Hirdetés:

Ambiciózus fenntarthatósági célokat tűzött ki maga elé az IVECO és a Hyundai, akik a hannoveri IAA Transportation 2022 kiállításon mutatták be az együttműködésük nyomán született első üzemanyagcellás IVECO elektromos kishaszonjárművet.

Miután 2022 márciusban a két vállalat aláírta erről szóló szándéknyilatkozatát, közös munkacsoportokban vizsgálták az együttműködés lehetőségeit. Konkrétan azt, hogyan egészíthetik ki egymás tevékenységét az egyes szakterületeken az elektromos járművek és más alternatív hajtásrendszerek fejlesztése során. Már júliusban bejelentették a Hyundai üzemanyagcellás rendszerével hajtott, hidrogénüzemű IVECO BUS modellek fejlesztését, Hannoverben pedig bemutatták az IVECO legnépszerűbb és leghosszabb ideje gyártott típusának legújabb változatát. A dízelmotoros mellett metán-, biometán-üzemű, illetve tisztán elektromos változatot is kínál a típus – most e műszaki alapjaira építették az eDaily üzemanyagcellás elektromos (FCEV) prototípusát.

Két érdekes tanulmány, amelyek az ötvenes-hatvanas évekbeli „Miracolo economico italiano”, azaz Olaszország nagy gazdasági fellendülésének korszaka előtt tisztelegnek. Az akkor még OM márkanéven szolgáló legendás „igáslovakat” idézi a Tigrotto a Daily 4×4, míg a Leoncino az eDaily műszaki alapjain

Az eDaily FCEV hajtásáról a dél-korai gyártó 90 kilowatt teljesítményű hidrogén-üzemanyagcellája és egy 140 kilowattos elektromos motor gondoskodik. A felépítményezés szempontjából különösen praktikusan elhelyezett hat tartály összesen 12 kilogramm hidrogént tárolhat, feltöltésük mintegy 15 percet igényel. A 7,2 tonna megengedett össztömegű, akár három tonna teherbírású prototípus 350 kilométer hatótávot produkált európai tesztjei során. Míg a szintén Hannoverben bemutatott, akkumulátorhajtású eDaily inkább rövid távokra a legalkalmasabb, az üzemanyagcellás kivitel a nagyobb teherbírást igénylő, távolsági fuvarfeladatokra is ideális választásnak bizonyulhat. Az eDaily FCEV az IVECO Group hajtásrendszergyártója, az FPT Industrial akkumulátorblokkját kapta, míg az üzemanyagcella-rendszer a Hyundai a hidrogénüzem szakterületén bő húsz év alatt gyűjtött tapasztalatainak legfrissebb gyümölcse. Utóbbi nehézkategóriájú teherautókba építve már több mint 4,5 millió kilométeren igazolhatta Svájc útjain teljesítményét és megbízhatóságát. Az eDaily FCEV prototípus műszaki alapjain a jövő év végéig egy ügyfélteszt céljaira készülő, előszériás sorozat is szerepel a tervekben.