat. Így azóta az osztrák Prangl GmbH specialistáira hárul az a megtisztelő feladat, hogy szükség esetén átszállítsák a Duna fölött az ÖBB vasúti járműveit. Ehhez a 640 milliméteres lökethosszúságú tengelyeken gördülő 2+4 tengelyes Goldhofer FT sorozatú vagonszállító pótkocsit veszik igénybe. Egyik alkalommal egy ötventonnás mérőkocsit kellett egy napon belül át, majd visszaszállítani a Duna felett. A 47 méter hosszú, 135 tonna össztömegű szerelvény az FT hatvanfokos kikormányzási szögeinek köszönhetően Linz belvárosában sem jött zavarba, miközben a mindössze 4,6 méteres magasság jóvoltából gond nélkül átfértek a jelzőlámpák, valamint elektromos vezetékek alatt.

Közép-Ázsiában zárjuk világkörüli túlméretes körképünket. Ahogy lenni szokott, a végére hagytuk a legimpozánsabb szállítmányt. A holland Mammoet fuvarozóvállalatra bízták azt az 517 tonnás gázturbinát, amit a kazahsztáni Bautino kikötőjéből kellett a 2200 kilométeres távolságban lévő kombinált ciklusú üzbég Szir-darja erőműbe szállítani. Az emelkedőkkel, szűk kanyarokkal és gyenge hidakkal szegélyezett utat tovább nehezítette a zord éghajlat. Esetenként öt nehézvontató biztosította a vonó-, valamint tolóerőt, hogy a meredekebb szakaszokon se fogyjon el a lendület. Három V8-as, 500 kilowattos (680 lóerős) motorral felvértezett MAN 41.680 elölről, kettő ugyanilyen pedig hátulról biztosította a kivételes szerelvényt. Azonban a Mammoet szakemberei ezen túlmenően a Goldhofer önjáró ADDrive moduljait is bevetették, amelyek 25 kilométer/órás sebesség alatt jelentős tolóerőt biztosítottak. A két húsztengelyes THP/SL modult a kis teherbírású hidakhoz érve minden alkalommal kisegítette egy nyolctengelyes egység, amit közvetlen a gázturbina alá helyeztek. Ezzel garantálták, hogy a több mint százméteres, kilencszáz tonna összgördülőtömegű szerelvény ne égessen fel minden maga mögött és alatt.

Keményebbre kapcsoltak
Hírek

Keményebbre kapcsoltak

Zord körülményekre tervezett változatokkal bővítette sikeres ­Opticruise automatizált sebességváltóinak kínálatát a Scania.

Meg van húzatva!
Hírek

Meg van húzatva!

Látványos cirkuszi mutatvánnyal népszerűsíti új elektromos kishaszonjárművét az IVECO. Összeszedték, amit a gyárudvaron találtak és egy 3,5 tonnás eDaily után kötötték.

Designwerk: Svájci svédek
Zöld jövő

Designwerk: Svájci svédek

Ötletgyárnak titulálja magát a helvét cég, amely a Volvo-csoport „rendes” villanykínálatával le nem fedett szegmensek meghódítását tűzte ki célul. Elektromos nehézvontatóért, autószállítóért vagy öttengelyes betonkeverőért hozzájuk érdemes becsöngetni.

Ó, szép fenyő, ó, szép fenyő…
Háttér

Ó, szép fenyő, ó, szép fenyő…

Óhatatlanul az egyik legismertebb karácsonyi ének jutott eszünkbe, amikor megláttuk, hogy az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusának 57. karácsonyfáját egy Kenworth T680 Next Gen vontatta szerelvény szállította Washington városába. A Kenworth Truck Company immár kilencedik alkalommal a Capitolium karácsonyi programjainak főtámogatója. Idén az 1965-ben alapított, immár 55 haszonjárművel és 100 járművezetővel büszkélkedő, családi vállalkozásként működő Hardy […]

A méret a lényeg
Technika

A méret a lényeg

Szokásunkhoz híven ezúttal is a legérdekesebb szállítmányok világából válogattunk.

Itt elmondhatod a véleményedet!