Hirdetés:

Közlekedésünk elektromossá alakítása a kisebb-nagyobb haszonjárműveket is eléri. Gyártóiknak és forgalmazóiknak immár a mindennapos szervizelés és ügyfélszolgálat területein is gondolniuk kell e hajtásrendszerek különleges igényeire.

Noha még csupán maroknyi elektromos haszongépjármű rója az utakat, minden nagy gyártónak már most ki kell tudnia szolgálni ezeket. Európa-szerte százas nagyságrendű márkaszervizt kell már idejekorán felkészítenie minden jelentősebb gyártónak, hogy termékeik elektromos változatainak karbantartásában és javításában is a megszokott minőségre, illetve kiterjedt szervizhálózatra számíthassanak ügyfeleik. A feladat nagy, ám feltétlenül ésszerű költségmegosztási stratégiát jelenthet a több lépcsőben végrehajtott, fokozatos hálózatátalakítás, amely során az egyes szervizpontok előre meghatározott szintig kínálnak önálló támogatást az ügyfeleknek. Ez a nagyfeszültségű rendszerek megszokott karbantartásától egészen a hibás vagy balesetben megsérült nagyfeszültségű akkumulátorok javításáig is terjedhet. Különösen fontos, hogy az elektromos járművek által frekventált régiókban, illetve nagyvárosi agglomerációkban már az első pillanattól rendelkezésre álljon a szükséges munkákra alkalmas szervizkapacitás.

Ehhez természetesen a nagyfeszültségű hajtásrendszerek számára kidolgozott biztonságos technológiai és munkafolyamatok mellett a megfelelő célszerszámok is szükségesek, ám a legfontosabb a megfelelő számú elektromos szakember kiképzése. Kezdetben központilag kiküldött szakértők is segíthetik a felkészülést, de piaconként olyan szakértői csapat is indokolt lehet, akik például a feszültség alatti akkumulátorok kiszerelését is elvégezhetik. A márkaszervizekben természetesen a nagy teljesítményű gyorstöltés lehetőségét is biztosítani kell, hiszen az ügyfél járműve adott esetben üres vagy működésképtelen akkumulátorokkal érkezik.

Meghatározó téma a nagyfeszültségű akkumulátorok cseréje, javítása és adott esetben visszavétele, mivel ezek szállítása és tárolása egyaránt fontos és nemkülönben költséges biztonsági követelményeket jelent. Tekintettel az egyelőre kis darabszámokra, előnyös lehet a helyi javítást és tárolást kiváltó koncepció is. Ennek keretében a megfelelő biztonsági előírások betartásával a gyárba továbbítják javításra a kicserélt, hibás vagy sérült akkumulátorokat.

Az MAN Truck & Bus például már számos piaci szegmensben rendelkezik elektromos járművel, az eTGE kisáruszállítótól az eTGM tehergépkocsin át a Lion’s City E városi autóbuszig. A márka 2020 végére összesen száztíz európai márkaszervizét tervezi felkészíteni az elektromos járművek fogadására, amelyekhez 2021 végéig további hatvan csatlakozna

A sérült járműveket gondosan el kell keríteni az ügyfelek által is látogatott területeken, a javítás alatt állókat pedig még az üzemi területen is biztosítani kell. Az előírt eljárások betartásával azonban megakadályozható, hogy sérülést okozzon az egyébként életveszélyes nagyfeszültségű rendszer. Azonban nem csupán a műhelyeket kell felkészíteni az elektromos teherautók és autóbuszok kezelésére, hanem az ügyfeleket és a járművezetőket is. Vásárláskor és járműátadáskor – a hagyományos járműveknél megszokottakon túl – részletes biztonsági információkkal és útmutatással kell szolgálni számukra az elektromos gépkocsikról. Ugyancsak hatékony megoldás lehet a hivatásos gépkocsivezetőknek az elektromos hajtásrendszerű gépjárművek biztonságos és gazdaságos üzemeltetéséről szervezett tanfolyam.