Hirdetés:

Több jó hírrel is szolgált tiszta üzemű teherautóiról a Volvo Trucks a hannoveri IAA Transportation szakmai vásár alkalmával. Újabb jelentős lépést tettek a zéró kibocsátás felé vezető útjukon.

Megkezdte nehézkategóriájú, akár 44 tonna szerelvény-össztömegű, tisztán elektromos hajtásrendszerű teherautóinak sorozatgyártását a Volvo Trucks. A márka eladásainak együttesen mintegy kétharmadát adó FH, FM és FMX sorozatokban is megjelenő újdonságokkal immár hattagúra bővült a svédek elektromos palettája. Nem egész két évvel a márka első nehézkategóriájú elektromos tehergépkocsijának bemutatója után, mára mind nagyobb volumenben készülnek e modellek, egyelőre Európa, a későbbiekben pedig már Ázsia, Ausztrália és Latin-Amerika piacaira is. A Volvo legnagyobb elektromos teherautóinak sorozatgyártása a svédországi Göteborgban vette kezdetét, mégpedig a magasfokú gyártási rugalmasság jegyében a hagyományos hajtású modellekkel közös szerelősoron. Jövőre Belgiumban, a genti üzemben is beindul a termelés, ahonnan az akkumulátorok is érkeznek.

Teljes egészében új fejlesztésű elektromos hátsó tengelyt mutatott be a hannoveri IAA Transportation kiállításon a Volvo Trucks. Az új hátsó e-tengely az elektromos motorokat és az erőátviteli elemeket is integrálva még több akkumulátor beépítésére kínál lehetőséget, ami nagyobb hatótávval, s ezzel a távolsági fuvarfeladatok villamosításának vonzó alternatívájáként szolgál. Az évtized második felére várható üzemanyagcellás teherautókban a felszabaduló hely más részegységek beépítésére használható ki. Akkumulátorhajtású teherautói jelenlegi palettáját kiegészítve, a Volvo Trucks már néhány éven belül tervezi az új elektromos tengellyel szerelt modelljei sorozatgyártását, elsősorban a hosszabb fuvarfeladatokon dolgozó ügyfelek számára.

Nyolc európai ország összesen száz nagy e-kereskedelmi és gyártócégét kérdezte meg 2022 júniusában a Volvo Trucks megbízásából az Ipsos közvéleménykutató. A jövőbeni beszerzéseik kapcsán a fosszilis üzemanyagoktól mentes szállítás iránti igényeikről érdeklődtek. A megkérdezettek 78 százaléka hajlandó többet fizetni egy kisebb szén-dioxid-kibocsátással dolgozó szállítónak, 85 százalékuk pedig akár fuvarozót is váltana, ha a partner nem felel meg a követelményeinek. Jövőbeni üzleti lehetőségeik tekintetében a vállalatok 60 százaléka gondolja úgy, hogy akár ügyfeleket is veszíthet az elkövetkező három év során, ha nem tudja teljesíteni a vásárlók csekély vagy nulla szén-dioxid-kibocsátású szállításra vonatkozó igényeit.

A Volvo Trucks a dízelekkel összevethető, akár ezer kilométer hatótávú üzemanyagcellás teherautókat is tesztel. A következő kísérleti szakasz 2025-ben észak-európai ügyfelek részvételével indul, majd további országokban folytatódik. Az üzemanyagcellás teherautók különösen alkalmasak a hosszú távú és energiaigényes szállítási feladatokra, még a korlátozottabb akkumulátortöltési lehetőségek jellemezte országokban is. A Volvo teherautóit két üzemanyagcella hajtja összesen 300 kilowatt teljesítménnyel és nem egész 15 perc alatt tankolhatók fel. A megújuló forrásokból származó zöld hidrogént telephelyi tárolókból biztosítják a projekt során. Az üzemanyagcellákat a Volvo Group és a Daimler Truck AG vegyesvállalata, a cellcentric szállítja.