Kényelmesebb fülkével, már-már sportos kormányzással, valamint minden eddiginél szélesebb kínálattal igyekszik a típus piaci pozíciójához méltó utódlásról gondoskodni a Ford. Az első személyes tapasztalatok néhány gyermekbetegségtől eltekintve biztatók.
Kifutó nemzedéke kétszer nyerte el az International Van of the Year díjat. A közepes kishaszonjárművek között, azaz az „egytonnás” kategóriában hosszú évek óta piacvezető a Ford Transit Custom a kontinensen. Az új generáció tervezését a legkomolyabb csomagolástechnikát igénylő elektromos változattal kezdték – ugyanis minden eddiginél tágasabb a lehetőségek tárháza! A dízelmotoros is és a benzinmotoros hálózatról tölthető hibrid is elsőkerék-hajtású. Újdonságként az előbbihez már nem csak részlegesen önzáró differenciálzár rendelhető a vonóerő-átadás fokozására, hiszen a dízel akár 10 milliméterrel megemelt karosszériával és összkerékhajtással is elérhető. A kétliteres dízelmotor 81–125 kilowatt (110–170 lóerő) teljesítményű, hatfokozatú manuális és nyolcfokozatú automatikus váltó társítható hozzá. A 171 kilowatt rendszerteljesítményű hálózatról tölthető hibridben 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor dolgozik. A 11,8 kilowattóra nettó akkumulátorkapacitás 56 kilométer elméleti elektromos hatótávot biztosít. Az új akkumulátoros elektromos változat pedig hátsókerék-hajtású. A 100 vagy 160 kilowatt teljesítményű tisztán elektromosban 64 kilowattóra használható kapacitás rejtőzik a padló alatt. Akár 337 kilométert is megtehet a 125 kilowattos gyorstöltésre képes modell, amely alapáron hőszivattyús fűtést kap. A villamosított változatok akár 2,3 tonnát is vontathatnak, a dízelek pedig 2,8 tonnát. A raktér változattól függően 5,8-9,0 köbméteres, a maximális hossza 3,45 méter átrakónyílással, a legnagyobb terhelhetőség pedig 1350 kilogramm.
Teljesen új a platform, amelyre épül. Száz kilogrammal könnyebb, egyúttal 30 százalékkal merevebb, és a karosszéria légellenállása is 13 százalékkal csökkent. A tengelytávolság változattól függően akár 20 centiméterrel hosszabb az előrébb tolt első tengely jóvoltából. A kisebb kerékjárat, az alacsonyabb, sík padló megkönnyíti a beszállást és a fülkén belüli mozgást. Rendkívül könnyű és pontos a kormányzás, ez a kezelhetőség egyedülálló a kategóriában. Stabilan halad, nem billeg, mégis kényelmesen rugózik. Sajnos a dízelmotor hangja kicsit nyers. A manuális váltó esetében a korábbinál rövidebbre szabták a végáttételt. Ennek ellenére továbbra is inkább hosszúnak ítélhető, elődjéhez hasonlóan ez is jó fogyasztást ígér. Az automatikus váltó olyan kellemes utazási élményt nyújt, ami a csomagszállításban napi akár 200 megálló és 500 csomag mellett elengedhetetlen.
Ráadásul egy egyedi funkciót is lehetővé tesz! A kiszállítós üzemmód egyetlen érintéssel indítható az alapáron kínált központi képernyőn. Ha a vezető a váltót P állásba kapcsolja, akkor fut le a beállított program. A rendszer automatikusan aktiválja a rögzítőféket, leállítja a motort, felhúzza az ablakokat, aktiválja a vészvillogókat, majd bezárja az ajtókat távozás után. Az Európában eladott Transit modellek fele valamilyen átalakítást kap. Ennek megkönnyítésére a felépítményezők is programozhatnak az érintőképernyőre funkciógombokat, és ezeket több járműre is leküldhetik. Ez a megoldás elegánsabb is, hiszen nem szükséges utólag behúzott vezetékekkel és odaragasztott kezelőszervekkel elcsúfítani a belsőt.
