Hirdetés:

Végül beadta a derekát Rudolf Diesel legelhivatottabb távol-keleti rajongója, a japán dízelpápa is. Bemutatta az Isuzu Elf hetedik generációját, amely a nagy múltú gyártó történelmében először immár elektromos hajtáslánccal is elérhető.

Máris borítékolható az új Isuzu haszonjármű sikere Izlandon, hiszen ott szinte mindenki hisz a mitikus elfekben. Viccet félretéve, a 64 esztendő óta töretlenül sikeres Elf típust mifelénk N-sorozat néven ismerjük. A legfrissebb generációjánál elsősorban a dizájnra, a komfortra, a gazdaságosságra, a biztonságra, a hálózatba kapcsolásra, valamint a széles modellkínálatra fókuszáltak az Isuzu mérnökei. Elmondásuk szerint minden téren sikerült jelentős előrelépést felmutatniuk. Jól hangzik, mégsem érzem, hogy dizájnikonná gyurmázták volna az új N-sorozatot. Félreértés ne essék, kívülről egészen pofás, de a beltérről azt is elhinném, hogy egy-két generációval korábban alkották!

Mi a manó?

Ez a visszafogott formatervezés nem a kompetencia hiányát jelzi, hanem tudatos döntés következménye. A japánok inkább a puritán megbízhatóságra törekedtek és a digitális műszerekkel, valamint futurisztikus formákkal szemben a funkcionalitást és a robusztusságot részesítették előnyben. Azért egy kis, hétcolos kijelző csak beszemtelenkedett az analóg műszerek közé, hogy többek között informálja a sofőrt a vezetői segédrendszerekről. A belsőtér nagy szürkeségéből feketével emelték ki azokat az elemeket, amikkel a vezetőnek dolga akadhat. Ezek a felületek jobban ellenállnak a karcolódásnak, így vélhetően hosszú távon sem tűnik majd mérhetetlenül lelakottnak az Elf.

Elődeihez hasonlóan jelentős karrier áll az egyik legegyszerűbb, platós kivitel előtt is

A távol-keleti építésmódú kishaszonjárművek és középkategóriások legtágasabbjaként hirdetik az N-sorozat fülkéjét. A járművezetőt gyakorlatilag a korábbinál minden irányban nagyobb tér veszi körül. A japán szakemberek szerint ezért azonnal jobban érzi magát és lényegesen frissebben vezeti haszonjárművét egész nap. A nagyobb ajtónyíláson a másodállásban sofőrként szorgoskodó, B kategóriájú szumós is elsőre be- és kiszállhat. Miközben az elölről és hátulról is egyforma fogást garantáló, stabil kilincsek sem maradnak a kezében. Az ülésfűtés kellemes melegséggel balzsamozza testét, ráadásul garantáltan nem kap gerincferdülést a nap végére, mivel az Isuzu munkatársai a vezetési pozíció mellett a pedálok helyzetét is optimalizálták. Mindemellett diszkréten elrejtheti a korábbinál több és nagyobb rekeszek egyikébe az esti edzéshez szükséges ágyékkötőjét.

A széles kínálatból nem hiányozhat a billenőplatós változat sem

Észszerű asszisztencia

Élesebbre állították a kamerát és a radart is a japánok. Többek között azért, hogy az ütközésmegelőző rendszer kanyarodáskor is észrevegye az Elf útjába kerülő embereket, állatokat és tárgyakat. Főleg urbánus környezetben hasznos, hogy az adaptív sebességszabályozó a teljes sebességtartományban működik. Az éberségfigyelő asszisztens a fáradtság legkisebb jelére hideg, oxigénben dús levegőt zúdít a sofőrre, ezzel is figyelmeztetve, hogy tartson pihenőt. Amennyiben ez sem elég, mert a kamera észleli, hogy a járművezető rosszullét vagy álmosság miatt alkalmatlan a vezetésre, az Elf teljesen automatikusan megállítja magát. Az aktív sávtartó, a táblafelismerő, valamint az első holttérfigyelő rendszerek mellett az adaptív távfény sem hiányzik a fedélzetről. Az intelligens sebességhatároló a táblafelismerő rendszertől nyert információk alapján a megengedett sebességhatárokhoz maximalizálja a jármű tempóját. Ezeknek a vezetői segédrendszereknek egy része ebben a járműkategóriában most mutatkozik be első alkalommal Japánban. Nem vették félvállról a mobil szolgáltatások frissítését sem. Az új Elf már képes kapcsolatot teremteni a legnagyobb információs platformokkal is. Az Isuzu egy új, haszonjárművek számára fejlesztett telematikai rendszerrel segíti ügyfelei, valamint a flottaüzemeltetők munkáját. Mindeközben gondoltak az elektromos járművek várható jelentős térnyerésére, ezért flottamenedzserüket többek között számos töltéstámogató funkcióval is felvértezték.

Nem mondanám spártainak, de egyértelműen nem az érzelmekre szeretne hatást gyakorolni az N-sorozat fülkéjének belsőtere

Dízel-elektromos

Habár a purista ügyfelek öt és hatfokozatú manuális váltóval is kérhetik, az Isuzu elsősorban az új kilencfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált váltóval igyekszik mérsékelni a háromliteres, 110 és 129 kilowattos (150 és 175 lóerő) dízelmotorjai étvágyát. Az ISIM-váltó kihasználja az erőforrás nyomatékos karakterét és lehetőleg arra törekszik, hogy kis értéken tartsa a fordulatszámot, amivel a menetzajt és a fogyasztást is mérsékli. Mindeközben gyorsabban váltogatja a fokozatokat, mint a driftelés atyja, Takahasi Kunimicu. Aggodalomra semmi ok, nem hagyták magára a kilencfokozatút a tüzelőanyag-takarékosságért folyó harcban. A cunami elleni védőgátakhoz hasonló képességekkel felvértezett fülke légellenállásán is faragtak, továbbá kis gördülési ellenállású gumiabroncsokat szereltek az Elf kerekeire. Sőt, igény esetén stop-start rendszerrel is kérhető a távol-keleti haszonjármű.

Nagy mérföldkő a dízelmotorok japán specialistája számára az ELF EV, ami az Isuzu legelső, teljesen elektromos (BEV), sorozatgyártású járműve. A BEV-modellek kínálata a 3,5 tonna megengedett össztömeg alatti kategóriától egészen 7,5 tonnáig terjed. A lehető legtöbb komponenst megtartották a dízelmotoros változatokból. Kettő, három és öt, egyenként húsz kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomaggal felvértezett modell közül válogathatunk, de az utóbbi csak a hosszú tengelytávú kivitelekhez elérhető. Az elektromos modelleket hőszivattyús légkondicionáló berendezéssel és ülésfűtéssel látják el, hogy még fagyosszentek esetén se dézsmálja feleslegesen a hatótávolságot. Évente negyvenezer Isuzu Elf értékesítését tervezik Japánban, amire minden esélyük megvan.