Hirdetés:

Nem kétséges, a Renault a kishaszonjárművek villamosításának kiemelkedő szereplője kontinensünkön. A Kangoo elektromos változatai elsőként jelentek meg sorozatgyártásból Európa útjain 2011-ben. E tudás birtokában újabb szintet lép a márka 2022-ben.

Jó 10 évvel ezelőtt a Renault Kangoo Z.E. volt az egyetlen tisztán elektromos hajtású kishaszonjármű. A hagyományos üzemű konkurencia ellen, korát messze megelőző megoldással jelentkezett be az International Van of the Year 2012 trófeáért. Sportnyelven szólva kiütéssel győzött, s ez maga volt az áttörés, egy új gondolkodás kezdete. A zsűriben sokunk életében is ez volt az első villanyhajtású autó, s összességében tényleg történelmet írtak. És egyben sikertörténet is kerekedett belőle, 70 ezer példányt értékesítettek. Az akkori „hivatalos” 170 kilométeres hatótáv valójában 100-120 kilométer volt, ami mára már triplázódik, a tüzelőanyag-cellás megoldással pedig még tovább növelhető a hatótáv. Két élharcossal a Renault próbapályáján, Franciaországban találkoztunk, a Kangoo prototípust vezethettük is, a Master Hyvia bemutatkozása egyelőre elméleti volt mindössze.

Kangoo Van E-Tech Electric

A vadonatúj Kangoo-széria 2021-es indulása is rögtön a csúcsra repítette a márkát, immáron másodszor trófeát érdemelt az IVOTY nemzetközi újságíró-szervezettől. Itt már nem voltak kérdések, úgy kellett építkezni, hogy a kocsitest alkalmas legyen az akkumulátorok, az elektromos hajtáslánc kompromisszumok nélküli fogadására is. Pici késéssel, de meg is érkezett a konnektoros Kangoo. Kívülről gyakorlatilag nem különbözik hagyományos társaitól. A kormány mögött is mindössze a műszerfal kissé más, s ami a leghangsúlyosabb, a rakótér is azonos. A tengelytáv függvényében a 3,9-4,8 köbméteres térben 600 vagy 800 kilogramm hasznos terhelés helyezhető el. A nagyobb tengelytávú opcióként rendelhető a „szezám, tárulj” ajtóval. A nettó 45 kilowattórás akkumulátorcsomagból nyert energiával egy 90 kilowatt csúcsteljesítményű elektromos motor hajtja a járművet. Normál és ECO módban is három vezetési mód közül válaszhatunk: vitorlázás – minimális visszatöltés, vezetés – közepes rekuperáció és fékezési mód – maximálisra járatott generátor. Ezeket érdemes jól kitapasztalni, mert ezen múlik majd a hatótáv. Azaz a WLTP szerinti 300 kilométeres adat akár 20-30 százalékkal is megtoldható. Még a legspórolósabb módban is dinamikusan mozog a jármű. A töltési opciók a 80 kilowattos egyenáramú gyorstöltésig terjednek. Június elején a rövidebb és utána körülbelül két hónappal a hosszabb járművek is megérkeznek Magyarországra. Az indulóáruk várhatóan 11 millió forint körül alakul majd.

Hyvia

Hidrogén az útra, így lehetne fordítani a fenti szóösszetételt. A Master H2-Tech a Renault Group és a Plug Power új vegyesvállalatának első célpontja: a kisbusz, a fülke-alváz és a zárt furgon kiviteleihez készülnek hatótávnövelők. Azaz a jelen esetben egy 33 kilowattórás akkumulátoregység mellé kerül a 30 kilowattóra teljesítményű tüzelőanyag-cella. A legnagyobb, négy darab hat kilogrammos hidrogéntartályból álló szettel elérhető 500 kilométeres hatótáv már stresszmentes fuvarvállalást tesz lehetővé. Teljes ökoszisztémában gondolkodnak, így egész Európát képesek ellátni töltőállomásokkal, sőt még hidrogénnel is. Ez utóbbi előállítása lehetséges helyben is, de tartályokkal is szállítható. A lényeg, hogy a kútfejnél biztonságos procedúrával mintegy öt percet kell csak a tankolással eltölteni, s már kész is. Már rendelhető a Master H2-TECH, de hazai útjainkon egyelőre kicsi az esély a közeljövőben a megjelenésükre.