Hirdetés:

Szó szerint nehéz feladatot kapott egy Western Star, amikor a második világháború egyik legnagyobb repülőgépének szállítására kérték fel.

Megterhelő, ámbár büszkeséggel eltöltő küldetés, ha megbíznak egy „aprócska” teherautót egy hatalmas repülőgép vontatására. Így történt a fuvarprojektet elnyerő Nickel Brothers Moving cég Western Star 4900SF járművével is. A projekt keretében a nehéz-teherautónak egy nyugdíjazott Martin Mars repülőcsónakot kellett elcipelnie a kanadai Brit Columbia tartomány fővárosának repteréről a repülőmúzeumba. Ott kapott kényelmes pihenőhelyet ez a nagy hasú gépezet. Félreértés ne essék, ez a jelző nem bántó, hiszen eleve erre tervezték! Az amerikai Glenn L. Martin Company, (a mai Lockheed Martin egyik jogelődje) eredetileg bombázónak szánta a gépet, ám végül teherszállítóként szerelt fel az amerikai tengerészgyalogsághoz. A Martin JRM Mars a világháború legnagyobb szövetséges hidroplánjának számított, 61 méteres fesztávolság és körülbelül 35 tonnás üres tömeg jellemezte. Ez a példány több társával együtt végül mégis bombázóként szolgált, ráadásul békeidőben – ugyanis tűzoltó-repülőgéppé (angolul water bomber) alakították. A begye mindössze 22 másodperc alatt több mint 27 ezer liternyi vizet szívott magába a vízen úszva. Amikor 27 tonna terhétől a magasban repülve megszabadult, akkor azzal több mint másfél hektárnyi területet tudott beteríteni. Bő hatvan éven át szolgált a kaliforniai, washingtoni és kanadai erdőtüzeknél, majd egy évtizede nyugdíjazták ezt a példányt, ám a gondos karbantartásnak köszönhetően önerőből repült át a tűzoltó-repülőgépek Sproat Lake-i bázisáról Victoria nemzetközi repülőterének saját kikötőjébe. Különösen ritka gépi égi madár ez, hiszen összesen hét darab készült belőle, így még nagyobb tét keringett a levegő helyett a földön, amikor szállították. Két extra tengelysorral biztosították, hogy a nehéz rakomány a lehető legkisebb mértékű terhelést jelentse. Több ponton kellett rögzíteni és alátámasztani a gépet, hogy biztonságosan és épségben továbbíthassák. Bár csupán néhány kilométeres út várt a repülőre, a kerítések és az oszlopok közötti manőverezés során nem ritkán csak néhány centiméternyi hely maradt a szerelvény és az akadály között. Ám a Nickel Bros gyakorlott munkatársai ezt a mutatványt is sikerrel vitték véghez. A végére pedig már csak egyetlen apró kanadai adalék: eredetileg a Western Star márkát is Brit Columbia tartományban alapították!

A Martin Mars utolsó repülését itt nézheted meg:

Volvo FH16: A világ tetején
Teszt

Volvo FH16: A világ tetején

Elektromos hajtás, üzemanyagcella, bioüzemanyag, a nagy kavalkádban a Volvo Trucks szakembereinek még arra is jutott figyelme, hogy visszahódítsák a legerősebb dízelmotor címét. Az új király a D17 erőforrás 780 lóerővel.

Mercedes-Benz Arocs: Felemás testvérek
Technika

Mercedes-Benz Arocs: Felemás testvérek

Ezer tonnát kell megmozdítani, esetleg olajfinomítót oltani vagy villámgyorsan járhatóvá varázsolni egy lápvidéket? Természetesen nem egy járművel, de mindháromra pompás választás a Mercedes-Benz Arocs. Jöjjenek a különleges csillagrombolók!

Túlméretes szállítmányok: Túlméretes konfekció
Pihenőidő

Túlméretes szállítmányok: Túlméretes konfekció

Ki ne emlékezne arra az áhítatra, amit akkor érzett, midőn a léghűtés turbinájának visításától kísérve, dübörögve elhaladt mellette egy narancssárga Tatra 813 TP 6×6 nehézvontató és a ráakasztott masszív Goldhofer pótkocsin egy hatalmas DET-250 buldózer.

Keményebbre kapcsoltak
Hírek

Keményebbre kapcsoltak

Zord körülményekre tervezett változatokkal bővítette sikeres ­Opticruise automatizált sebességváltóinak kínálatát a Scania.

Itt elmondhatod a véleményedet!