Alapáron jár a sávtartó, a táblafelismerő, a távfénysegéd, az első és hátsó parkolószenzor, valamint a tolatókamera. Felárért többek között a holttérfigyelő ajtónyitáskori figyelmeztetéssel is bővíthető. A teljesen új elektromos és elektronikus hálózat kapcsán azért belefutottunk néhány kezdeti problémába. A menetpróba során két különböző járműben is a radar hibajelzését követően nem működött az adaptív sebességszabályozó. Ennél bajosabb, hogy ilyenkor a „mezei” sebességrögzítő sem funkcionált. A sebességkorlátozásra figyelmeztető rendszer nem túl toleráns, autópályán már 133 kilométer/óra tempónál csipog, hogy száguldunk. A táblafelismerő nem ismeri fel, hogy a kiegészítő táblán időintervallum is szerepel, csipog érvényességtől függetlenül. Az elektronikus rögzítőfék kapcsán kiírja a műszerfal, hogy a gomb megnyomásával oldható. Azonban az a menetpedál határozott lenyomására kiold magától. A navigációs rendszer sokszor nagyon nem azt mondja, mint amit a valóságban a táblára kiírva látunk, viszont például a sávnézete rendkívül hasznos. Jelzi, hogy a két jobb oldali sáv egyikében kell haladni vagy azt, hogy a közlekedési lámpánál kell befordulni.
Akinek esetleg a hajtáslánckínálat újdonságai nem lennének elegendőek, annak megnyugtató lehet, hogy a karosszériaváltozatok sora is gyarapodott. A paletta a lakóautó-alap mellett a MultiCab fedőnevű változattal bővült. A raktérbe egy L alakú válaszfalat raktak – a második sorban az utasoldalon egy kétszemélyes üléspadot találunk, míg a vezető mögött teljes hosszúságban pakolhatunk. Ez is egy olyan opció, amelyet az ügyfelek közvetlen visszajelzései alapján dolgoztak ki. Szintén az üzemeltetőket szolgálja a kategóriában még közel sem általánosnak tekinthető üzemidő-szerződés. A proaktív karbantartással, a célzott megelőző javításokkal csak tavaly 300 ezer leállási napot előztek meg és 138 millió eurót takarítottak meg a szerződött partnereknek. Az első találkozás alapján úgy tűnik, sikerült méltó utódot találni a kétszeres győztes első generációnak.
IAA Transportation 2024, 1. rész.: Sok kicsi sokra megy
Katasztrófaturisták itt láthatnak finoman fogalmazva is érdekes kezdeményezést Kínából, de legalább ugyanannyi lenyűgözően megdöbbentő újdonságot is ugyanonnan. Világpremierből, izgalmas koncepciókból is jutott az IAA Transportation 2024 kiállításra.
Ford kishaszonjárművek: Fenntartható dinamizmus
Boldog időket élhetünk, hiszen már nem csak feketében guríthatunk haza egy-egy faküllőst, mint Henry Ford idejében. Sőt, a Model T típussal ellentétben némelyik kékoválost kiemelkedően sportos, teljesen elektromos vagy hibrid változatban is kérhetjük!
Ford SuperVan 4.2: Gyorshegymászó
Ahogy a krétás mancsú kétlábúaknak, úgy a négykerekűek számára is tartanak hegymászó versenyt. A Ford tavaly egy SuperVan 4.2 hiperfurgonnal állt rajthoz a legendás Pikes Peak felfutón, az ideire pedig egy szintén elektromos pickuppal készülnek.
2019 Ford Transit Connect 220 1.5 TDCi L1 Trend: Bátorságpróba, gyáváknak
Elmondjuk, mekkora merészség szükséges egy ötesztendős, közel százötvenezer kilométert futott Ford Transit Connect kishaszonjármű vásárlásához? Semennyi! Tegyük félre előítéleteinket, hiszen idehaza is rálelhetünk az igazira!
Ford Transit Custom 2.0 TDCi 320 L2H1 Trend: Megéri a pénzét!
Bő tíz esztendővel ezelőtt prezentálta második legnagyobb európai kishaszonjárművét a Ford. Megnéztük, mit tud kategóriája egyik legsikeresebb szereplője két év használatot követően. Bízhatunk benne, hozza még egykori formáját vagy önmaga árnyéka csupán?
Látni és látszani
Zsúfolt útjainkat a kisebb karbantartások alkalmával sem lehet teljesen lezárni a forgalom elől. Ezért legtöbbször csupán egy forgalmi sáv tehermentesítésére van lehetőség, ahová a fokozott veszélynek kitett szakemberek járművükkel leparkolhatnak.