Torinóba, az itáliai autógyártás egykor szebb napokat látott fellegvárába invitált az IVECO, hogy elsők között tegyem próbára az IAA Transportation 2022 kiállításon bemutatott új elektromos Daily haszonjárművet. Elfogadtam a kihívást.
Piemonti vendéglátóim mindenre kiterjedő termékismertetővel vártak. Ezt követően találkozhattam a többnyire fiatal, lelkes és dinamikus fejlesztőcsapat tagjaival is. Láthatóan büszkék munkájuk gyümölcsére és bíznak az új elektromos haszonjárművük minőségében és sikerében. Már indulás előtt jónak tűnt az új logóval felvértezett IVECO eDaily 38S14EV. Az első méterek után pedig biztos voltam benne, hogy ezúttal nem vették olaszosan félvállról a feladatot az eDaily tervezői. A kizárólag anyanyelvén, de lelkesen kommunikáló gyári sofőrrel belevetettük magunkat a torinói forgatagba a bőszen tülkölő taljánok közé. Aki vezetett már Itália földjén, tudja mi következett, aki nem, úgysem érti, miért számított az első negyedóra stresszesnek. Főleg annak fényében, hogy az amúgy hatalmas jobb oldali tükör képének 20-25 százalékát kitakarja az oszlop. Hihetetlennek tűnhet, pedig ezzel végére is értem a hibalistának.
eDaily driver
A kormánykerék jó fogású, a kormánymű áttételezése pedig közvetlen, mégsem viselkedett idegesen az 5,6 méteres eDaily. A hátsókerék-hajtású konstrukció egyik legnagyobb előnye a pazar fordulékonyság. Ehhez a 3,5 méteres tengelytáv is hozzájárult. A 10,8 köbméteres raktérben csupán a színárnyalatuk miatt tűntek fel a hatvanszázalékos műterhelést biztosító narancssárga homokzsákok. Érezni semmit sem lehetett belőlük. Pedig csupán pár gyorsítás erejéig vettem igénybe azt a 140 kilowattos csúcsteljesítményt és 400 newtonméteres forgatónyomatékot, amit a villanymotor két percig biztosít. Bölcs, hiszen ennyi idő bőven elég a meredekebb előzésekhez és emelkedőkhöz. Békeidőben 90 kilowatt és 220 newtonméter áll rendelkezésünkre. Natural, Eco, és Power fantázianevű menetmódok közül választhatunk. A rekuperációt pedig normál, egypedálos vagy vitorlázó üzemmódba kapcsolhatjuk. Az erősebb fokozatokban előrelátó vezetéssel csupán veszélyhelyzetben szükséges a fékpedál. A fedélzeti számítógép 235 kilométeres hatótávot jósolt, ami teljesen reálisnak tűnt a kétakkumulátoros változattól. Városban a H2 magasságú kivitel hatalmas homlokfala sem befolyásolja számottevően, hogy meddig jutunk. Országúton is kipróbálhattam az 1283 kilogramm terhelhetőségű 38-ast. Csupán itt éreztem hátrányát annak a 300 kilogrammnak, amivel átléptünk középkategóriába. Ezzel ugyanis bebetonoztuk magunkat a kilencven kilométer/óra alatti sebességtartományba. Pedig a nyomatékos villanymotor sokkal fürgébben is vitte volna a bódét.
Nemcsak a szemnek, hanem tapintásra is kellemes és jó minőségű anyagokkal kecsegtet az IVECO
Nem mindennapi Mindennapi!
Sikerének kulcsa, hogy az IVECO végig kitartott a Daily alvázas konstrukciója mellett. Ez elektromos haszonjárművek platformjaként is számos előnnyel kecsegtet. A robusztusság, tartósság és sokoldalúság mellett a modularitás, a kompakt méretek és a kis saját tömeg is vonzóvá teszik. Kategóriájában senki sem kínál szélesebb palettát, több mint kétszáz különböző elektromos eDaily konfigurálható! Duplafülkés csupán 4,25 tonnától felfelé kérhető, fosztott alvázat és minibuszt pedig a 7,2 tonnásból vesztegetnek. A fülke-alvázak legnagyobb terhelhetősége 4,6 tonnáig nyújtózkodhat. A furgonok pedig akár közel húsz köbméteres raktérrel kényeztethetik a fuvarozóvállalatokat.
Az akár 2700 kilogrammos terhelhetőségű hátsó tengely 3,5–4,25 tonna össztömegig szólóabroncsozású. Afelett, 4,25–7,2 tonnáig már az ikerabroncsos változatokat kínálják. A Daily típuscsalád bevált hátsó merevtengelyeit alkalmazzák, azonban a villanymotoros kishaszonjárművek közül egyedüliként az 50C és 72C modellek optimalizálhatók különböző áttételezéssel a feladatukhoz. Még 2022 év vége előtt döntés születhet róla az Európai Unióban, hogy a lakóautókat és elektromos haszonjárműveket 4,25 tonnás össztömegig lehessen „B” kategóriás jogosítvánnyal is vezetni. Ehhez ideális az új 42S modell, amely a 3,5 tonnás dízelmotorossal megegyező terhelhetőség mellett háromszáz kilométeres hatótávval kecsegtet. Azok is örülhetnek, akiknek mellékhajtás szükséges a felépítményük működtetéséhez. A kisebb feladatokhoz, mint az emelőhátfal, a 12 voltos, 2,5 kilowattos, a hűtődobozoshoz pedig a 400 voltos, 15 kilowattos ePTO ideális. Az olyanokhoz, mint a szemétszállító vagy emelőkosaras, a saját villanymotorral felvértezett, 15 kilowatt teljesítményű elektromos mellékhajtóművet ajánlják.
