Hirdetés:

Sokéves késéssel, viszont annál gyorsabban került a figyelem középpontjába a kishaszonjárművek biztonsága. A jobban lemaradt gyártók ennyi idő alatt nem tudtak felzárkózni, így az Euro NCAP kiosztott néhány „nem ajánlott” plecsnit is.

Immár a kishaszonjárművek aktív biztonsági rendszereit is teszteli és értékeli az Euro NCAP, tavaly év végén 21 kishaszonjármű-típus részletes vizsgálati eredményeit publikálták. Ez egy rendkívül fontos előrelépés, hiszen a független járműbiztonsági minősítő szervezet néhány évvel ezelőttig a személyautók e berendezéseit is csak a gyártóktól származó dokumentáció alapján, „bemondásra” osztályozta. Mi sem győzzük hangsúlyozni, hogy milyen fontos téma ez – főként a folyamatosan növekvő városi kiszállítások fényében. Ahogyan a hazai forgalomba helyezési adatokból is látható, a 2,5–3,5 tonnások kategóriája önmagában a teljes piac közel kétharmadát alkotja! Nem véletlen, hogy tesztjeinkben, háttéranyagainkban mi is egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk az aktív biztonság témájára.

A tesztekben próbára tették a ráfutásgátló és automatikus vészfékező funkciókat lassabb, fékező és álló autók mögött különböző átfedésekkel

Ezenkívül pontozzák a sávtartó, sávelhagyásra figyelmeztető és holttérfigyelő rendszereket. Elbírálják a sebességkorlátozásokat megjelenítő, az éberségfigyelő és az övbecsatolásra figyelmeztető funkciók meglétét, működését is. Az első tapasztalatok alapján a beszerzés előtt állóknak a legalább ezüst minősítésű járművek választását ajánlják. Három aranyat osztottak ki az idei évre, a Ford Transit, a Mercedes-Benz Vito és a Volkswagen Transporter típusoknak. Ezüstöt kapott a Ford Transit Custom, a Mercedes-Benz Sprinter, az Opel Vivaro, a Peugeot Expert és a Volkswagen Crafter. És bizony született „nem ajánlott” konklúzió is, ezért az üzemeltetőket mindenképpen alapos tájékozódásra buzdítják.

Azért is kell informálódni, mert a tapasztalataik szerint sokszor eltér az egyes járművek országonkénti felszereltsége, és nem mindig egyszerű megtalálni az aktív biztonsági rendszereket a bonyolult extralistákban és csomagokban. Nem segíti a helyzetet, hogy a gyártók sem mindig kellően részletesen és érthetően kommunikálják a berendezéseik képességeit. A tudatosabb, a biztonságot előtérbe helyező vásárlói magatartás és a rendszerek hatásosságának egyértelmű bizonyítékai a gyártókat is fejlesztésre, jobbításra kényszerítik. Ez pedig végső soron a járművezetők és az összes közlekedő, vagyis a teljes társadalom előnyére válik.

A részletes teszteredmények az Euro NCAP honlapján tekinthetők meg.