Hirdetés:

Számos érdekességet mutatott be nemrég az Isuzu. Átfogóan megújította a D-Max pickupot, kidolgozott egy akkumulátorcserés rendszert elektromos kisteherautóknak, valamint leleplezett egy elektromos városi buszt és egy üzemanyagcellás nehéz-teherautót.

Hazánkban a legtöbben a D-Max pickupról ismerik az Isuzu márkát. Nem véletlenül, hiszen a platós terepjárók világszerte igen népszerűek, 1974 óta több mint száz országban már több mint ötmillió példányuk talált gazdára. A D-Max harmadik generációja 2019 őszén mutatkozott be, így most elérkezett egy jelentősebb frissítés ideje. Ez már első pillantásra jól látszik a pickupon, ugyanis erőt sugárzó domborítással látták el a motortérfedelét, megnövelték a hűtőrácsát, valamint áttervezték a fényszóróit. Hátul az oldalanként három szárnyat formázó LED-es lámpatestek mutatják a megújulást. Az átformált első lökhárító és a hátfalajtó megnövelt légterelője pedig a jármű aerodinamikáját javítja.

A tervezők a belsőteret sem hagyták érintetlenül. Az ajtó- és üléskárpitok igényesebb anyagokból készülnek, továbbá a műszerfalon új felületi mintázat nyújt jobb minőségérzetet. A középkonzolon az információs és szórakoztatórendszer nagy méretű kijelzőjét egy forgókapcsolóval egészítették ki a menü könnyebb kezelhetősége érdekében.

Míg a korszerűbb grafikájú műszerpanel kijelzőjét hétcolosra növelték. A kor elvárásainak megfelelően a D-Max biztonságát is fokozták. Az új generációs, fűthető lencsékkel ellátott sztereokamera új funkciók bevezetését tette lehetővé. Így az automatikus vészfékrendszer már a gépkocsi előtt oldalról közeledő gyalogosokat érzékelve is beavatkozik, hogy megelőzze az ütközést. A hátsó radarok pedig tolatáskor közeledő járművet észlelve automatikusan működésbe hozzák a féket. Ezenkívül már araszolássegítő is elérhető, valamint a kézi váltóval felszerelt modellek is rendelhetők adaptív sebességszabályzó rendszerrel. Az összkerékhajtást a fékdifferenciál elvén működő elektronikus differenciálzárral tették hatékonyabbá. Újdonság továbbá a nehéz terepen segítséget nyújtó üzemmód, amely elinduláskor, illetve gyorsításkor optimálisan vezérli a fékrendszert és a motor teljesítményleadását a kerekek ideális forgási sebessége érdekében. Az Isuzu a megújult D-Max bemutatásakor azt is bejelentette, hogy fenntarthatósági törekvései jegyében hamarosan előáll egy tisztán elektromos hajtású pickuppal, amelyet először az európai piacra vezet majd be.

Töltés helyett csere

Sőt, a neves gyártó tavaly októberben a Japán Mobilitási Kiállításon egy gyors akkumulátorcserén alapuló megoldással is kirukkolt az elektromos járművek töltésével járó állásidő kiküszöbölésére. Az EVision Cycle Concept lényege, hogy a gépkocsik lemerült akkumulátorcsomagját a megfelelő állomásokon mindössze három perc alatt egy teljesen automatizált berendezés segítségével kicserélik egy feltöltöttre, így máris folytathatják útjukat. Oldalról az alváz hossztartóira rögzítik az akkumulátorcsomagokat, így azok a felépítmény alatt kényelmesen kihúzhatók oldalra. Az energiatárolókat csúcsidőn kívül tölthetik fel, ezáltal az elektromos hálózat terhelése és az üzemeltetés költsége egyaránt csökken. Ez az akkumegosztó rendszer pedig olyan további alkalmazások számára is utat nyit, mint például a megújuló forrásokból származó energia tárolása. Ráadásul nem csupán a teljesen automatizált folyamatra készültek fel, egy mechanikus emelő-cserélő kézikocsit is készítettek. Így elméletileg akár a telephely kis szervizében is elvégezhető a csere és utántöltés.

Alacsonypadlós és elektromos

Szintén a Japán Mobilitási Kiállításon tartotta az Isuzu az Erga EV alacsonypadlós, tisztán elektromos hajtású városi autóbusz világpremierjét is, amelyet 2024 végén vezetnek be a japán piacra. A busz kényelmét a minden ajtónál lépcsőmentes kialakítás és teljes hosszában dobogó nélküli padló mellett a villanymotor csendes és minimális rezgésszintű működése fokozza. Az akkumulátorokat a tetőn és a jármű hátuljában alul helyezték el.

Üzemanyagcellás négytengelyes

Persze az akkumulátoros elektromos haszonjárművek fejlesztése mellett az Isuzu sem hagyja figyelmen kívül a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtás lehetőségeit. A gyártó a Japán Mobilitási Kiállításon leleplezte a nagyközönség előtt a Giga Fuel Cell nehéz-kategóriás teherautót. A Honda márkával közösen kifejlesztett, 8×4-es, alacsony alvázmagasságú, dobozos felépítménnyel ellátott fülke-alvázas tehergépkocsi hatótávolsága meghaladja a nyolcszáz kilométert, így távolsági fuvarozásra is alkalmazható. Sőt, a jármű üzemanyagcellás rendszere mobil áramfejlesztőként is szolgálhat például katasztrófaelhárításkor. A 12 méter hosszú és 3,8 méter magas, 25 tonna legnagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsi hajtásáról a Honda négy darab, egyenként 103 kilowatt legnagyobb teljesítményű üzemanyagcella-kötege gondoskodik egy 320 kilowattos szinkron villanymotoron keresztül. A fülke mögött elhelyezett hidrogéntartályai 700 bar nyomáson legfeljebb 56 kilogramm gázzal tölthetők fel. A Giga Fuel Cell közúti tesztelése a tervek szerint már 2024 első hónapjaiban elkezdődik, a sorozatgyártású változat piacra kerülése pedig 2027-ben várható. Mindebből jól látszik, hogy az Isuzu is beletaposott a gázba az alternatív hajtású haszonjárművek fejlesztése terén.

E-MAX
Hírek

E-MAX

Nincs mit tenni, a villamosítás terén eddig háttérbe szoruló pickupok sem kerülhetik el sorsukat.

Japán divatdiktátor
Hírek

Japán divatdiktátor

Ó, a szép születésnapot ünneplő UD Trucks! Mifelénk még hírből sem sokan ismerik Japán egyik legjelentősebb haszonjárműgyártóját.

Isuzu Elf: Exvillámhárító
Bemutató

Isuzu Elf: Exvillámhárító

Végül beadta a derekát Rudolf Diesel legelhivatottabb távol-keleti rajongója, a japán dízelpápa is. Bemutatta az Isuzu Elf hetedik generációját, amely a nagy múltú gyártó történelmében először immár elektromos hajtáslánccal is elérhető.

Japán együttműködés
Hírek

Japán együttműködés

Összefog a Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT), a Hino Motors Ltd., az Isuzu Motors Limited és a Toyota Motor Corporation a nagy példányszámban értékesíthető üzemanyagcellás kishaszonjárművek fejlesztésére.

Ha Toyota velünk, ki ellenünk?
Hírek

Ha Toyota velünk, ki ellenünk?

Nyugat-Európában hidrogénezett növényi olajokkal (HVO) is üzemképesek lesznek 2023 első negyedévétől a Toyota dél-afrikai köztársaságban gyártott Hilux és Land Crusier modelljei.