Egy, kettő, három
Nem számolni tanulok, hanem ennyi akkumulátorcsomaggal és 37, 74, valamint 111 kilowattórás kapacitással lesz elérhető az eDaily. Ezekkel a 4,25 tonnás változat, WLTP-szabvány szerint 110, 200, és 300 kilométeres hatótávra hivatott. Urbánus környezetben a négyszáz kilométer sem utópisztikus álom. Három akkumulátor csupán 4,1 méternél hosszabb tengelytávnál és 4,25–7,2 tonnás össztömegnél lehetséges. A legnehezebb eDaily két energiatárolóval 120, hárommal pedig legfeljebb 180 kilométerre jut két töltés között. Fakírok otthoni hálózatról is tölthetik, de aki használni is szeretné, annak inkább a 22 kilowattos váltóáramú vagy a 80 kilowattos egyenáramú töltést ajánlom. Utóbbival félóránként hozzávetőlegesen száz kilométerrel növelhetjük az eDaily hatótávolságát. Persze nem a végtelenségig, hanem az akkumulátorok névleges kapacitásáig. Aminek minimum nyolcvan százalékára az IVECO nyolc évig vagy 250 ezer kilométerig terjedő garanciát vállal. Továbbá, a műszaki feltételek megléte esetén, az eDaily teljes élettartama során lehetőséget biztosít az akkumulátorcsomagok bővítésére vagy csökkentésére.
Valójában meglepő, hogy az eDaily mennyire kilóg a sorból. Kiemelkedő a fordulékonysága, a harmincszázalékos mászóképessége, a –30 és +50 Celsius-fok közötti klimatikus ellenállóképessége. Egyedülálló, hogy – minimum két akkumulátorral – akár 3,5 tonnát is vontathat. Az első piacokra hamarosan megérkezik, míg hozzánk 2023 végén gördülnek majd be a legelső néma leventék.
Megkezdődik a fordulat
Megkérdeztük az MHC Mobility flottakezelőt az elektromos haszonjárművekről szerzett tapasztalatairól, várható terjedéséről. Jelentősen kisebb karbantartási és üzemeltetési költségekkel fenntarthatók az elektromos haszonjárművek. Műszakilag egyszerűbb felépítésük nem igényel olyan rendszeres karbantartásokat, mint az olajcsere. Továbbá általában egyfokozatú hajtóművel és regeneratív fékberendezéssel rendelkeznek, ami drasztikusan csökkenti a járművek fékrendszerének kopását. A jelenleg futó villanyfurgonokban féléves üzemeltetés alatt, motorra és akkumulátorra vonatkozó meghibásodás még nem történt. A haszongépjárműveknél a szervizben töltött idő a munka kárára megy, ezért ennek csökkentésével jelentősen fokozható a termelékenységük. Pár hónapja futnak a cég ügyfeleinél az egyedi felépítésű Mercedes-Benz eSprinter kishaszonjárműveink. Gyűlnek a tapasztalatok, már most látszik, hogy két jármű között, akár kétszeres fogyasztáskülönbség is lehetséges. Ez elsősorban a járművezető temperamentumából, a terepviszonyokból, rakomány tömegéből, valamint a környezet hőmérsékletéből adódik. A hagyományos furgonokkal kiegészítve nagyon jól optimalizálható a teljes flotta üzemeltetési hatékonysága. A nagyobb haszonjárműveknél még csak bontogatja szárnyait az elektromobilitás. Számos területen már most előnyösebb lehet az elektromos járművek bérlése. Sokan nem mernek kipróbálás és tesztelés nélkül belevágni. Erre is felkészült az MHC Mobility, ezért tartanak a rövid távú bérleti flottájukban elektromos kishaszonjárműveket is. Egy e-furgon beszerzési ára jelentősen nagyobb, amit a kedvezőbb üzemeltetési költségek csak minimálisan tudnak ellensúlyozni. Akik viszont egy elektromos haszonjármű tartós bérlete mellett döntenek, nemcsak a bérleti díjat veszik figyelembe, hanem a vállalat egyéb céljait is. Többek között a környezettudatosságot, a vásárlóik felé kommunikált értékközvetítést, a szénlábnyom csökkentésére kitűzött céloknak való megfelelést, valamint márkájukra nézve az újdonság erejéből adódó értéknövekedést is. Az elektromos járművek felfutását most még sokkal jobban befolyásolja a készlet és az elérhetőség. Mindenkinek akkumulátor kell, és nem csak a járművekbe. Itt még jó ideig nem várnak áttörést. Úgy tapasztalja az MHC Mobility, hogy a legtöbb fuvarozó tudja, mekkora hatótávra képesek az elektromos járművek és ez mennyire felelne meg a jelenlegi feladataihoz. A vállalkozók rajta tartják a szemüket az elektromobilitáson, és várják a belépésre alkalmas pillanatot. Véleményük szerint az iparági változások és a vásárlói elvárások módosulása mellett az áruszállításban is elkerülhetetlen lesz a fenntarthatóbb jövő érdekében történő paradigmaváltás.