Hirdetés:

Nincs még egy ilyen az országban! A paksi atomerőmű tűzoltóságának darus-emelőkosaras járműve akár hatvan méter magasból is menthet. Egy számítógép-vezérelt, távirányítható modern csoda a Renault Trucks alvázára épített Bronto Skylift.

Messzire elér a keze – tartja a szólás a befolyásos, nagy hatalmú emberekről. Milyen szép képet fest ez, szinte látjuk, ahogyan az illető keze megnyúlik, mint a szuperhősöknek. Ezt a képzeletbeli nyújtózkodást ugyanilyen tökéletesen megjeleníti, sőt megtestesíti a Bronto Skylift F60XR felépítmény. Immár harmadik éve szolgál a MVM Paksi Atomerőmű Zrt. belső tűzoltóságában a Renault Trucks C 520 modellre épített darus-emelőkosaras jármű, amely az ország legmagasabbra nyújtózkodó ilyen eszköze.

Nyakmeresztő mutatvány már nézni is! Akár hatvan méterre is kitolható a gém, így a blokktornyok tetejéről is menthetnek vele bajbajutottakat

Bár az akár hatvan méteres kinyúlása az igazi szenzáció, a Bronto Skylift felépítmény tudása ezenkívül is tartogat még érdekességeket. Vízszintesen harminc méterre kitolható a kosár, sőt, akár lentről, a jármű alatti több méteres mélységből is menthetnek vele. Az aktuális működési mezőt a talajnyomás, a szélviszonyok és számos további paraméter alapján számolja ki a vezérlés. A kosár maximális terhelése ötszáz kiló, ráadásul ez szinte a teljes működési tartományban kihasználható. Teljes kinyúlás mellett egy komplett felszerelésű tűzoltót elbír még a gém, aki ilyenkor percenként 4000 liter vízzel vagy habbal küzdhet a lángok ellen. Ám magasból mentésre is alkalmas, szükség esetén hordágyon rögzítve is lehozhatnak vele sérülteket. Bár a daru képes önműködően többször leereszteni és visszaemelni a kosarat a megjegyzett mentési pontra, adott esetben egy önmentő berendezéssel is leereszthetők személyek a magasból.

Nemcsak a különleges felépítmény, hanem az alapjaként szolgáló Renault is tartogat érdekességeket. Három évtizeden keresztül szolgált a Scania alvázra épített elődje, könnyű kitalálni, hogy teljesítmény, tüzelőanyag-fogyasztás és kényelem szempontjából is mekkora előrelépést jelentett. Azt viszont talán nem is gondoltuk volna, hogy az új jármű negyedével könnyebb a leváltottnál. A képeken is jól látható tridem tengelyelrendezése is két jelentős előnnyel jár. Egyrészt a tandemnél jobban felveszi, elosztja a daru jelentette nem éppen pillekönnyű terhelést. Másrészt a kormányozható leghátsó tengely jóvoltából az erőmű zegzugos útjain is könnyedén manőverezhető így a szer. A szűk fordulók után aztán megmutatja ütőkártyáját a típus legerősebb motorja, hiszen a lehető legjobb gyorsulást biztosítja a tempós vonuláshoz.

A színes képernyőn gazdag menürendszer segíti a tűzoltók munkáját a felépítménnyel kapcsolatos minden paraméterről

Ez a jármű egy olyan eszköz, amelyet a legrosszabb eshetőségekre tartogatnak, svéd felmenőjét hosszú szolgálata alatt egyszer sem kellett az erőművön belülre elindítani. Ezek alapján azt hihetnénk, hogy nincs dolguk a paksi erőmű tűzoltóinak. Ám ez csak egyetlen eszköz a népes flottájukból, és soha nem unatkozik a létesítményi tűzoltóság. A műszaki mentés, a veszélyes fák kivágása, a kárelhárítás, a vízszivattyúzás, a liftből mentés mind a feladataik közé tartozik. Ezenkívül az Atomerőmű Tűzoltóság látja el a mentőszolgálat feladatait is. S bizony, olykor az eldobott vagy nem jól elnyomott csikk nyomán kigyulladó kuka oltásához is riasztják őket. De a laktanyában sem henyélnek, rendszeresek a gyakorlatok és a továbbképzések. Mindennap tartanak jógából és kondicionáló edzésből álló tornaórát, hiszen életkortól függetlenül mindenkivel szemben ugyanazokat a fizikai követelményeket támasztják. Ahogy a változatos feladataikból is látszik, ez továbbra is egy veszélyes hivatás, amelyhez elengedhetetlen a jól képzett személyzet és az ilyen különleges tűzoltószerek. Reméljük, hogy a Renault Trucks C 520 8×4*4 Bronto Skylift F60XR hosszú éveken át megbízhatóan szolgál majd Pakson! Azt is, hogy nem lesz soha szükség a munkájára, legfeljebb a családi napon a lelkes jelentkezőket a magasból feledhetetlen látvánnyal elkápráztatni!