A Busworld kiállításhoz kapcsolódó további írásaink itt találhatók.
Van Hool
Igen terjedelmes standján 18 járművet mutatott be a Van Hool, amelyek közül három itt tartotta a világpremierjét. Négy évvel ezelőtt jelent meg az EX távolsági típus, amelynek most először állították ki a 10,7 méter hosszú változatát. Az alacsony, illetve normál padlómagasságú kivitelben is rendelhető EX11 hajtásáról a DAF legújabb generációs dízelmotorjai gondoskodnak kézi, automatizált vagy automatikus sebességváltóval társítva. A kiállított EX11H modellbe 32+1+1 ülés és 410 lóerős motor került.
Szintén újdonságként jelent meg az Exqui.City 18 FC jelű, üzemanyagcellás hajtású csuklós busz. A 18,2 méter hosszú, 125 fős, kétszáz kilowattos villanymotorral hajtott, BRT-stílusú (gyorsforgalmú buszjárat) jármű tíz perc alatt teljesen megtankolható, hatótávolsága pedig háromszáz kilométer.
A CX45E pedig az Amerikai Egyesült Államok piacára készített tisztán elektromos hajtású távolsági busz. A 48 fős, 260 kilowattos villanymotorral hajtott jármű a 648 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagjával háromszáz kilométert is megtehet egy feltöltéssel.
VDL Bus & Coach
„Génjeinkben van, hogy együttműködések által válunk erősebbé” – a kiállításon ezt a filozófiát hangsúlyozta a VDL Bus & Coach, amely arra összpontosít, hogy járműveik üzemeltetői minél nagyobb nyereséget érhessenek el, az utasok számára pedig vonzó buszokat kínáljanak. Persze az utazóközönség nem csupán megbízhatóságot és kellemes megjelenést vár el a buszoktól, hanem kényelmet is. A VDL Futura pedig kiválóan lépést tart ezekkel az igényekkel, miközben mostantól szériafelszerelése a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés (PPC). A standon három jármű képviselte a Futura típust.
Egy FDD2-141/2600 emeletes busz, amely 2+1-es üléselrendezése révén 48+2+1+1 ülőhelyet kínál, ám akár 96+1+1 üléssel is specifikálható. Hajtásáról a DAF MX-13 motor 530 lóerős, 2600 newtonméter legnagyobb nyomatékú változata gondoskodik, amelyhez ZF TraXon automatizált váltó társul, de 450 lóerős MX-11-es motor és ZF EcoLife automatikus váltó is kérhető. Az FHD2-129/2100 modell a luxuskivitelű, állítható fejtámlájú VDL Class 500 üléseivel tűnt ki. A 13 méteres, 11,5 köbméteres csomagterű buszba 53+1+1 ülőhely került. Az FHD2-139/2300 modell pedig kerekesszékes utasok szállítására mutatott be ideális megoldást a hátsó tengely fölé épített emelővel, valamint a gyorsan kiszerelhető VDL Class 300 üléseivel. Így akár 15 kerekesszékes utas is beszállhat a 13,9 méter hosszú, háromtengelyes járműbe. A holland márka másik fontos termékvonalát a városi buszok képezik, ahol a gyártó élen jár az elektromos járművek értékesítése terén. Immár 450 elektromos VDL busz közlekedik Európa különböző városaiban, amelyek eddig már közel negyvenmillió kilométert tettek meg.
A Busworld kiállításon tartotta világpremierjét a Citea SLE-129 Electric alacsonybelépésű elektromos busz, amely 288 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagot kapott, hogy nagyobb távolságokat tehessen meg két töltés között. Gyorstöltése pedig tetőre szerelt áramszedővel is megvalósítható. Ugyanekkora akkucsomaggal és pantográfos áramszedővel rendelkezik a Citea SLFA-180 elektromos hajtású csuklós busz is. Míg a Citea LLE Diesel modellnek sikerült hat százalékkal csökkenteni a tüzelőanyag-fogyasztását, valamint még tovább mérsékelni a karbantartási és javítási költségeit.
Volvo Buses
Két jelentős szenzációval is vonzotta a látogatókat standjára a Volvo Buses a kiállításon. Először is bemutatta a 7900 Electric Articulated elektromos hajtású csuklós buszt, amely akár 150 utast is szállíthat, a dízelmotoros modellekhez képest nyolcvan százalékkal kisebb energiafogyasztással. A jármű 17,85 és 18,55 méter hosszú kivitelben is készül, előbbi 330, míg utóbbi 396 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomaggal, ám villanymotorjaik teljesítménye megegyezően kétszer kétszáz kilowatt. Ezekhez kétfokozatú automatizált váltó társul.
A 9700-as távolsági busznak pedig leleplezték a 15 méter hosszú, háromtengelyes változatát, amely egyrészt több, akár 65 utast is szállíthat, másrészt szabadabb lehetőségeket biztosít az utastér személyre szabásához. Sőt, a 9700-as más méretváltozataihoz is új ajtó- és üléselrendezési lehetőségeket vezetett be a gyártó, például a második ajtó a hátsó tengely mögé is kerülhet a csomagtér megnövelése érdekében vagy a WC az utastér hátuljában is elhelyezhető.
Ezenkívül a hibrid buszait is továbbfejlesztette a Volvo Buses, hogy azok húsz helyett immár ötven kilométer/óra sebességgel, illetve még hosszabb távon, egyszerre akár egy kilométeren is közlekedhessenek csendes és helyileg károsanyag-kibocsátás nélküli üzemmódban. Továbbá bevezette a Volvo Zónamenedzsment szolgáltatást, amely gondoskodik arról, hogy a buszok az érzékeny övezetekben tisztán elektromos üzemmódban közlekedjenek. Végül, de nem utolsósorban a 9900-as prémiumkategóriájú turistabusz a 2019-es Busworld Awards szavazáson a legbiztonságosabb és a legjobb távolsági busznak járó díjat is elnyerte. A zsűri indoklásában méltatta a típus menettulajdonságait, külső és belső kialakítását, valamint egyszerű karbantarthatóságát.
A 2019-es Busworld kiállításról szóló képes összefoglalónk következő részeiben a török, kínai és egyéb gyártók újdonságait ismertetjük majd.